Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Димитър Ненов - композитор, изпреварил времето си

0 коментара
Димитър Ненов - композитор, изпреварил времето си

"Спрях се на Димитър Ненов, защото много ми харесва концерта, първо и второ смятам, че той винаги е бил държан малко настрана поради много причини, геополитически, политически, свързани с неговия личен живот…". Споделя за"въпреки.com" пианистът Иво Върбанов, който живее и работи в Лондон по повод представянето в София на компакт диска с творби на големия композитор, издаден от Hyperion Records във Великобритания.

И продължава:"Нещата са се сложили така, че той не е бил оценен в България. Но неговата музика е може би е най-европейската от второто поколение български композитори. Най - много е попила традицията на централно - европейската композиторска школа и времето. Неговите творби са доста напреднали за времето си не само в рамките на България, но като цяло. Неговият личен живот е бил доста странен и труден, и определено това е повлияло да не е създал много творби през живота си. Починал е доста млад - на 51 годишна възраст, а и реално погледнато той е започнал кариерата си като архитект, а не като пианист и композитор. Имало е и влияние от семейството, което не е искало той да се занимава с музика, но въпреки всичко това е станал музикант. Важно е да се подчертае, че той е допринесъл от социална гледна точка за развитието на българската култура и музика - той е основателят на първия оркестър в Радиото и съответно на отдела за музика в Националното радио заедно с Панчо Владигеров и съвременниците, създал е също и Съюза на българските композитори. Неговата дейност е важна не само за неговото лично творчество, а и за развитието на българската музика и култура като цяло".

Разговаряме с Иво Върбанов малко преди да бъде представен дискът в залата на Музикалната академия"Панчо Владигеров" в рамките на събитията на 48-ия Международен фестивал"Софийски музикални седмици". Той е и артистичен директор на Българско творческо изкуство, свързано с разпространението на нашата култура във Великобритания. Разказва ни за мотивите си като музикант да реализира идеята си за компактдиск с музика на Димитър Ненов."Идеята за диска започва 2014 - 2015 г., тъй като познавам клавирния концерт предимно от доста години. Има запис на живо на този концерт с Антон Диков и Русенската филхармония, издаден от"Гега Ню" и реших да помисля за студиен запис. Реших да не бъде по-лесната опция, т.е. с български оркестър, а да го направя с оркестър от Великобритания, където живея.

Българската музика трябва да се познава извън пределите на страната

и запис с голям британски оркестър би помогнал за опознаването на стойностната българска класическа музика. Има доста творби, които заслужават да бъдат изпълнявани и записвани, нещо, което до 40-те години на миналия век се случвало доста редовно за българските композитори. Има ги в архивите на някои от най-големите оркестри, включително Берлинска филхармония, оркестъра на Сан Франциско, на Чикаго и т.н. български творби от второто поколение композитори. Впоследствие след 1945 година реално погледнато изявите на българските композитори са ограничени в рамките на Източния блок по културните споразумения на страните като Полша, Унгария, Съветския съюз, където се изпълнява българска музика. В другите страни реално погледнато българска музика не се изпълнява. Какво може да се направи, за да се помогне българската класическа музика да има присъствие. Един от големите проблеми също е, че българските изпълнители свирят малко българска музика извън България. Не знам какви са причините. Може би те подценяват българската музика и не съм виждал към днешна дата много опити най - изявените ни солисти и изпълнители да включат в програмите си български композитори. Не смятам, че изпълнителското ни изкуство е на по-високо ниво от композиторското ни изкуство.

Те са равностойни.

Правилно е, както финландците и музиканти от други националности, че свирят тяхна музика. Нужно и правилно е и ние да правим същото. От гледна точка на дългосрочен план, ако трябва да правим сравнение между България и Финландия е, че има ясна структура в скандинавската държава, която подкрепя финландската музика като цяло. Шеговито всички казват за финландските диригенти, че прекалено много дирижират финландска музика, като гостуват. Но всъщност благодарение на тях не само Ян Сибелиус, но и други композитори, съвременни от Раутаваара нататък - Сегерстам, Калеви Ахо и т.н. - тази музика се познава". Убеден е пианистът, който познава и следи световната музикална сцена и пазар. Но се връщаме към нещата около записа на музиката на Димитър Ненов, за която важни моменти сподели и по време на представянето му диригентът Емил Табаков. В компактдиска са включени единственият концерт за пиано на композитора и Балада № 2 за пиано концертанте и оркестър.

Иво Върбанов споделя:"Записах го с Кралския национален шотландски оркестър. Там има жажда за непознати автори и тези, които правят програмите на големите оркестри винаги търсят интересни неща – въпросът е човек да е достатъчно убедителен, за да се стигне до реализация на един проект. Кралският национален шотландски оркестър е състав, който има договор с доста голяма субсидия от страна на Шотландския парламент, т.е. там финансирането е разделено между Шотландия, Англия, Уелс и т.н. Това е първият оркестър на Шотландия. По договор те имат определен брой записи, които оркестърът трябва да изпълни. За щастие нашият проект успя да влезе в този малък списък, защото правят 3-4 записа годишно. Останалите записи са взимане под наем на оркестъра. Нещо, което би било много трудно финансово, защото става дума за доста големи цифри, минимумът за заплащане на час е доста голям и би направил записа невъзможен, поне за мен. Съгласиха се, бяха необходими 6 месеца, докато се стигне до краен резултат. Говорихме и с още два оркестъра, които са на същия принцип, но с тях не можахме да стигнем до споразумение. Така се записа с този великолепен оркестър под диригентството на Емил Табаков. В момента сме в процес на опити за организация на концерти не само в Шотландия".

Иво Върбанов и Емил Табаков при представянето на диска в София

На 2 юни излезе дискът, но Върбанов предполага, че ще се стигне и до концерти, защото има интерес. Първата му седмица на пазара е в класацията за класическа музика на 11-то място като продажби, което е много добре, имайки предвид, че Димитър Ненов е абсолютно непознат композитор. Началото на подобни неща винаги са доста бавни, т.е. нещата ще са по-добре следващите седмици в тази класация. Доста важно е и като престиж и за популяризацията на българската музика като цяло. Това е важно събитие – излизане на запис на българска класическа музика от британска звукозаписна къща. Вече при представянето на диска пред публиката от пианиста и диригента Емил Табаков разказа и за срещата си с музиката на Димитър Ненов."Много съм щастлив, че успяхме да направим този запис и благодарение на Иво, който един ден много отдавна дойде при мен и каза:"Хайде да направим Димитър Ненов!". Аз не познавах концерта, срам ме е да си призная, въобще не познавах композитора Димитър Ненов. Благодарение на Иво Върбанов успях

да се запозная с един гениален български творец,

който ние не познаваме. Не само аз не съм го познавал така добре, а и много хора нямаме понятие какво представлява за нашата култура този мощен, огромен талант композитор – самобитен, интересен – направо гениален. Ние го представихме на един концерт тук /при откриването на сезона през 2015 г. на Радиооркестъра – б.а./ в София най-напред преди да направим записа в Глазгоу, Шотландия с шотландски оркестър.", каза Емил Табаков.

И наистина чухме изключителния запис в залата на Музикалната академия, а самият концерт е невероятна музика, звучаща изключително съвременна, мощна, в която се усеща и голяма горест, и като че ли мрачни предчувствия за света. Написан е през 1932 г., когато Димитър Ненов е на 31. Не е най-красивият период на Европа и в онези години са създадени забележителни произведения на европейската музика между двете войни, звучащи като предупреждение. За тези моменти и личности, творили по това време сме говорили и с един от композиторите, с които работи Иво Върбанов - Георги Арнаудов. А Ненов е изключителен, написал е хубава музика и трудният му личен живот рефлектира изкуството му. Самият той е и забележителен пианист, оценен на времето не толкова в България. Бил е член на журито на конкурса"Шопен" във Варшава 1949 г., където се запознава със знаменитата френска пианистка Маргарита Лонг. Говорят за общи проекти, но Ненов умира през 1953 година…

Корицата на диска е на художника Николай Дюлгеров роден в Кюстендил един ден след Димитър Ненов и живял също в Дрезден, когато Ненов е бил там."Нямаме информация дали са се познавали, но той е едни от сериозните представители на футуризма в Италия, почетен гражданин на Торино. Като цяло това е един екипен проект, изцяло български". Оценяват го така и пианистът, и диригентът. Записът е високо оценен и от фигура като знаменития диригент Владимир Ашкенази, с когото Иво Върбанов се познава от времето, когато е бил главен диригент на Европейския младежки оркестър, на когото занесъл едно копие."Обади се в къщи да ме поздрави за изпълнението и да изпратя на неговия агент две копия, за да види дали можем да го направим някъде. Първото, което ме попита е дали имам подкрепа от България. Казах му, че имаше някакъв първоначален опит да се напише писмо за този проект към Министерство на културата, по-точно към министъра на културата преди две години. Помолих писателя Георги Господинов да напише текста по най-правилния и оптимален начин, за да има някакъв ефект. Но даже нямаше и отговор на това писмо. Ашкенази / той е и забележителен пианист с множество награди от световни конкурси като"Шопен" 1955 г.,"Кралица Елизабет" 1956 г.,"Чайковски" – 1962 г. и други, между които и Грамми - б.а./ ме попита дали може да се намери някаква подкрепа, тъй като за съжаление всички непознати композитори са доста трудни и за съжаление това е реалността на нещата, но ще видим малко по малко. Имаме официална покана във Финландия да се свири Ненов, работим по въпроса няколко неща да се случат".

Иво Върбанов разказа и колко е било интересно, когато работили по монтажа на записа, който отнел само 16 часа, Тонрежисьорът Филип Хопс казал: "Музиката е написана толкова добре, че няма нужда да пипам нищо като баланс!".

Иво Върбанов специално благодари на пианистката Полина Антонова, от чийто докторат "Архивът на Димитър Ненов: систематизации, интерпретации, анализи" в Института за изследване на изкуствата при БАН е научил много нови неща за големия композитор. А благодарение на съпруга ѝ Николай Темнисков са подготвили нотния материал за оркестъра. Пианистът е убеден, че

в Лондон има интерес към българската музика.

Приятел е с Мартин Андерсън, създател и собственик на"Toccata Сlassics", звукозаписна и издателска къща, която се занимава предимно с непознати творби на познати композитори или непознати композитори. Имат може би 350 заглавия издадени досега, което никак не е малко за 11 години съществуване. При него има вече два записа на Емил Табаков като композитор."Виждам го всяка седмица, защото води детето си на уроци по пиано при мен. Давам достатъчно информация към него като издател какво има интересно и в тази посока ще има много неща, които ще бъдат издадени с великолепната дистрибуция, която има като издател. Това ще допринесе допълнително за българската култура". Уточнява Иван Върбанов, като отбелязва, че този интерес не е само във Великобритания.

Много му се иска поне един от концертите на Панчо Владигеров да запише като изпълнител с"Дукс", единствената сериозна звукозаписна къща в Полша. През декември миналата година е гостувал в Полша миналата година декември на фестивала в академията Лодз, който всяка година е с различна тематика."Последният беше посветен на Балканската музика и имаше доста неща, включително семинар за Владигеров от студентка полякиня, която беше направила докторат за него, имаше цикъл песни на Иван Спасов, неща, които не се свирят толкова много. А концертът, който направихме беше Любомир Пипков -"Трио", Димитър Ненов -"Соната за цигулка и пиано" и Владигеров -"Песен за чело и пиано" с полските музиканти Доминика Пшеш, цигулка и Арек Доброволски, чело. Това беше програмата с лекция за творбите и с акцент върху творчеството на Димитър Ненов. С Доминика Пшеш и с Арек Доброволски ще запишем тези творби".

*Статията е публикувана на сайта въпреки.com.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.