Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

До 30% от електронните услуги в правителствения Еgov.bg са достъпни и без е-подпис

ИПИ установи, че еликтронните услуги са спестили 12.3 хиляди години на бизнеса във времето от 2015 до 2022 г.

0 коментара
Image by <a href="https://pixabay.com/users/mohamed_hassan-5229782/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=3967926">Mohamed Hassan</a> from <a href="https://pixabay.com//?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=3967926">Pixabay</a>

До 30% от електронните услуги, публикувани на портала на Министерство на електронното управление - eGov.bg са достъпни за гражданите без електронен подпис, необходимо е единствено използването на ПИК код, който от години се ползва за порталите на НАП и НОИ. Това уточниха във вторник от Министерство на електронното управление на въпрос, поставен от Mediapool.bg.

Отличник е Агенцията за социално подпомагане, чийто всички услуги към гражданите са достъпни на портала.

От ведомството посочиха още, че пилотно в 5 пощенски станции, разположени в села, са стартирали електронно кандидатстване за услуги, вместо гражданите да се разкарват по различни администрации в града. Първите резултати - 600 заявления за помощи за отопление са подадени през пощите.

Визията на бившия вицепремиер Калина Константинова в правителството на Кирил Петков за "Български пощи" бе именно в превръщането им в едно гише, което да гарантира предоставяне на административни услуги в мрежата на дружеството.

Реално, egov.bg e порталът за електронни услуги на новосформираното министерство на електронното управление. В портала, всеки регистриран потребител получава достъп до секция "Вход в моето пространство". След влизане там, например с ПИК код, потребителят има достъп до "каталог на услугите", "данни в регистрите", съобщения по заявени услиги, здраве и т.н. За заплащането на услугите, поръчани от администрациите гражданите също ще могат да заплащат по банков път. Това може да стане в секцията "Задължения" на спомената секция, която води към друг правителствен портал - pay.egov.bg или директно от самия портал.

Самият портал се реализира по проект "Надграждане на хоризонталните и централни системи на електронното управление във връзка с прилагане на Единния модел за заявяване, заплащане и предоставяне на електронни административни услуги - www.egov.bg. Той е финансиран по оперативна програма "Добро управление", а експертите на Института за пазарна икономика са изчислили, че във времето от 2015 до 2022 г. електронните услуги са спестили общо 12.3 хиляди години от разкарване по администрации и попълване на документи. За 2021 година оценките за реализираните спестявания на бизнеса и гражданите са за над 210 млн. лв. Системета ИСУН показва, че общата стойност на проекта е 12.7 млн. лв., а изплатени до момента са над 5.5 млн. лв.

"В момента, в който една често ползвана административна услуга стане достъпна онлайн, тя се приема за даденост, защото улеснява значително взаимодействието на всички с администрацията. Това приемане на новия начин на общуване става още по-лесно, когато ползите за всички започват да се проявяват веднага и спестяват значително време и ресурси", отчитат от програма "Добро управление".

Споменатият проект е по приоритетна ос 1 "Административно обслужване и е-управление". Наред с него по програмата са реализирани проекти на различни бенефициенти Националната агенция за приходите (НАП), Агенцията по обществени поръчки (АОП) и Агенция "Митници". Например, НАП е реализирала "Надграждане на основните информационни системи в Националната агенция за приходите - portal.nra.bg. Агенцията за обществени поръчки е реализирала портала си ЦАИС ЕОП. Агенция "Митници" е реализирала "Надграждане на основни системи на Агенция "Митници" за предоставяне на данни и услуги към външни системи - ep.customs.bg/eportal/

Какви ефекти за бизнеса измери Институтът за пазарна икономика от тези проекти:

Ефектите за бизнеса от тези проекти показва следните общи наблюдения - Напредването на процесите и организацията за е-управление дават резултат от "ден първи", положителните ефекти са за всички засегнати страни – администрация, граждани, бизнес, а дори (и най-вече) в трудни периоди този подход за оптимизация работи.

И още финансовите инвестиции за реализиране на проектите не са значителни, но ползите са огромни и дългосрочни. Отчетените позитивни ефекти включват – спестено време и разходи за бизнеса и гражданите, ускоряване на стопанската активност, повишаване на предвидимостта и надеждността на услугите, разкриване на възможности за нови и по-ефективни бизнес модели, промяна в начина на организация на дейността и др.

Вторичните ефекти за администрацията също са значителни – активизиран процес по вътрешна оптимизация, досег с отворени данни и развитие след това, възможност за аналитични дейности, които да идентифицират следващите лесни и по-дългосрочни стъпки за подобряване на административното обслужване, по-добро управление на рисковете и др. Реализираните проекти очаквано ще се отразят на позицията на страната ни в редица международни сравнения, оценяващи електронното управление и бизнес средата.
подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.