Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Дивидентът от "Летище София" отива за новия приоритет в Балчик

4 коментара
Дивидентът от "Летище София" отива за новия приоритет в Балчик

Държавата се отказва от дивидента си от “Летище София” ЕАД, а парите ще се използват за реконструкцията на бившето военно летище в Балчик и превръщането му в летище за граждански полети. Това стана ясно от думите на транспортния министър Ивайло Московски пред журналисти във вторник. Държавата прибира 80% от печалбата на държавното търговски дружество под формата на дивидент, но има право да се откаже от него, а сумата да се реинвестира в компанията.

Летището в Балчик се намира само на 43 км от съществуващото летище във Варна. Досега то се ползваше от военното министерство. Петгодишен договор за вътрешни нетърговски полети има от 2006 г. и “Албена инвест холдинг”, който първи поиска летището да стане гражданско с идеята там да каца нискотарифната RyanAir. Премиерът Борисов за пръв път оповести намеренията си за летището в Балчик на 4 юни т.г., когато откри новото голф игрище “Тракийски скали” край нос Калиакра. Собственик на комплекса е регистрирана в Австрия компания, но се свързва с бизнесмените Красимир Гергов и Георг Цветански. В разгара на разкритията за скандални сделки за заменки по морето проектът беше в черния списък на ГЕРБ, но след това бе изтъкнат от премиера като пример за добра инвестиция. Паралелно с решението на кабинета да инвестира в Балчик, концесионерът на летищата във Варна и Бургас – “Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт”, обяви намерения за грандиозни инвестиции 340 млн. лв., включително и в разширяване на терминалите, през следващите две-три години.

Точно тази схема за летището в Балчик, добило известност като “голф летището”, е избрала държавата, за да избегне прякото финансиране и произтичащите от това проблеми с Европейската комисия заради непозволена държавна помощ.

Поради тази причина правителството се отказа от идеята за създаването на отделно търговско дружество “Летище Балчик” и прехвърли морската аерогара за стопанисване на “Летище София”.

Политическото решение за превръщането на балчишкото летище в гражданско с държавни пари и то до идната пролет принадлежи на премиера Бойко Борисов, според когото това ще разбие монопола на летище Варна, стопанисвано от концесионера "Фрапорт". Плановете на Борисов включват и концесиониране на аерогарата в Балчик след разработването ѝ.

Една седмица след правителственото решение нямаше яснота как точно ще се финансира реконструкцията в Балчик, грубо оценена на 40 млн. лева, при положение, че софийското летище не разполага със средства за странични инвестиции.

“Не са водени разговори с мен, не знам каква е концепцията за бъдещото летище, но финансирането няма как да дойде от собствени средства”, коментира пред Mediapool изпълнителният директор на “Летище София” ЕАД Веселин Пейков. Той уточни, че от транспортното министерство, което е принципал на дружеството, със сигурност ще се свържат с него, за да коментират вариантите.

Първоначалната инвестиция за ремонта в Балчик ще дойде през 2012 г. от дивидента на “Летище София”, тъй като ние ще се откажем от него, а след това ще се привлече заемен капитал, каза министър Московски. По груби сметки дивидентът от “Летище София” за 2011 г. ще е 12 млн. лева, а за остатъка от необходимите 40 млн. ще се тегли заем.

Финансови проблеми на хоризонта

Софийското летище обаче има два неизплатени заема – един към Европейската инвестиционна банка (68 532 283 лв.) и един към Кувейтския фонд (16 715 364 лв.) заради строителството на Терминал 2. Заемите трябва да се погасят до 2017 г., а вноските на година са около 15 млн. лева или горе-долу колкото цялата годишна печалба на дружеството.

На въпрос какво е финансовото състояние на софийското летище, Пейков отговори: “Добро, имаме пари да си плащаме заемите”. Финансовите отчети обаче показват намаление на приходите през 2010 г. (95.68 млн. лв.) спрямо 2009 г. (105 млн. лв.), а конкуренцията на частните наземни оператори – швейцарската “Суиспорт” и гръцката “Голдеър” системно отнема от дела на “Летище София” при наземното обслужване на авиокомпании. За четири години той е паднал от 100% на 50%, като последният “тежък удар” е отказът на “звездната” “Катар еъруейс” да работи с българската компания и е предпочела гръцкия ѝ конкурент.

Пазарът при наземното обслужване на авиокомпаниите е от порядъка на 30 млн. лева. Почти няма голяма авиокомпания, която да не се е отказала от българското обслужване. Авиокомпаниите от “Стар Алианс” - “Луфтханза” и австрийските авиолинии вече работят с швейцарците, полската ЛОТ също.

Основната причина за загубата на пазарен дял в този сегмент е остарялата техника на “Летище София”, която трудно може да се сравнява с новите и лъскави електрокари, влекачи и т.н. на западните конкуренти. Затова летището е решило да инвестира в нова техника, като документите за обществената поръчка вече са изпратени за одобрение в министерството на транспорта.

Инвестициите са добре дошли, но няма да са достатъчни без реформи в дружество с персонал от 2000 души, който на всичкото отгоре се е увеличил с 6.21% в периода на най-тежката криза 2009 – 2010 г. Обяснението на Пейков за този феномен е, че докато преди гранична полиция е извършвала проверките на пътниците, сега те се правят от служители на летището и трябвало да се наемат нови хора. Той уточни обаче, че сред персонала на летището има малко над 100 души в пенсионна възраст и голяма част от тях ще бъдат освободени.

Въпреки внушителните 2000 души персонал, софийската аерогара има едва 5 чистачки на смяна, които не смогват да изчистят 120-те тоалетни на новия терминал и 21 дка разгъната застроена площ.

За сравнение, на летищата във Варна и Бургас, стопанисвани от частника “Фрапорт”, работят 734 служители, а печалбата им за 2010 г. е 16.319 млн. лв. - с милион по-голяма от тази на “Летище София”. Морските летища са на седмо място по рентабилност в класацията на “Капитал”, а софийското летище – на 15-то.

При всички тези данни концесионирането на софийското летище може да се окаже не само една много добра идея, но и спешна мярка, за да се вкарат дейността и финансите му в ред.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #4

    поп Грую

    летище "София" и без това не бъка от пътници и има спешна нужда от пари за дообрудване,ама БОКО ТИКВУНЯ ще го ликвидира и него ,за да осигури частно голфлетище на приятелите си
    Красимир гергов -видне комунист и медиен магнат и двамата комунисти -социолози и ченгета Андрей Райчев и Кънчо Стойчев. И всичко това ,на тепсия от "антикомуниста " и "десен " политик Боко Тиквуня от Банкя . ДА НЕ СЪМ ЧУЛ ПОВОЧЕ НИТО ДНА ДУМА ЗА СДЕЛКАТА С БГА "БАЛКАН ",ЗАЩОТО ДОСЕГА САМО РАЗЯСНЯВАХ ЗАЩО ТЯ НЕ Е

  2. Анонимен
    #3

    Магистрали плюс летища /на наши хора/ това е съветска - т.е. наша власт.
    Правителството "налива", а не инвестира. Ако инвестираше - трябваше да има причина и гаранции за постигането на критерии - не се взема решение да се инвестира преди да се направят предварителните проучвания и да се получат пълни, независими /а не на подведомствени служби или служители/ и най-вече актуални анализи, че парите които ще се вложат ще имат възвръщаемост - тоест ще има пътници, товари или други услуги.
    Парите се наливат

  3. Анонимен
    #2

    Абе, защо не дадат направо дивидет.нта от летище София на Краси Гергов и компания? Поне ще се спестят разходите за държавната администрация, която иначе ще обслужва напълно безсмисления от икономическа гледна точка на държавата проект! Реално, става дума за едни допълнителни държавни 36 00 дка земя за "разширяване на летищета", които ще им ги дадат... на концесдионерите де!

  4. И.Иванов, Швеция
    #1

    МИНИСТЪР НА ВОЛЯТА НА ПАДИШАХА СИ !

    "Държавата се отказва от дивидента си от “Летище София” ЕАД, а парите ще се използват за реконструкцията на бившето военно летище в Балчик и превръщането му в летище за граждански полети. Това стана ясно от думите на транспортния министър Ивайло Московски ...
    ...
    Политическото решение за превръщането на балчишкото летище в гражданско с държавни пари и то до идната пролет принадлежи на премиера Бойко Борисов ...
    ...
    Една седмица след правителственото решение нямаше

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.