Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Дигитализацията може да увеличи с 8 млрд. евро българския БВП до 2025 г.

0 коментара
Дигитализацията може да увеличи с 8 млрд. евро българския БВП до 2025 г.

Дигитализацията може да бъде следващият голям двигател на растежа на България и така страната ни може да прибави до 8 милиарда евро към брутния си вътрешен продукт до 2025 г. А за целия регион на Централна и Източна Европа приносът може да е 200 милиарда евро,  според доклад "Възходът на дигиталните конкуренти: Как дигитализацията може да се превърне в следващия двигател на икономическия растеж в Централна и Източна Европа" на глобалната консултантска компания "Маккинси" ( McKinsey), представен във вторник в София.

Докладът измерва размера и темпа на растеж на дигиталните икономики на регионално ниво в десет държави: България, Латвия, Литва, Полша, Румъния, Словакия и Словения, Унгария, Хърватия и Чехия.

Анализът отчита, че между 1996 г. и 2017 г. десетте държави от Централна и Източна Европа, разгледани в този доклад, отчитат средно 114% увеличение на БВП на глава от населението, но през последните години традиционните двигатели на растежа започват да отслабват.

Икономиките в Централна и Източна Европа, включително България, са по-слабо капитализирани в сравнение с по-напредналите западно-европейски (капиталът е с 80% по-нисък в сравнение с този в най-големите страни от ЕС), разходите за работна сила нарастват с ниски и рекордно ниски нива - средно 5.2% през 2018 г. в България. Освен това производителността на труда изостава от Западна Европа.

Дигитализацията обаче може да добавя по един процент годишно допълнителен ръст на БВП за България до 2025 г. и да доведе до ръст на дела на дигиталната икономика на страната от днешните 5.2% до 16% от БВП след шест години, смята анализаторите на "Маккинси".

Те посочват, че днес дигиталната икономика в България представлява съпоставим дял в БВП, както в най-големите пет пазара на ЕС (6.7% срещу 6.9%)), но изостава от дигиталните лидери като Швеция, където този дял достига 9%.

Въпреки това, дигиталната икономика в България нараства повече от два и половина пъти по-бързо, отколкото в петте големи пазара на ЕС (8.2% спрямо 3.1%) през последните пет години и реално страната ни може да претендира да е дигитален конкурент. Причините са , че икономиката ни е сравнително малка и отворена като на другите дигитални конкуренти и дигиталните лидери и разчита на търговия (за разлика от големите западни икономики в ЕС и техните големи вътрешни пазари).

Съотношението на търговията към БВП в България - 131% през 2017 г. е сравнимо с 128% за дигиталните лидери и 137% за региона на ЦИЕ, което е значително по-високо от това на големите 5 пазара в ЕС (67%). България, заедно с останалата част от региона на Централна и Източна Европа, може да използва дигитализацията, като ефективно средство за навлизане в международни вериги за създаване на стойност. Комбинацията от отворен пазар и съсредоточаване върху дигитализацията беше успешна стратегия за растеж и при държавите дигитални лидери. Общите им ключови характеристики (размер, значение на търговията и отвореност) показват, че България е в много добра позиция да изгради подобен път към просперитета, смятат от "Маккинси".

За да осъществи тези планове България трябва да ангажира всички отговорни фактори в дигиталната трансформация. Бизнесът трябва да  ускори приемането на дигитални инструменти, за да увеличи своите  продуктивност  и печалба. Също така да се възползва от дигиталните решения за изследване на потребителските нагласи  и да стъпи на регионални и световни пазари.

Публичният сектор може да играе важна роля в трансформацията чрез използване на дигитални технологии за постигане на по-бързи, по-плавни процеси и услуги както за компаниите, така и за обикновените граждани. Хората също трябва да са активни; инвестирането в учене през целия живот, което ще им позволи да се възползват от новите възможности на пазара на труда. Те трябва да са по-гъвкави в кариерата си.

Политиците могат да подкрепят процеса на много фронтове. Те могат да насърчат приемането на технологии както от публичния, така и от частния сектор. Могат да подобрят екосистемата за стартиращи фирми и възможностите за дигитални иновации. Те могат също така да подпомагат работниците чрез създаване на програми за движение, насочени към "преквалификация" и "повишаване на квалификацията" на работниците.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.