Държавата се отказва от дивидента си от “Летище София” ЕАД, а парите ще се използват за реконструкцията на бившето военно летище в Балчик и превръщането му в летище за граждански полети. Това стана ясно от думите на транспортния министър Ивайло Московски пред журналисти във вторник. Държавата прибира 80% от печалбата на държавното търговски дружество под формата на дивидент, но има право да се откаже от него, а сумата да се реинвестира в компанията.
Точно тази схема за летището в Балчик, добило известност като “голф летището”, е избрала държавата, за да избегне прякото финансиране и произтичащите от това проблеми с Европейската комисия заради непозволена държавна помощ.
Поради тази причина правителството се отказа от идеята за създаването на отделно търговско дружество “Летище Балчик” и прехвърли морската аерогара за стопанисване на “Летище София”.
Политическото решение за превръщането на балчишкото летище в гражданско с държавни пари и то до идната пролет принадлежи на премиера Бойко Борисов, според когото това ще разбие монопола на летище Варна, стопанисвано от концесионера "Фрапорт". Плановете на Борисов включват и концесиониране на аерогарата в Балчик след разработването ѝ.
Една седмица след правителственото решение нямаше яснота как точно ще се финансира реконструкцията в Балчик, грубо оценена на 40 млн. лева, при положение, че софийското летище не разполага със средства за странични инвестиции.
“Не са водени разговори с мен, не знам каква е концепцията за бъдещото летище, но финансирането няма как да дойде от собствени средства”, коментира пред Mediapool изпълнителният директор на “Летище София” ЕАД Веселин Пейков. Той уточни, че от транспортното министерство, което е принципал на дружеството, със сигурност ще се свържат с него, за да коментират вариантите.
Първоначалната инвестиция за ремонта в Балчик ще дойде през 2012 г. от дивидента на “Летище София”, тъй като ние ще се откажем от него, а след това ще се привлече заемен капитал, каза министър Московски. По груби сметки дивидентът от “Летище София” за 2011 г. ще е 12 млн. лева, а за остатъка от необходимите 40 млн. ще се тегли заем.
Финансови проблеми на хоризонта
Софийското летище обаче има два неизплатени заема – един към Европейската инвестиционна банка (68 532 283 лв.) и един към Кувейтския фонд (16 715 364 лв.) заради строителството на Терминал 2. Заемите трябва да се погасят до 2017 г., а вноските на година са около 15 млн. лева или горе-долу колкото цялата годишна печалба на дружеството.
На въпрос какво е финансовото състояние на софийското летище, Пейков отговори: “Добро, имаме пари да си плащаме заемите”. Финансовите отчети обаче показват намаление на приходите през 2010 г. (95.68 млн. лв.) спрямо 2009 г. (105 млн. лв.), а конкуренцията на частните наземни оператори – швейцарската “Суиспорт” и гръцката “Голдеър” системно отнема от дела на “Летище София” при наземното обслужване на авиокомпании. За четири години той е паднал от 100% на 50%, като последният “тежък удар” е отказът на “звездната” “Катар еъруейс” да работи с българската компания и е предпочела гръцкия ѝ конкурент.
Пазарът при наземното обслужване на авиокомпаниите е от порядъка на 30 млн. лева. Почти няма голяма авиокомпания, която да не се е отказала от българското обслужване. Авиокомпаниите от “Стар Алианс” - “Луфтханза” и австрийските авиолинии вече работят с швейцарците, полската ЛОТ също.
Основната причина за загубата на пазарен дял в този сегмент е остарялата техника на “Летище София”, която трудно може да се сравнява с новите и лъскави електрокари, влекачи и т.н. на западните конкуренти. Затова летището е решило да инвестира в нова техника, като документите за обществената поръчка вече са изпратени за одобрение в министерството на транспорта.
Инвестициите са добре дошли, но няма да са достатъчни без реформи в дружество с персонал от 2000 души, който на всичкото отгоре се е увеличил с 6.21% в периода на най-тежката криза 2009 – 2010 г. Обяснението на Пейков за този феномен е, че докато преди гранична полиция е извършвала проверките на пътниците, сега те се правят от служители на летището и трябвало да се наемат нови хора. Той уточни обаче, че сред персонала на летището има малко над 100 души в пенсионна възраст и голяма част от тях ще бъдат освободени.
Въпреки внушителните 2000 души персонал, софийската аерогара има едва 5 чистачки на смяна, които не смогват да изчистят 120-те тоалетни на новия терминал и 21 дка разгъната застроена площ.
За сравнение, на летищата във Варна и Бургас, стопанисвани от частника “Фрапорт”, работят 734 служители, а печалбата им за 2010 г. е 16.319 млн. лв. - с милион по-голяма от тази на “Летище София”. Морските летища са на седмо място по рентабилност в класацията на “Капитал”, а софийското летище – на 15-то.
При всички тези данни концесионирането на софийското летище може да се окаже не само една много добра идея, но и спешна мярка, за да се вкарат дейността и финансите му в ред.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
4 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
поп Грую
летище "София" и без това не бъка от пътници и има спешна нужда от пари за дообрудване,ама БОКО ТИКВУНЯ ще го ликвидира и него ,за да осигури частно голфлетище на приятелите си
Красимир гергов -видне комунист и медиен магнат и двамата комунисти -социолози и ченгета Андрей Райчев и Кънчо Стойчев. И всичко това ,на тепсия от "антикомуниста " и "десен " политик Боко Тиквуня от Банкя . ДА НЕ СЪМ ЧУЛ ПОВОЧЕ НИТО ДНА ДУМА ЗА СДЕЛКАТА С БГА "БАЛКАН ",ЗАЩОТО ДОСЕГА САМО РАЗЯСНЯВАХ ЗАЩО ТЯ НЕ Е …
"ПРЕСТЪПНА",КАКТО Я ЛАНСИРА ДС-ПРОПАГАНДАТА ,НО ВЕЧЕ ЩЕ ПОПЪРЖАМ ВСЕКИ ,КОЙТО Я ПОДХВАНЕ !
СЪСРЕДОТОЧЕ КОМЕНТАРИТЕ СИ GARRUPA СЕ ВЪРХУ ЕДНО ПРЕСТЪПНО СВОЕВОЛИЕ НА БОРИСОВ -С 60 МЛН.ЛВ.БЮДЖЕТНИ ПАРИ ДА АТАКВА ДВА ПЕЧЕЛИВШИ АЕРОПОРТА "СОФИЯ" И "ВАРНА " С УДАР ПОД КРЪСТА .
Магистрали плюс летища /на наши хора/ това е съветска - т.е. наша власт.
Правителството "налива", а не инвестира. Ако инвестираше - трябваше да има причина и гаранции за постигането на критерии - не се взема решение да се инвестира преди да се направят предварителните проучвания и да се получат пълни, независими /а не на подведомствени служби или служители/ и най-вече актуални анализи, че парите които ще се вложат ще имат възвръщаемост - тоест ще има пътници, товари или други услуги.
Парите се наливат …
когато цар, император, диктатор или съветски лидер - в това число и такива като Путин - вземат решение на маса, по съображение за "приятелски хатър", "висща политическа мъдрост" или "други извънредни обстоятелства"/ от грамите на МС се разбира, че ББ просто се налага - няма дискусия, няма обсъждане/. Министерски съвет, който уж е колективен орган и има много хора с експертно мнение - просто подписва под диктат.
За сравнение - много по интересното летище Русе - което може да обслужва Букурещ за пореден път остава без никакъв интерес защото държавата или ББ не спре погледа си или не намери приятели на маса в Русе за да се инвестират няколко пъти по-малко инвестиции за да се привлекат няколко пъти по-големи частни инвестиции. Имахме и имаме си цар, но ББ е много повече - генерал-лейтенант, премиер, партиен лидер, вожд и учител на масите - често с похвати от масата.
Да не говорим, че самото летище София има нужда от инвестиции.
Не приемам тезата за натиск срещу ТИМ - глупаво е, тъй като Балчик няма шанс да конкурира който и да било.
Абе, защо не дадат направо дивидет.нта от летище София на Краси Гергов и компания? Поне ще се спестят разходите за държавната администрация, която иначе ще обслужва напълно безсмисления от икономическа гледна точка на държавата проект! Реално, става дума за едни допълнителни държавни 36 00 дка земя за "разширяване на летищета", които ще им ги дадат... на концесдионерите де!
МИНИСТЪР НА ВОЛЯТА НА ПАДИШАХА СИ !
"Държавата се отказва от дивидента си от “Летище София” ЕАД, а парите ще се използват за реконструкцията на бившето военно летище в Балчик и превръщането му в летище за граждански полети. Това стана ясно от думите на транспортния министър Ивайло Московски ...
...
Политическото решение за превръщането на балчишкото летище в гражданско с държавни пари и то до идната пролет принадлежи на премиера Бойко Борисов ...
...
Една седмица след правителственото решение нямаше …
яснота как точно ще се финансира реконструкцията в Балчик, грубо оценена на 40 млн. лева, при положение, че софийското летище не разполага със средства за странични инвестиции.
“Не са водени разговори с мен, не знам каква е концепцията за бъдещото летище, но финансирането няма как да дойде от собствени средства”, коментира пред Mediapool изпълнителният директор на “Летище София” ЕАД Веселин Пейков."
Изглежда, че за транспортния министър Ивайло Московски няма невъзможна еквилибристика за да изпълни коленопреклонно волята на падишаха си премиер !
Време е за отстраняване на правителство на министри-нищожества на премиера им Слънце !