Депутати искат международна експертиза за катастрофата в Лим

Депутатите от временната парламентарна комисия за проучване на катастрофата в река Лим, при която в началото на април загинаха 12 деца, във вторник поискаха нова, международна експертиза на автобуса, за да се установи с категоричност причината за трагедията.

Мотив за искането им е драстичното разминаване на резултатите от досегашните две експертизи. Първата е направена от сръбското следствие веднага след изваждането на автобуса. Според нея падналият в река Лим автобус е бил повреден преди катастрофата. Според извършената в България автотехническа експертиза, обявена вчера от Националното следствие обаче, автобусът на фирма "Пампорово"АД е бил технически изправен и вината е в шофьора Илия Измирлиев.

Председателят на временната комисия Мариана Костадинова заяви, че до следващото заседание ще провери дали комисията има правомощия да изиска такава експертиза и колко ще струва тя. Депутатът Иван Иванов предложи третата експертиза да се възложи на заводите "Йонкер" в Белгия като производител на автобуса, в който са пътували децата.

Нова експертиза на автобуса вчера поиска и шофьорът Илия Измирлиев, след като официално бе обвинен за катастрофата. Днес прокурорът от Върховната касационна прокуратура (ВКП) Асен Арсов коментира, че делото се поема от смолянската окръжна прокуратура и тя ще прецени дали да удовлетвори искането на шофьора.

На този етап парламентарната комисията не разполага с подробности от разследването, а се информира основно от медиите. ВКП е отказала да предостави материалите по делото, позовавайки се на следствена тайна.

Комисията ще покани за изслушване двамата шофьори - Измирлиев и колегата му, който по време на катастрофата е почивал.

При инцидента на 4 април т.г. загинаха 12 свищовски ученици, които след катастрофа на автобуса на територията на Сърбия и Черна гора, се удавиха в река Лим. Шофьорът Илия Измирлиев е обвинен за причиняване на смърт по непредпазливост на повече от едно лица, за което може да бъде осъден на 15 години затвор. Той обаче не е съгласен със заключението на българското следствие, че кормилната щанга се е счупила при падането. Според неговите обяснения се е чуло изщракване, воланът станал неуправляем и автобусът полетял в реката, въпреки опитите му да овладее кормилото.

В парламентарната комисия днес бе показано писмо до депутатите, подписано от инж.Морозов. Авторът твърди, привеждайки поредица от технически обяснения, че според всички показани телевизионни репортажи техническата повреда на автобуса е станала горе на пътя, а не докато колата се е свличала по склона към река Лим.

Според обясненията му, автобусът е паднал във водата със задната си част, затова и водата е започнала да нахлува отзад, въпреки че тази част на возилото е много по-сериозно укрепена. А за да започне да пада със задната си част, още горе на пътя се е счупил ябълковидния болт на кормилната щанга, което причинява извъртане на колата. Ако болтът се е счупил по време на самото свличане по склона, това със сигурност ще причини преобръщане на колата, каквото не е имало, твърди инж. Морозов.

Това си е нещастен случай, едва ли някой е искал автобусът да се счупи и да стане такава тежка катастрофа, коментира съпругата на шофьора София Измирлиева пред радио "Нова Европа".

По думите ѝ, автобусът се е движил съвсем бавно, преди 20 минути е минал митница, излязъл е от завоя, влязъл е в прав участък и нещо е изтракало и не е могъл да овладее автобуса, той е бил неуправляем.

Проблемът е технически, а не резултат на човешка грешка, смята съпругата на шофьора.

Тя посочи, че Измирлиев не е единственият, който твърди това. Вътре в автобуса е имало толкова много хора, чули са това изтракване и са го потвърдили.

Затова тя смята, че инженерно-техническа експертиза, която е направена, не е точна.

"Много настояваме и продължаваме да настояваме да има още една експертиза, да дойдат и други независими хора, ако трябва - от фирмата производител, да се докаже как този болт се е счупил долу, а не горе", заяви още Измирлиева, която се страхува от манипулации.

Още от България

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: