ДНСК и Столична община в спор за пътната връзка при село Мрамор

Строителният контрол сезира прокуратурата за действията на главния архитект на София

ДНСК и Столична община в спор за пътната връзка при село Мрамор

Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) и Столична община влязоха в спор относно временната пътна връзка при село Мрамор със Северната скоростна тангента.

ДНСК твърди, че връзката е незаконна и по този повод е сезирала Върховната административна прокуратура за незаконосъобразни действия на главния архитект на София Здравко Здравков. Причината - той е издал нищожно разрешение за строеж, с което е направен опит да се промени статута на временна пътна връзка за село Мрамор.

От Столична община обясняват, че пътят е временен и разрешението за строеж е издадено за да се осигури достъп на жителите на селото до Северната скоростна тангента, тъй като пътната агенция не изпълнява предвиденото по проект.

Проверката на ДНСК

Повод за проверката на ДНСК е искане на агенция "Пътна инфраструктура" за свикване на Държана приемателна комисия за строеж "Път II-18 Софийски околовръстен път в участъка от км 0+780 до км 6+308.17". По случая е приложено разрешение за строеж (№ Б-137/09.10.2020 г.), издадено от главния архитект на Столична община. Строежът е определен като пета категория.

Разрешението е издадено в нарушение на изискванията за компетентност, пълна липса на правно основание и предмет, констатира ДНСК. Строителният контрол посочва, че "това са тежки и радикални пороци, които водят до неговата нищожност".

Същевременно в ДНСК е постъпило и писмо от Върховна административна прокуратура (ВАП) за извършване на проверка на състоянието на пътен възел Западна дъга - Северна скоростна тангента, отбивка за село Мрамор-София.

Съгласно Закона за устройство на територията (ЗУТ) по време на строителството могат да се правят временни пътища за нужди, свързани с организация и механизация на строителството, с разрешение на органа, който издава разрешението за строеж.

Временните пътища не представляват самостоятелен обект според ЗУТ. За тях не се издава разрешение за строеж и се премахват непосредствено преди въвеждане в експлоатация на обслужвания от тях основен строеж.

В конкретния случай временният път е част от проектната документация към разрешение за строеж №РС-54/29.08.2016г., издадено от министъра на регионалното развитие и благоустройството за обект: "Път II-18 Софийски околовръстен път в участъка от км 0+780 до км 6+300", който има три подобекта. Единият е директно трасе от км 4+033 до км 4+437. Другият е директно трасе от км 4+900 до км 5+920. Третият е пътен възел "Северна скоростна тангента". Четвъртият е пътен възел "Стефансон" и петият е улица "Гара Волуяк".

Път II-18 Софийски околовръстен път е републикански път и единствено министърът на регионалното развитие е компетентен да издаде разрешение за строеж, посочват от ДНСК.

Всяка промяна на този строеж или на предназначението му е от компетентността на министъра, а не на главния архитект на Столична община.

От ДНСК обясняват, че арх.Зравков не е имал правно основание да издаде разрешение за строеж №Б-137/09.10.2020 г. В него строежът е определен като пета категория без да са посочени законовите разпоредби квалифициращи го като такъв.

На две места е записано "без СМР (строително-монтажни работи)", което е в противоречие с текст в същото разрешение за строеж: "разрешава се на Столична община да извърши строително-монтажни работи".

От така съставеното разрешение за строеж не става ясна волята на издателя на административния акт по отношение на предмета и не може да се направи преценка какво в действителност е разрешено да се извършва, посочват от ДНСК.

Промяна на предназначение по смисъла на ЗУТ се допуска само на самостоятелен строеж или реална част от строеж. Временният път не се въвежда в експлоатация, а подлежи на премахване, посочват от ДНСК.

В конкретния случай "временната пътна връзка" не съвпада и с предвижданията на действащия подробен устройствен план, отбелязва строителният контрол.

От съобщението не става ясно дали ДНСК сега ще премахне временната пътна връзка при село Мрамор.

Отговорът на Столична община

Западната дъга от Софийския околовръстен път (път II-18 Софийски околовръстен път в участъка от км 0+780 до км 6+308.17“) е държавен обект, който се изгражда от Агенция ътна инфраструктура".

В обхвата на този строеж попада и пътния възел със Северна скоростна тангента. При изграждането ѝ е реализиран временен път, осигуряващ връзка с ул. "Васил Левски" по посока на село Мрамор.

По искане на жителите на Мрамор за обезпечаване бъдещото ползване на тази връзка на населеното място със Северната скоростна тангента и след приключване на строителството, Столична община пое ангажимент за поддръжката ѝ.

Във връзка с този ангажимент през 2020 г. е издадено разрешение за строеж, с което временният път, използван по време на строителството е разрешен като временен път по смисъла на чл. 190, ал. 1 от ЗУТ без извършване на строително-монтажни работи, който да осигури връзка от тангентата с пътя за село Мрамор (ул. "Васил Левски") и след въвеждането в експлоатация на Софийския околовръстен път.

Временният път е изграден от изпълнителя на Северната скоростна тангента, като Столична община е поела ангажимент да поддържа елементите от пътната организация след приемателната комисия.

Временният път не е част от основния проект за околовръстния път и е изграден изцяло върху терени общинска собственост, като има за цел да осигури транспортна връзка на жителите на общината, докато АПИ довърши строителство си в посока село Мрамор.

Затварянето на отсечката би ограничило чувствително достъпа до село Мрамор и използването на съществуващата пътна мрежа.

Разрешението за строеж е изпратено на Столичната ДНСК за служебна проверка относно неговата законосъобразност съгласно изискването на ЗУТ и в законоустановения срок същото не е отменено. Разрешението за строеж е влязло в сила.

Във връзка с проверка на Върховна административна прокуратура Столична община е изпратила подробна информация за действията, предприети от общината за обезпечаване на сигурността от незавършения пътен възел на Софийския околовръстен път.

Столична община многократно е настоявала пред ръководството на агенция "Пътна инфраструктура" обектът да бъде довършен по одобрения от Министерството на регионалното развитие и благоустройството проект.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Защо Сотир Цацаров подаде оставка от КПКОНПИ?