Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Магистрала "Марица" се очаква да бъде завършена изцяло до лятото

Всички първи копки остават за догодина с изключение на Северната скоростна тангента на София

6 коментара
Магистрала "Марица" се очаква да бъде завършена изцяло до лятото

Макар и със закъснение, трета изцяло готова магистрала ще има страната ни през тази година, след като миналата година приключи изграждането на цялото трасе на "Тракия" от София до Бургас, а година по-рано беше пусната и 19-километровата "Люлин" между София и Перник.

Плановете са до лятото да приключи изграждането и на "Марица” от Оризово до ГКПП-Капитан Андреево, съобщи Стефан Чайков, председател на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура” (АПИ).

Освен магистрала "Марица” трябва да завърши и изграждането на участъка от Сандански до ГКПП-Кулата” на магистрала "Струма”, както и на обхода на Враца, каза Чайков.

И трите проекта се финансират от оперативна програма „Транспорт”, като при магистралите има закъснение в графика заради неприключили отчуждителни процедури и внезапно изникнали инженерни мрежи, които не са били отбелязани на картата, стана ясно от думите на пътния шеф.

Само една първа копка на нов голям пътен обект се очертава през тази година. Това е Северната скоростна тангента на София. За него обаче предстои подписване на договор с изпълнителя – консорциумът от български фирми "ХПВС – ССТ", а след това проектиране на трасето. Въпреки това пътният шеф е оптимист, че напролет строителството може да тръгне.

Всички останали големи пътни проекти остават за 2015 г. Основната причина е, че все още не е одобрено Споразумението за партньорство между България и Европейския съюз за новия програмен период 2014-2020 г. и съответно оперативните програми, обясни Чайков.

Така настоящата година се очертава като годината на проектирането и договарянето на новите обекти.

Едногодишно закъснение за "Марица”

Магистрала "Марица” ще бъде завършена с едногодишно закъснение. Участъкът от Димитровград до Харманли трябваше да е готов през август 2013 г., съгласно първоначално подписания договор. По него обаче не се работеше близо година, защото изпълнителят сдружение "Марица Хайуей", в което влизат българската "ПСТ Холдинг" и австрийската "Порр", имаше проблеми с финансирането и беше заето с пускането на последния участък на магистралата "Тракия“ до Карнобат. Така строителството на "Марица" беше подновено едва в края на юли 2013 г., а изпълнителят получи отсрочка да завърши магистралата до февруари 2014 г.

Сега обаче се оказва, че е поискано ново второ удължаване заради пропуснати инженерни мрежи и проблем с наводняване на участък при пътен възел Димитровград от язовира до село Крепост, каза Чайков. Той не пожела да каже с още колко месеца е исканото удължаване, но заяви, че "категорично магистралата ще бъде готова през тази година”.

Отсечката от Димитровград до Харманли е с дължина 34 км. Строителният договор с "Марица Хайуей" е за 146.5 млн. лв. с ДДС. Надзорът се осъществява ДЗЗД "Рутекс – ЕТЕ" за 799 200 лв. с ДДС.

Закъснение има и при другия участък от магистралата от Оризово до Димитровград с дължина 31.4 км. Той се изгражда от италианската "Чи Ем Чи Ди Равена” и първоначално трябваше да е готов през ноември 2013 г., но правителството на Пламен Орешарски удължи срока до юни 2014 г. заради допълнителни археологически разкопки по трасето.

Въпреки удължаването на срока в момента има известно забавяне, каза Чайков. По тази причина се прави актуализирана работна програма, като целта е изоставането да бъде преодоляно, допълни той.

Договорът с италианската компания "Кооператива Муратори и Чементисти – Чи Ем Чи Ди Равена" е за 159.7млн. лв. с ДДС. Надзорът се осъществява от ДЗЗД "Т7/СНИК“за 678 600 лв. с ДДС.

Закъснение и на единия лот на "Струма”

Закъснение има и при изграждането на единия участък от магистрала "Струма” от Сандански до ГКПП "Кулата”, каза Чайков.

По думите му причината са недовършени отчуждителни процедури на около 10 дка, които се забавили допълнително заради решението на Конституционния съд, с което беше отменено предварително изпълнение на отчужденията за големи инфраструктурни обекти с национално значение.

Освен това са се появили и инженерни мрежи, които ги е нямало на карта и сега трябва да бъдат преместени.

По график строителството на участъка трябваше да приключи в началото на април, но сега "Актор” са получили 60 дни отсрочка и обектът ще бъде готов през юли, каза Чайков.

Проблеми с изграждането на другия участък от Дупница до Благоевград няма и той ще бъде готов в срок – през февруари 2015 г., каза Чайков.

Строителството на тази отсечка се забави заради разделянето на Министерството на регионалното развитие на две след идването на власт на новата тройна коалиция. Така вместо в началото на лятото строежът тръгна през август. Изпълнител на обекта е българо-италианско обединение между "ГБС Инфраструктурно строителство“, "Пътстрой 92“ и "Импреза“.

Обходите на Враца, Монтана и Габрово се строят в график

От обходите на Враца, Монтана и Габрово, които също се изграждат с европейски средства по програма "Транспорт”, през тази година ще приключи само този на Враца, а останалите трябва да са готови през 2015 г. При тях засега няма забавяне в сроковете, заяви Чайков.

За обхода на Габрово строителството временно е спряно, защото се чака решението на Върховния административен съд заради подадена жалба от екоорганизация. Тя оспорва доклада за оценка на въздействието на околната среда. По думите на Чайков надеждите са до края на януари съдът да излезе с решение.

2014 – годината на търговете за пътния бранш

Тази година се очертава да бъде посветена на търговете и проектирането за пътния бранш. Първите копки на нови големи обекти остават за 2015 г., с изключение на Северната скоростна тангента на София, стана ясно още от думите на Чайков.

В момента се чака окончателното решение на Върховния административен съд (ВАС) за втората фаза на продължението на Западната дъга на околовръстното шосе на София. Търгът беше спечелен от "Трейс груп холд", но новата тройна коалиция го отмени решението с мотива, че до финала беше допуснат само един кандидат. КЗК и 3-членен състав на ВАС потвърдиха решението на АПИ за отмяна на класирането в търга, което сега се обжалва от "Трейс".

Ако последната съдебна инстанция потвърди решението на АПИ за отмяна на търга, ще има нова обществена поръчка през тази година, каза Чайков. Ако съдът вземе страната на "Трейс", компанията почва да строи.

През тази година "Трейс" трябва да приключи и първото разширение на западната дъга на околовръстното на София от магистрала "Люлин" до река Какач.

Предстои пускането на търговете и за ремонта на стари участъци от магистрала "Тракия”. Трите отсечки са 5 км на входа на София, около 30 км в района на Пазарджик и десетина километра в района на Пловдив. Ако няма обжалване на процедурата, строителството може да започне до края на годината, прогнозира Чайков.

По думите му задължително условие ще бъде изпълнителите да осигурят нормална проходимост през магистралата в петък и неделя, както и в празнични дни по време на ремонта, който ще продължи година и половина. Финансирането на ремонта на магистрала "Тракия" е по програма "Транзитни пътитища V".

Предстои да бъдат обявени и два търга за магистралата от София до Калотина, тъй като има различни финансови източници. Отсечката от Калотина до Драгоман ще се финансира по новия инструмент "Свързана Европа”, а тази от Драгоман до пътен възел Храбърско, край София, ще бъде по оперативна програма "Транспорт", чийто първоначален бюджет се очаква да бъде увеличен с още 300 млн. евро по думите на транспортния министър Данаил Папазов.

Ремонт на 700 км пътища през 2015 г.

Догодина ще тръгне и ремонта на 700 км второкласни и третокласни пътища със 170 млн. евро от новата оперативна програма "Региони в растеж", съобщи още Стефан Чайков.

 

В момента тече поръчката за избор на проектант като пътните отсечки за общо 700 км са разделени на шест лота. Очаква се до май изпълнителят да е ясен.

 

В момента върви и договарянето на четири лота за ремонт на пътища по настоящата оперативна програма "Регионално развитие". Те са от втория етап и са по развалени договори заради неприключване на обектите в срок. Три от тях са изпълнявани от старозагорската фирма "Пътстрой", като в момента тече арбитражно дело с тях, уточни Чайков.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #6

    Не ви ли прави впечатление, че само в Южна България се строи– Магистрала Хемус кучета я яли. Аз пътувам често отсечката София-Варна и е просто някакъв пълен ужас. Да не говорим, че неравности, ДУПКИ! Егати магистралата. ДПС-то натискат да се прави в Южна България, че по-голямата част от електората са там, а ниев Северна? А, ние само плащаме и си чупим колите...това правим

  2. Анонимен
    #5

    ЩО ЩЕ СТРИТЕ БЕ КОМУНИСТИ? НАЛИ РЕВАХТЕ, ЧЕ АСФАЛТЪТ НЕ СЕ ЯДЕ! НАЛИ РЕВАХТЕ, ЧЕ БОЙКО ВМЕСТО ДА СТРОЯЛ ПЪТИЩА, ПО ДОБРЕ ДА БИЛ ДАЛ ПАРИТЕ НА ПЕНСИОНЕРИТЕ!

    НИКАКВО СТРОИТЕЛСТВО! ВСИЧКИ ПАРИ ЗА ПЕНСИИ и СОЦИАЛНИ ПОМОЩИ! ХОРАТА ИЗМИРАТ ПО УЛИЦИТЕ, А ТЕ ЩЕЛИ ДА СТРОЯТ! АСФАЛТЪТ НЕ СЕ ЯДЕ!

    26 Март 2011
    Сергей Станишев: Хората не ядат асфалт!
    "Тракия", хубаво - обаче хората не ядат асфалт", каза Станишев и визираше пенсионерите, безработните, социално слабите, съкратените и въобще всички

    24.02.2011

  3. Анонимен
    #4

    И без Бай Бабуин се строели магистрали...

  4. Анонимен
    #3

    Най-важен от геостратегически аспект за България е магистралата до Видин, но за нея нито дума. Даже я понижиха до скоростен път.

  5. Анонимен
    #2

    Закъснението е поради неиздадени разрешения за строеж, които пък са следствие от неприключили отчуждителни процедури. А инженертните мрежи са се "появили" понеже АПИ ползват проект от 1989 г.

  6. Анонимен
    #1

    " ... внезапно изникнали инженерни мрежи ..." И никой не е обходил трасето по време на проектирането и при стартиране на строителството!!! Абсолютни "умници"!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.