Депутати бойкотираха прерастването на четири колежа във висши училища

Тодор Танев: Ще измъкнем колежите от лапите на висшето образование

Депутати бойкотираха прерастването на четири колежа във висши училища

Депутатите от парламентарната комисия по образованието се възпротивиха на предложеното им от кабинета преобразуване на четири колежа във висши училища и отложиха решението за по-нататък. Мотивът за отлагането е, че наскоро приетата от парламента Стратегия за висшето образование предвижда редуциране на многото висши училища и предлаганото преобразуване влиза в противоречие с нея. Депутатите имаха и някои формални забележки по предложението, които налагат допълнителни корекции.

Преди две седмици Министерският съвет даде зелена светлина за преобразуването на колежите във висши училища по искане на академичните им ръководства и след като са получили положителна оценка от Националната агенция по оценяване и акредитация (НАОА). Става въпрос за Колежа по телекомуникации и пощи в София, Колежа по икономика и администрация - Пловдив, Европейския колеж по икономика и управление - Пловдив и Международния колеж в Албена.

При представянето на предложението министърът на образованието Тодор Танев направи уточнението, че Законът за висшето образование дава правото на колежите да се преобразуват във висши училища и единственият критерий за това е положителна оценка от НАОА, каквато те имат. "Те не стават университети", заяви министърът и обясни, че новият статут дава право на училищата да обучават магистри, а досега произвеждали само "професионални бакалаври". Той обаче коментира, че възнамерява да внесе ред по отношение на статута на колежите и в министерството се работи по концепция за колежанското образование.

Депутатът от ГЕРБ Снежана Дукова коментира, че статутът на колежите е да произвеждат професионални бакалаври и желанието им да се надскочат може да наруши баланса предвид многото университети. Тя постави и въпроса колко от колежите са станали висши училища.

Депутатът от Реформаторския блок Бойка Маринска заяви, че тя няма да подкрепи предложението, тъй като противоречи на Стратегията за висшето образование, която предвижда редуциране броя на висшите училища. Тя каза още, че и четирите колежа са с отрицателно становище от НАОА по критерия "наличие на обществена потребност" от преобразуването.

Депутатът от ГЕРБ Красимира Анастасова допълни, че два от колежите - Европейският колеж по икономика и управление - Пловдив и Международният колеж в Албена - са с отрицателни становища по отношение на преподавателския състав.

На критиките председателят на НАОА проф. Боян Биолчев отговори, че "преподавателският състав е плаваща величина" и оспори необходимостта от съществуването на критерий "наличие на обществена потребност", тъй като не можело предварително да се знае дали има такава потребност. Той заяви, че законът при акредитацията е бил спазен изцяло и решенията са взети с консенсус.

От своя страна ректорите на висшите училища заявиха, че разполагат със собствен преподавателски състав, бази и пазарът определя дали към тях има интерес, тъй като са частни. Те посочиха, че залегналото в стратегия редуциране на висшите училища не трябва да започва от частните колежи, тъй като те не ангажират държавата с финансов ресурс, а се самоиздържат. Ректорите се оплакаха, че образователната степен "професионален бакалавър" е трудно разпознаваема в Европа, което им създава трудности.

В крайна сметка депутатите отложиха решението, тъй като по него няма постъпили никакви становища и има нужда от юридическо прецизиране на някои текстове.

Танев: Ще измъкнем колежите от лапите на висшето образование

Министърът на образованието Тодор Танев съобщи, че колежите не трябва да са непременно част от висшето образование и ръководеното от него ведомство работи по концепция за колежанското образование и то да е по-близо до професионалното образование.

"Ще измъкнем колежите от лапите на висшето образование", заяви той.

Танев посочи, че в момента има хаос, тъй като има колежи, които са част от системата на висшето образование, но и такива, които са след средното образование. "Имаме намерение да еманципираме колежанското образование и то да е равнопоставено на висшето и средното", допълни той.

Министърът и преди е развивал идеята за самостоятелно колежанско образование, което да е надграждащо над средното и да се завършва с двугодишни или тригодишни курсове на обучение, в които се набляга на практиката.

Споделяне
Още по темата
Още от България