Директни автобуси до малките селища след анкета или тест-рейсове

Директни автобуси до малките селища след анкета или тест-рейсове

Автобусните разписания ще се намалят на половина, заетостта на автобусите ще скочи двойно, рентабилността на превозвачите ще стане 10% и те ще намалят цените на билетите с 5 на сто след въвеждането на новата републиканска транспортна схема. Такава розова картинка обрисува в четвъртък Ивайло Константинов, председател на Националното движение на автобусните превозвачи и собственик на една от най-големите автобусни фирми у нас – "Юнион Ивкони".

Превозвачите щели да си позволят по-качествени автобуси, ще возят по-бързо и по-сигурно, заяви Константинов. За да защити предложените промени в Закона за автомобилните превози, които предвиждат директни автобусни линии само между градовете с население над 30 хил., на пресконференцията в четвъртък присъства и Димитър Димитров, собственик на фирма "Мариета", която обслужва линии до Южна България. Според него не е вярно, че малките превозвачи са недоволни от предложенията.

В момента има близо 1000 дублиращи се линии, каза Константинов. По 10 автобуса тръгват от една гара по едно и също време и качват по 5 души. Това е нерентабилно, всяка година в последните три години фалират 12% от фирмите в бранша, каза Константинов. Тези, които още са на пазара, работят на 20% загуба, каза шефът на "Юнион Ивкони".

Промените идват в тежък момент за сектора – през 2009 г. спадът на превозите на годишна база е 28%. През първото полугодие на 2010 г. спадът продължава, но е доста по-слаб заради няколко фактора – исландският вулкан и новите документи за самоличност, заради които много хора пътуват до родните си места.

По думите на Константинов сивият сектор в бранша се равнява на 400 млн. лева годишно.

Според него нямало да се оскъпи пътуването на хората от малките населени места, които трябва да се прекачват, за да стигнат до голям град в друга област.

За първи път превозвачите внесоха яснота как ще се определя кои допълнителни директни автобусни линии ще се открият извън републиканската транспортна схема. Това може да стане или чрез анкета в дадено населено място за транспортните нужди на населението или чрез откриването на "тестови" линии за един месец. Ако се окаже, че натоварването е достатъчно (събират се 30 пътника например), до населеното място ще има директна връзка със столицата или друг голям град, дори да е под 30 хил. души. Новата транспортна схема ще влезе в сила от 2012 г.

Общини и министерство не се разбраха съгласувани ли са промените

Промените в автомобилния закон по късно през деня бяха обсъдени и в парламентарната комисия по транспорт, в която участваха превозвачи, строители и представители на общините.

Благой Станчев от Националното сдружение на общините заяви, че промените не са съгласувани с тях и организацията им не била поканена в работната група, писала текстовете. Ако някой в обществото се е заблудил, че има проблем между транспортното министерство и превозвачите – такъв няма – проблемът е за обикновения потребител, каза Станчев. С новата транспортна схема ще се разбият много естествени транспортни връзки, които са се развили през годините, хората от малките населени места ще бъдат дискриминирани. Той даде пример с градовете Лом и Рудозем в областите Монтана и Смолян – те няма да имат директна връзка със столицата, не могат да са междинни спирки. Хората ще трябва да се прекачват и да плащат два билета.

Зам.-министърът на транспорта Камен Кичев отговори, че няма разбиране на закона от една страна и че документът е минал на съгласуване с общините преди месеци, даже имали становище от сдружението на общините. Той отново подчерта, че директни линии между две точки на страната ще има навсякъде, където е необходимо.

Строителите против лицензирането на камионите им

По време на дискусията срещу поправките в закона скочиха и строителните фирми, които според новите предложения трябва да се лицензират като автопревозвачи, ако искат да извършват превоз за собствена сметка с машини над 12 тона.

Иван Бойков от Българската строителна камара заяви, че това е удар за средните и малки строителни фирми, които са 80 процента от около 4-5 хил. регистрирани строителни фирми. Те трябва да извадят по 300 лв. за лицензия и по 50 лв. за всяко превозно средство. В противен случай ще трябва да наемат лицензиран автопревозвач. Според Бойков подобно изискване е резултат на лобиране от страна на големи автопревозвачи.

Мотивите на транспортното министерство за тази поправка са да преборят сивия сектор, тъй като сега всяка фирма с камион, самосвали и бетоновози извършва не само превози за своите обекти, но и за чужди фирми, без да се отразяват като транспортна услуга и влизат в сивия сектор.

Още по темата
Още от Бизнес

Адекватни ли са мерките за кризите с водата и боклука?