Депутати дебатират домашното насилие: виновни са джендърът, капитализмът и...жертвата

Депутати дебатират домашното насилие: виновни са джендърът, капитализмът и...жертвата

Жертвите на домашното насилие го предизвикват, то пък от своя страна се появява в българското общество като следствие на капитализма, но всъщност се дължи на джендърството, а държавата трябва да защити от насилие "хомо сапиенс". До такива неподражаеми заключения стигнаха в четвъртък народните представители, които приеха единодушно на първо четене промените в Наказателния кодекс, криминализиращи домашното насилие. Депутатите дадоха да се разбере, че промените се правят заради натиск отвън, но иначе, ако обществото ни залегне на християнските ценности, ще пребори тези проблеми.

Законопроектът бе внесен от ГЕРБ като компенсация на това, че управляващите отказаха да ратифицират Истанбулската конвенция под натиска не само на БСП и президента и Румен Радев, но и на коалиционните си партньори "Обединени патриоти" (ОП).

Текстовете бяха гласувани от всички 137 народни представители в пленарна зала като демонстрация на загрижеността им за жертвите на домашно насилие, които в България непрекъснато се увеличават. В същото време депутатите решиха да проведат дебат и тъй като на практика различия липсваха, тонът в злата бе като в група за взаимопомощ: народните представители споделяха собствен опит и наблюдения, а трибуната им послужи за житейски изводи за любовта, религията и психологията. От всички откровения стана ясно, че всички те изповядват строго консервативни възгледи.

Основните промени в кодекса гласят, че случаите на домашно насилие, водещи до средни или тежки телесни повреди, няма да зависят от личната тъжба на пострадалия, а ще бъдат престъпления от общ характер и ще се преследват с участието на прокурор. В определени случаи засегнатите от домашно насилие ще бъдат информирани, когато насилникът е на свобода. Предвиждат се и по-сериозни санкции при нарушаване на мерките за закрила и ограничителните заповеди. Освен това преследването и психическият тормоз също стават престъпления.

Какво е психическо насилие

Дебатът бе открит от парламентарната шефка Цвета Караянчева (ГЕРБ) която реши да обясни какво е психически тормоз.

"Момче и момиче са заедно, момичето решава да се разделят. Момчето всеки ден оставя на колата ѝ една роза. И момичето всеки ден изпада в страхова невроза, когато види розата. И като дойде полицията, момчето казва - нищо не правя. Но това е психическо насилие и може да прерасне дори в самоубийство", обобщи Цвета Караянчева.

Под завивките отношенията се изглаждат

Последва реплика от социалиста Димитър Стоянов, който говори за "начина за изглаждане на скандалите" и завърши с обяснението, че понякога "жертвата си го търси".

"Единият обича, другият вече не, ние наказваме любовта... Трябва да имаме дефиниция на психическо насилие - предизвикване на основателен страх, когато няма друга възможност за тълкуване", каза Стоянов.

Той допълни, че отношенията в семейството често остават скрити:"Много често съседите могат да чуят един скандал, но не знаят, че вечер под завивките отношенията се изглаждат", даде той друг пример.

Много често домашното насилие е предизвикано от самия пострадал

"Опасявам се, че тези утежнени текстове, които ние приемаме, много удобно ще бъдат ползвани при делата за развод, където трябва да се докаже вина на единия съпруг. В делата за определяне на родителски права. Всеки един скандал ще бъде представен като психическо насилие", предупреди Стоянов.

Според него трябва да се отчита, че домашното насилие е свързано с някакви предшестващи взаимоотношения. Накрая той стигна до следното обобщение: "Много често домашното насилие е предизвикано от самия пострадал."

Джендърските идеологии ерозирали патриархалното българско семейство

Веднага след това обаче Павел Шопов от "Атака" реши да даде друга гледна точка и да намери обяснение за насилието в българските условия. Разбира се, изказването му не мина без защита на православните ценности и в крайна сметка за всичко се оказа виновен "дежндъра".

Според Шопов за появата на домашното насилие в България е виновен либерализмът, довел до морален упадък нацията, докато самото българско общество било патриархално и насилие нямало.

"Има поговорка - мъж, който бие жена си, бие себе си. Така е било, защото има здрави устои, които от началото на комунизма в България са ерозирали. И тази ерозия е изключително тежка, тя върви с бързи темпове от последните 20 години в резултат на неолибералните възгледи, на джендърски идеологии, в резултат на лошото възпитание на децата, различните възгледи за ролята на половете в семейството и обществото", каза Шопов.

Решението, които той предлага е, да се върнем към християнските ценности, в които Богородица е "върхът на обожание и почитание", равна със своя син Исус Христос.

"Няма евроатлантически ценности. Ние, българите, сме направили своя исторически цивилизационен избор преди много години, знаете кога, от кой цар. Нашите ценности са християнските ценности", каза Шопов.

И повтори стара теза на "Атака" - че е нужно връщането на вероучението в училищата, което да научи децата какви са отношенията между половете.

"Не се лъжете, че НПО-тата, които живеят от тази тема охолно и пребогато и които бяха начело на борбата за Истанбулската конвенция, ще решат тези проблеми. Тези проблеми ще се решат с възпитаването на християнски морал и ценности", заяви той.

Жаблянов: За упадъка на ценностите е виновен капитализмът

Принос към качеството на дебата даде и бившият зам-председател на парламента Валери Жаблянов (БСП), който не се съгласи с Шопов. Според него за упадъка на ценностите виновен е капитализмът и даде пример с "Гераците" на Елин Пелин, където семейството се разбило с влизането на капитализма. Той смята, че в българския манталитет е заложено бащата да е централна фигура в семейството.

По думите му не можем да прилагаме християнските ценности, защото в тях семейството се изгражда върху властта на бащата, а не между равни партньори. Но отбеляза, че не трябва да имаме нереалистични очаквания от законопроекта: "Не смятам, че е възможно със светския закон да се уредят отношения, възникнали в праисторически времена. Семейството е било онази форма на човешката цивилизация, съществуваща извън и независимо от политиката и идеологиите. Нека не възлагаме на този законопроект такива очаквания и той да даде такива резултати, каквито човешкото, гражданското и цивилното право не могат да дадат."

Подкрепяме закона заради фактори извън България

Жабланов в крайна сметка обобщи, че БСП подкрепя закона по други причини. "Няма нужда да си кривим душата – подкрепяме текстовете под въздействие на други обстоятелства, които са извън България".

"Трудно ще бъде извадено насилието от семейството с наказателни мерки. То не е резултат от нищо друго, а от ужасяващите, често пъти социално деградиращи условия на живота в България, от изначалното неравенство между двата пола, от безработицата и мизерията вкъщи, от децата, на които не могат да им се купят елементарни пособия за училище. От възможността единият родител да бъде съблазнен от добри материални перспективи и да разруши собственото си семейство", поясни Жаблянов.

Последва изказване на Александър Паунов, представител на комунистическата партия в групата "БСП за България: "Любовта е цвете, което се полива с пари".

Законът ще поощри християнските ценности

Тома Биков (ГЕРБ) не се съгласи с тезите на червените. "Имам църковен брак. Там свещеникът казва, че мъжът трябва да обича жената като себе си", каза Биков. Според него проблемът с насилието не е в семействата, в които се прилагат християнските ценности, а там, където има деградация на ценности. Той смята, че трудно ще се изкорени семейното насилие, но със закон ще се поощрят християнските ценности.

"Законът няма да създаде семейства, държавата не може да създава семейства. Семействата се създават от хората на база на любов. Няма дефиниция на любовта. Там, докъдето държавата може да се намеси, е да се опита да предотврати насилието", каза Биков. "Не вярвам някой да се е оженил, след като е осмислил теорията на Маркс. Аз поне не съм се женил по този повод. Влюбих се, жена ми се влюби и така се оженихме. Нито сме мислили за материализма нито за равенството между половете. В течение на брака силите са неравни. В нашето семейство аз съм по-слабият фактор", допълни Тома Биков.

Не хвърляйте пепелници по мъжете

"Законът защитава достойнството на хомо сапиенс", заяви колегата му Вежди Рашидов, който се раздразни от изказване на депутати от "Воля", че текстовете защитават жените и децата. "Вие си циклите - да няма насилие над жени и деца. Ама останалите също са хора. Вие не хвърляйте пепелници по мъжете", каза още Рашидов.

В крайна сметка текстовете бяха приети единодушно.

 

Още от България

Как оценявате присъдите по делото "Иванчева"?