До дни става ясно ще се изгражда ли нов реактор на АЕЦ "Козлодуй"

До дни става ясно ще се изгражда ли нов реактор на АЕЦ "Козлодуй"
До дни ще стане ясно дали на площадката на АЕЦ "Козлодуй" може да бъде построен още един реактор, съобщи в четвъртък министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков.

Очакваме през декември резултатите от предпроектно проучване, които ще дадат осъвременена оценка на ситуацията и възможностите, добави министърът.

Ако има такава възможност, реакторът най-вероятно ще е над 1000 мегавата, което означава, че ще е най-големият в България.

Той напомни, че възможността за нова ядрена мощност в АЕЦ "Козлодуй" и досега е стояла като алтернатива, но тя не е била предпочетена.

Предишният кабинет създаде работна група, която да проучи възможностите за седми блак на площадката на АЕЦ "Козлодуй", но резултатите от дейността ѝ така и не бяха обявени. Идеята бе представена миналото лято пред американски инвеститори, които проявиха принципен интерес.

В отговор на въпрос каква е вероятност това да се случи сега, министърът каза, че "със сигурност процентът вероятност е двуцифрен".

За изграждането на нов реактор на площадката на АЕЦ "Козлодуй" има необходимата инфраструктура - тя се освобождава от извеждането от експлоатация на малките блокове - от първи до четвърти, каза Трайчо Трайков.

Изграждането на два нови реактора в АЕЦ "Козлодуй" ще бъде по-сложно, смята той.

Все още не се знае дали американски инвеститори ще се включат в АЕЦ "Белене". Това ще стане ясно, след като бъде избран консултант по проекта, което също ще стане до дни.

Запитан възможно да се строи и АЕЦ "Белене", и нова мощност в АЕЦ "Козлодуй," министър Трайков каза, че това би било икономически обосновано, ако има пазар за продукта. В момента в региона има дефицит на електроенергия, но има и много конкуриращи се проекти, така че въпросът е кой ще направи своя проект най-ефективен, посочи Трайков.

Според правени на по-ранен етап оценки построяването на нова мощност в атомната ни централа ще струва около 2 млрд. евро, като предимството ѝ е, че няма да се налага изграждането на съпътстваща инфраструктура като подстанции и др.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес