Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Длъжността доцент се запазва в пректозакона за академичния състав

34 коментара

Академичните длъжности остават асистент, доцент и професор, реши правителството в сряда като прие внесения от образователния министър Сергей Игнатов проектозакон за развитието на академичния състав. В края на миналата седмица при общественото обсъждане на проекта надделяха вижданията образователният министър да внесе максимално радикален вариант на закона и длъжностите да са само асистент и професор.

Научната степен обаче ще е само една – доктор. Първоначално се предвиждаше да има и втора – хабилитиран доктор. Наличието на докторска степен ще е основно изискване за заемане на академична длъжност.

Висшата атестационна комисия (ВАК), която досега присъждаше степени и звания, се закрива и тази дейност се децентрализира, е записано още в проектозакона. Занапред това ще правят университетите и отделните звена на БАН. Така професорската длъжност ще се отнася само за университета, където ученият е защитил труда си, а не по принцип.

На мястото на ВАК ще бъде създадена контролна комисия, пред която ще могат да се обжалват процедурите, тя ще следи за тяхната законосъобразност и ще прави проверки, когато в някой университет за кратък период се произведат съмнително много професори.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

34 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. г.найденов
    #37

    законът е добър.Следва да се олбсъди още веднъж:1/ Как да се спре свръхпрроизводството на професори и доценти в малките висши училиша с недостатъчен брой хаб.преподаватели.2/ да има преходен период за действие на закона. През него - 2-3 месеца да завършат започнатите процедури в специализираните съвети и комисии. Несправедливо е, ако има вече преминала процудура в научния съвет да се прехвърли във висшето училище. Тя следва да завърши по досегашния ред. Трябва 2-3 месеца за довършване напълно на процедурите.

  2. Близнашки
    #36

    сега какво да правя

  3. Авуски
    #35

    Забавляват Ви със закона за научните степени и звания и тем подобни, така че да станат личности на годината, а ректорите ще искат да им махнат мандатите и да са вечни, с тези възможности да реетират катедрите и факултетите

  4. uchen
    #34

    Kak taka nashite universiteti ste davat zvanija bez nazionalen standart kakvo trjabva da pokazhesh za da si asistent, dozent, ili profesor? Aide pak razgraden dvor i korupzija. I ako da rechem si stanal dozent ili profesor s legitimni kvalifikazii, kak taka ste trjabva pak da minavash prez stargaloto ako da rechem, smenish universiteta v koito rabotish, no prodalzhavash v sastata spezialnost? Samo dobre obmislen i kontroliran nazionalen standart, plus malka grupa ot osvedomeni i bezpristratni

  5. Научен
    #33

    Не искат научна степен Доктор на науките, защото ги мързи а и не им стиска да защитават голямата дисертация. Лесно ще се става професор и без такава. Вече да ме е срам да кажа, че съм професор и доктор на науките. Инфлацията е навсякъде даже в образованието и науката.

  6. uchen 2
    #32

    Бързата работа - срам за майстора! Това може да се каже за проекта на този закон, в който има добри, но и доста недомислени неща. Той също изпреварва неразумно другия много важен закон за висшите училища и за научните специалностите. Типично в наш стил - като дупките по улиците, които всяка фирма прави и заравя сама без план и съгласуване.

  7. Грозний
    #31

    Какви са целите на 2-те системи: в. образование и наука? Какво пускаме на входа и какво очакваме на изхода? В случая се противопоставят млади на стари, вместо знаещи на незнаещи, т.е. в основата е заложено нещо сбъркано. Пред застарялата и оредяла научна общност у нас се поставят неясни задачи: кой и как ще определя състава на "знаещите", които ще оценяват и даряват докторати - очевидно тези, които в момента са на власт субективно ще продължават да делят научната общност на свои и чужди, т.е. отваряме

  8. Doktor
    #30

    Много е интересно дали "големият" доктор на науките ще стане "малък", или "малкият" доктор ще стане "голям". Отчитейки, че един малък доктор е министър см

  9. Doktor
    #29

    Много е интересно дали "големият" доктор на науките ще стане "малък", или "малкият" доктор ще стане "голям". Отчитейки, че един малък доктор е министър см

  10. Светулка
    #28

    Ясно-доктора-министр и доцент закрива "доктор на науките", за да не се хаби да пише истинска дисертация и запазва "доцента".Отчитайки, че доктор е научно-образователна степен, то ако остава само доктор, към нея трябва да се приравни сегашната "доктор на науките". На сегашните доктори може да се даде примерно три год. срок за защита на доктрат.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.