Според предложени от служебния кабинет законови поправки

ДКЕВР да има водна и енергийна подкомисия и ротационен председател

Членовете да се избират след “парламентарно интервю“ с одобрението на половината депутати

ДКЕВР да има водна и енергийна подкомисия и ротационен председател

За да стане по-силна, по-експертна и по-независима, Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) да се раздели на подкомисии съответно за енергийния и ВиК-сектор, сама да предлага годишния си бюджет и той да може да се коригира единствено от народните представители. Това предвижда проект на промени в Закона за енергетиката, който ще бъде внесен в парламента от служебното ръководство на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма. Корекциите бяха представени от вицепремиера Екатерина Захариева пред журналисти във вторник, ден преди гласуването на следващото редовно правителство.

Тепърва ще се разбере как новото парламентарно мнозинство ще използва проекта на служебния кабинет.

Предлаганите поправки спазват препоръките на Европейската комисия и Световната банка за засилване капацитета и независимостта на ДКЕВР. В момента регулаторът работи неефективно не само в областта на формирането на енергийните цени, но и при ВиК-услугите, тъй като при сегашната структура водните проблеми са оставени на заден план, посочи Захариева.

Сега ДКЕВР има един председател и шестима членове. Поправките предвиждат шестимата членове да бъдат разделени в две подкомисии, които поотделно да разглеждат енергийните и водните политики и цени, а взети заедно да решават организационни, финансови и други общи въпроси. Членовете трябва да имат поне петгодишен професионален опит в съответната сфера, председателите на съответните подкомисии ще изпълняват на ротационен принцип за период от две години функциите на шеф на ДКЕВР. От текстовете излиза, че комисията ще е с човек по-малко от сега.

Самите членове на ДКЕВР, които в момента се назначават от премиера, вече да се избират от Народното събрание след номиниране на кандидати от различните партии, неправителствени организации и граждански структури. Формално са възможни и 100 номинации, от които депутатите да избират. За всяко предложение трябва да има солидна аргументация, а самият претендент да представи концепция и да мине един вид “парламентарно интервю“, преди да бъде одобрен от поне половината депутати.

Непосредствено преди разпускането на предишното Народно събрание, бившите управляващи от ГЕРБ внесоха законодателни промени, според които председателят на ДКЕВР да се избира с две трети мнозинство от парламента.

Според Захариева обаче нормалното парламентарно мнозинство е достатъчно, след като с такова се приемат останалите решения на Народното събрание.

За повишаване и на финансовата независимост на ДКЕВР, сегашните предложения предвиждат също така регулаторът сам да определя необходимият му за годината бюджет и Министерският съвет да няма право да го коригира, а просто да го внася като част от общата годишна бюджетна рамка. Само народните представители ще могат да пипат параметрите на бюджета на ДКЕВР. Приходите на комисията от лицензионни такси и др. обаче няма да остават в нея, а ще отиват за енергийно подпомагане на социално слаби семейства.

Също така се предвижда ДКЕВР да не може да провежда закрити заседания при обсъждане на цените или на наредби и други документи, освен в случаите, когато се ползва класифицирана информация, каза още вицепремиерът. Регулаторът също така ще е длъжен да създаде обществен съвет, който пряко да участва в работата на комисията с препоръки за различни политики. В този обществен съвет половината членове трябва да са от граждански и потребителски организации, за да не стане така, че представители на енергийни фирми да окупират дебата за цените и структурата им.

Споделяне
Още от Бизнес

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?