До 10 години затвор за превоз на пътници без лиценз

До 10 години затвор за превоз на пътници без лиценз

Народното събрание одобри окончателно промените в Наказателния кодекс, според които при извършване на обществен превоз на пътници бе разрешително, лиценз или регистрация, ще ще налагат от 2 до 5 години затвор. А ако има сговор и фалшификация на документи, наказанието ще стига до 10 години лишаване от свобода, включително глоба от 5 хиляди до 15 хиляди лева и дори по преценка на съда може да се стигне до конфискация на до половината от имуществото на провинилите си.

Моторното превозно средство, с което са извършвани нелегалните превози, ще се отнема в полза на държавата.

Промените предизвикаха множество коментари за прекалените строгите наказания. Има дори интерпретации, че ще засегнат споделените пътувания. Проблемът е, че няма разписани определения за споделено пътуване и превоз на пътници.

Това провокира Зеленото движение да призове президента Румен Радев да наложи вето на текстовете.

Приемането на важните текстове стана през преходните и заключителни разпоредби в Кодекса за търговското корабоплаване, което е традиционен метод на ГЕРБ за бързо прокарване на решения без дискусия.

"Няма как в Закона за търговското корабоплаване, в преходни и заключителни разпоредби, да променяте Наказателния кодекс. Безспорно незаконните автомобилни превози са проблем в България. Обаче колко пъти гледахме Закона за автомобилните превози и колко пъти имаше промяна на Наказателния кодекс? Там не можахте да намерите място и сега, между първо и второ четене, в закон, който се гледа само в Транспортна комисия, вие вкарвате промени в Наказателния кодекс", възмути се депутатът Георги Свиленски от БСП от парламентарната трибуна.

ГЕРБ запушва дупки с наказателна бомба

"Държавата дава 30 млн. лева за превозвачите. Как ще ги дадем тези пари, след като не сме запушили всички дупки и всички пробойни в законодателството? Правим го сега, защото е спешно", отвърна на критиката Станислав Иванов от ГЕРБ.

"Правя апел към колегите от управляващото мнозинство – текстът за нерегламентираните автомобилни превози да бъде преразгледан и да бъде внесен текст, който отговаря както на българската Конституция, така и на концепцията за наказателно право в България", призова народният представител на социалистите Иван Иванов. Според него с приемането на тези текстове ще се промени цялостната теория за наказателно право и се налага наказание с несъизмерима тежест."За убийство по непредпазливост се дава по-малко наказание, отколкото вие налагате за возенето на двама души в автомобил", заяви той.

"Безспорно в споделеното пътуване и в транспорта въобще има много пропуски, има и нелоялна конкуренция. Но наказателното право е ядрената бомба, която може да се пусне върху даден обществен проблем", смята и Явор Божинков от БСП. Според него причините да съществуват тези проблеми в транспортния сектор далеч не са в наказателната политика.

"Въвеждайки тази наказателна репресия, вие пораждате цял нов клас обществени проблеми. В случая средството просто не оправдава целта. Вие искате да угодите на транспортния бранш, но по този начин не решавате проблема, а само го прехвърляте на прокуратурата", заяви Божанков.

Призивите на социалистите не бяха чути и бяха одобрени текстовете, които не правят ясно разделение между споделеното пътуване и нерегламентирания превоз. Липсват дефиниции и това поставя в хипотезата за налагане на наказание в случай, че двама познати са си поделили разходите за пътуване с колата на единия.

Опасения за споделените пътувания

"ГЕРБ обяснява, че така удрят нелегалните таксиметрови услуги. Всъщност вкарват в сивата зона групите в социалните мрежи за общи пътувания и споделяне на разходите за тях. Услугата в тези групи е предпочитана, защото е бърза и на добра цена. В същото време е чудесна и за природата, и за пестенето на ресурси. Четирима човека в една кола е по-добре от един", заявиха в позиция от "Зелено движение".

"Това вече не е бъдещето. Това е настоящето. Колкото и да се опитват, депутатите не могат да спрат новите технологии. Не че властта не се опитва да го прави. През 2015 година забрани услугата UBER и подобни. От години водят борба за силни регулации и върху отдаването на стаи и апартаменти за краткосрочен наем. Вероятно с идеята да помагат на големите хотелиери и таксиметрови компании. Което правят от години с неудобните разписания на друг екологичен транспорт – железопътния", допълва организацията.

Тя цитира сметки, че споделените пътувания и хотелиерски услуги спестяват на обществото изграждането на стотици нови хотели и покупката на хиляди автомобили. Тази тенденция ще се задълбочава. "Тя ще отслабва натиска за унищожаване на зелени площи за строителство на сгради и паркинги. Споделената икономика трябва да бъде насърчавана, а не да ѝ се пречи", пише в изявлението на "Зелено движение".

"Мнозинството на ГЕРБ и патриотите е аналогово и принадлежи на 20 век. Няма как да ни върне в каменната ера, но се опитва по всякакви начини. Като превръща порядъчни граждани в престъпници. Когато и да си ходи, все ще е късно", смята движението.

То настоява държавният глава да наложи вето над срамната забрана, "защото живеем в 21 век и искаме България да бъде лидер а не на опашката!"

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес