Депутатите не отложиха забраната за реклама на твърд алкохол

Забраната за реклама на алкохол няма да се отлага и влиза в сила от януари 2005 г., стана ясно при окончателното приемане на Закона за здравето в парламента.

От догодина се забранява пряката реклама на твърд алкохол по медиите. При непряката е въведено ограничение за електронните медии, които могат да я излъчват само след 22 ч. Забраните не важат за виното и бирата.

Ограниченията, срещу които се възпротивиха медийната гилдия, рекламодатели и производители, бяха гласувани от депутатите преди повече от месец. От групата на "Новото време" тогава се заканиха публично, че ще прокарат исканата от електронните медии и рекламодатели едногодишна отсрочка с преходните и заключителни разпоредби на закона, които бяха гласувани тази седмица. Подобно предложение обаче така и не бе внесено в здравната комисия, която подготвя текстовете преди гласуването им в пленарна зала, обясни днес шефът на комисията Атанас Щерев. Той бе и основният защитник на рестрикциите за алкохолни реклами.

Видимо учудена, нововремката Ралица Агайн прехвърли топката за недоразумението на шефката на медийната комисия Милена Милотинова. По думите на Агайн, бившите им колеги от НДСВ помолили нововремци да не се афишират като вносители на отсрочката, затова те се разбрали с Милотинова тя да реализира идеята им.

Мобилният телефон на Милотинова бе изключен и не стана ясно защо не е изпълнила уговорката. По време на дебатите по казуса шефката на медийната комисия бе сред опонентите на депутатите лекари, които настояваха за рекламната рестрикция. Основният аргумент за отлагането с година беше, че това ще даде време на медиите да нагодят рекламната си стратегия и своите бюджети към забраната. Друга изтъкната причина бе, че в закона за радио и телевизия не е указан органът, който ще следи за спазването на забраната.

Радио и тв операторите ще плащат 5000 лв. глоба за излъчването на незаконна реклама на алкохол. При повторно нарушение санкцията се увеличава двойно - на 10 000 лв.

За останалите, глобата за пряка реклама на твърд алкохол е от 500 до 1500 лв. при първо нарушение и до 5000 лв. - при повторно.

За нарушение на часовите ограничения за непряка реклама, едноличните търговци ще плащат от 300 до 3000 лв., а юридическите лица - от 500 до 5000 лв.

За продажба на алкохол на непълнолетни, търговците ще бъдат глобявани между 500 и 1500 лв. при първо нарушение и от 3 до 10 хил. при повторно.

Пушачите, запалили цигара в закрити обществени места, ще плащат от 50 до 100 лв. Ако ги хванат втори път, глобата се увеличава до 300 лева.

Още от България

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?