Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Децата с увреждания са дискриминирани от Министерството на образованието

21 коментара

Българският хелзинкски комитет спечели дело срещу Министерството на образованието за дискриминация на децата с увреждания или както е прието да се наричат деца със специални образователни потребности. Комисията за защита от дискриминация (КЗД), пред която бе заведено делото, установи, че министърът е извършил пряка дискриминация, като не е предприел специални мерки да осигури на децата със специални потребности ефективен и равен достъп до образование.

Според КЗД министърът е нарушил Международния пакт на ООН за икономически, социални и културни права, Конвенцията за правата на детето и Европейската социална харта. Министърът не е изпълнил и осъдителното решение на Европейския комитет за социални права срещу България от 2008 г., което го задължава да осигури на децата с увреждания адаптирано достъпно образование.

В решението на КЗД се казва, че специалната закрила, дължима по конституция на хората с увреждания, изисква специални мерки за изравняване на възможностите им за адаптация и социална интеграция. Такива министърът не е взел, за което е отговорен.

Според КЗД самата подзаконова уредба на образованието е дискриминационна спрямо децата със специални потребности. Не е регламентирана изработката на специалните програми, учебници и помагала, и индивидуални образователни планове, нужни за адаптиране на образованието към специалните потребности на децата.

За разлика от другите деца, тези със специални образователни потребности нямат свободата да избират училище, университет или специалност по своя воля. Вместо тях държавата определя специалностите, по които те се учат. За тях средното образование задължително е професионално, и то – за конкретно определени професии. Така тези деца са лишени от правото си на свободно избрано образование. Въведен е и възрастов таван за учениците в помощни училища - до 16 г., след което образованието им се прекратява. КЗД това като "тормоз".

Според КЗД тези деца са лишени от възможност за интеграция в обща социална среда с другите ученици. Вместо това са подложени на сегрегация и изолация в помощни училища.

Министерството ги е лишило от дължимата им подкрепяща среда, в която да се отчитат индивидуалните им способности и съобразно с тях да се формира индивидуален учебен план с необходимото им време да покрият държавните образователни изисквания и с подходящи учебни материали.

Тези деца не са получили образование, което да гарантира по-нататъшното им реално адаптиране и интеграция в социалния живот. Липсата на пригодено към специфичните им потребности образование ги поставя автоматично в неравно положение спрямо останалите ученици. Получената от тях професионална квалификация и удостоверителните документи за нея им дават априори неравен старт на пазара на труда.

КЗД препоръчва на министъра да инициира законодателните промени, необходими за изравняване на образователните възможности на тези деца.

Законодателството трябва да предвижда специални мерки за осигуряване на подходящо за конкретното дете образование, предвид индивидуалните му потребности и способности и независимо от възрастта му.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

21 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. военен
    #22

    В България отдавна няма ОБРАЗОВАНИЕ, защото същото се ръководи от морално пропаднали персони.......

  2. tt
    #21

    деца със специални образователни способности в Нац. математическагимназия.Особено такива от ромски произход.Много от тях желаели да учат математика в реномираната гимназия

  3. njakoj
    #20

    Абсолютно вярно!

  4. AA
    #19

    niama komentari po tazi tema. Niama zrelishta v neia, a?

  5. tt
    #18

    когато във всеки университет се основат специални дирекции за подобни студенти и те почнат да идват при професорите си с ..вежливи бележки " да се изравни игровото поле" за всички.Нищо, че някой имал синдром на... разсеяно внимание.Та ще трябва професора да изравнява полето, иначеее:)

  6. Божидар
    #17

    Термина "игрово поле" ми е неизвестен. Може би се дължи на факта,че специализирана литература на тази тема чета на други езици (предварително се извинявам на българските колеги,ако има такава и на родния ми език).Като човек и българин аз бих се радвал изключително много,ако деца от ромски произход се изучат в елитни гимназии.Това би помогнало да бъде прекъснат един много порочен кръг.Като специалист мога да Ви уверя, че младежи със специални образователни нужди (макар и рядко) се обучават в различни

  7. Lucy Atanasova
    #16

    Аз пък не мога да разбера трябваше ли да се заведе дело от БХК пред тази Комисия, за да установи тя тези неща? От кога е създадена? Каква й е работата - да чака някой да я накара да работи???

  8. Божидар
    #15

    Пишете: .."когато във всеки университет се основат специални дирекции за подобни студенти и те почнат да идват при професорите си с .."По мои наблюдения дирекции се създаваха в една епоха, когато деца с отклонения бяха пращани да съществуват в разни "домове",необозначени и на най-едромащабните карти на България. Последен проблем на българското начално,средно и висше образование би било наличието на ученици и студенти със специални образователни нужди. По-скоро би било комплимент,че сме се рзавили до степен да можем да си го позволим. Knowhow,специализирана техника,специалисти и не не последно място желание. До тогава: в Европа сме,ама...

  9. Lucy Atanasova
    #14

    Аз пък не мога да разбера трябваше ли БХК да заведе дело, за да установи Комисията за защита от дискриминация тези неща? От кога е създадена? Какво е правила досега, та така изведнъж вижда очевидното?

  10. azalija
    #13

    и съсипва усилията на учителите, но родителите на малоумника толкова са свикнали с него,че го намират за нормално дете.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.