Депутатите увеличиха рязко пътните глоби

Депутатите увеличиха рязко пътните глоби

С рязко повишаване на санкциите за шофьорите, народните избраници се надяват да свалят процента на катастрофи и жертви по пътищата на страната. Предприетите мерки бяха приети на второ четене в четвъртък.

В публичното пространство остава да виси въпросът дали е възможно проблемът да се реши само с рестрикции за водачите и без подобряване на пътната инфраструктура, или ще доведе единствено до насърчаване на полицейското рушветчийство (още повече, че всеки униформен служител вече има право да спира шофьорите като катаджия).

Докато Народното събрание гласуваше промените в пътния закон, министърът на вътрешните работи заяви пред участниците в международен форум “За по -безопасни пътища”, че събирането на глобите на шофьорите-нарушители не е проблем на МВР. Подобна мисъл е встрани от реалностите и очакванията, смята Петков, призовавайки за изнамирането на ефективно решение, което обаче не е от компетенциите на МВР. "Или сме държава с обща воля, или група констататори. Несъбираемостта на глобите ни поставя по-скоро във втората група”, констатира Петков. За корупционните практики и “полицейската палка в храстите” министърът не отвори дума.

Общата събираемост на глобите от пътни нарушения не надхвърля десет процента в най-добрия случай.

Председателят на транспортната парламентарна комисия Йордан Мирчев отбеляза, че в едномесечен срок от обнародването на промените в Закона за движението по пътищата всеки водач трябва да си плати глобите, в противен случай ще се премине към отнемане на шофьорската му книжка.

“Не може автоматично да очакваме бум на събираемост след един месец, но след определен период ще направим анализ дали е настъпило подобрение в събираемостта”, добави Мирчев, като пожела опашките пред КАТ да продължат, но от плащачи на глоби. От това пролича, че и той не е наясно какъв е проблемът, тъй като глобите се плащат в общинските служби или с данъците в НАП.

Санкциите

Водач, който повторно превиши максималната разрешена скорост на движение с повече от 31 км/ч, ще се наказва с глоба от 300 лева и с лишаване от правоуправление за три месеца, записаха депутатите.  И още: За превишаване на разрешената в населено място максимална скорост с 10 км/ч е предвидена глоба от 10 лева, с от 11 до 20 км/ч - 30 лева, с от 21 до 30 км/ч - 100 лева, с от 31 до 40 км/ч - 150 лева и един месец лишаване от правоуправление, с от 41 до 50 км/ч  - 200 лева и два месеца лишаване от правоуправление, а над 51 км/ч - 250 лева и три месеца лишаване от правоуправление”.

Извън населено място санкциите са както следва: “От 21 до 30 км/ч е предвидена глоба 50 лева, от 31 до 40 км/ч - 100 лева и един месец лишаване от правоуправление, от 41 до 50 км/ч - 150 лева и два месеца лишаване от правоуправление, и над 51 км/ч - 200 лева и три месеца лишаване от правоуправление.

Водачите на обществения превоз на пътници и опасни товари, които карат с  10 км/ч над разрешеното ще се наказват с глоба 10 лева, с от 11 до 20 км/ч - 30 лева, с от 21 до 30 км/ч - 100 лева и отнемане на шофьорската книжка за един месец, с от 31 до 40 км/ч - 200 лева и отнемане на книжката за два месеца, с от 41 до 50 км/ч - 300 лева и три месеца лишаване от право да управлява автомобил, с над 51 км/ч - 400 лева и три месеца лишаване от правоуправление.

Както си знаят шофьорите не трябва да сядат зад волана под въздействие на алкохол и наркотици или друго упойващи вещества, записаха депутатите. Според сегашния закон водачът беше длъжен да не управлява ППС след употреба на алкохол с концентрация на алкохола в кръвта над 0.5 промила или под въздействието на упойващо вещество. Сега е предвидено временно лишаване от правоспособност, но за не повече от шест месеца, при констатирана концентрация на алкохол в кръвта над 0.5 промила или под въздействието на друго упойващо вещество. Същите мерки ще се предприемат при отказ от проверка с дрегер или  даване на кръв за медицинско изследване.    

С отнемане на шофьорската книжка за срок от 1 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лева ще се наказва този, който управлява автомобил с над 0.5 промила до 1.2 промила, включително. Младите шофьори със стаж под 2 години както водачите на обществен транспорт и опасни товари ще се наказват за същото нарушение с лишаване от правоуправление от 2 до 12 месеца и с глоба от 300 до 600 лева. Повторно нарушение ще се санкционира за срок от 1 до 3 години и глоба от 1000 до 2000 лева.

Който откаже да му бъде извършена проверка с техническо средство за установяване употребата на алкохол или упойващо вещество, или не изпълни предписанието за медицинско изследване на концентрацията на алкохол в кръвта му, ще бъде лишен от шофьорска книжка за срок от 12 до 18 месеца до 2 години и с глоба от 500 до 1000 лева, продължават неприятните за родния шофьор законови разпоредби.     

За тези, който се движат без “Гражданска отговорност” също са предвидени “изненади”. Шофьорската книжка ще се отнема до предоставяне на сключена валидна задължителна застраховка.

На този, който шофира с акт повече от разрешения по закон един месец, ще се отнема шофьорската книжка до заплащане на дължимата глоба.        

С 50 лева в полза на държаната ще се бръкни всеки, който превозва пътници над определения брой места.  

Забранява се движението в бус-лентите за превозни средства, които не са на градския транспорт. Това нарушение струва 10 лева. Освен това водачите  в София трябва да забравят да заобикалят и изпреварват трамваите от ляво.                    

Шофьорска книжка ще се издава само на лица, завършили основно образование, реши парламентът.       

Промените не свършват до тук

Председателят на транспортната комисия Йордан Мирчев обяви, че приетите промени в Закона за движението по пътищата не означават, че е приключил въпросът с безопасността на движението. От четвъртък в комисията започва обсъждането на първо четене на промените в Закона за автомобилните превози.

Мирчев ще предложи въвеждането на финансова санкция от ръководителите на транспортните дружества, извършващи обществени превози, когато техни водачи шофират след употреба на алкохол. Системни нарушения и липса на контрол върху водачите да води до временно или постоянно отнемане на лицензите на фирмите, също ще бъде обсъждано.

По договореност с комисията по правни въпроси промените в Наказателния кодекс, свързани с движението по пътищата, ще бъдат обсъдени и там и се надяваме, че текстовете, които ще се приемат, ще допринесат за създаването на повече дисциплина и отговорност на водачите, решен е Мирчев да не спира до тук. Той уточни, че е едно от предложенията е горната граница от 1.2 промила да стане 1.5 промила за търсене на наказателна отговорност на пияни шофьори.

Още от България

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?