До месец съдът решава за концесията на “Тракия”

До месец съдът решава за концесията на “Тракия”

В законоустановения 30-дневен срок Върховният административен съд (ВАС) ще се произнесе по делото за концесията на автомагистрала “Тракия”, образувано по протест от зам.-главния прокурор на Върховната касационна прокуратура Митьо Марков. Това реши във вторник тричленен състав на ВАС.

На заседанието Върховният административен съд поиска да му бъдат предоставени доказателства, че участието на българското държавно дружество “Автомагистрали” ЕАД в българо-португалския консорциум “Автомагистрала Тракия”, с който бе сключен концесионния договор без търг и конкурс, е достатъчно, за да не се изисква обявяването на процедура.

Съдът поиска документи, че “Автомагистрали” ЕАД е заявило пред Министерски съвет, че притежава в активите си публична държавна собственост, каквато е магистралният път “Тракия”, в определения срок от влизането в сила на Закона за концесиите през 1995 г.  Такива са неговите заключителни разпоредби, разписани в параграф 3, ал. 3. При това положение би могло да се приеме, че държавното дружество е носител на правата за управление на публичната държавна собственост.

Адвокатите на концесионера връчиха на съда заявление, което “Автомагистрали” са внесли в МС през 1995 г., че в активите им е вписана отсечката, дадена с решение на кабинета от 30 декември 2004 г. на концесия на българо-португалския консорциум, където държавата участва с 49 на сто. От тях 25 процента са на “Автомагистрали” ЕАД, 24 на сто – друга държавна фирма – “Техноекспортстрой”. Останалите акции са на три португалски фирми –"Лена" С.А. (15%), "МСФ" (21%) и "Сомаг С.А." (15%).

Освен заявлението до Министерски съвет, от дружеството представиха и отговор на правителството (б.а. на Жан Виденов), в който се посочва, че тъй като “Автомагистрали” ЕАД като държавно дружество е носител на правата за управление и поддръжка на публичната държавна собственост, то не се налага прехвърляне на въпросната отсечка от държавната агенция “Пътища” в активите му.   

Според справка на Mediapool самото прехвърляне е станало през 2004 г., няколко месеца преди да се обяви, че ще има концесионен договор с българо-португалския консорциум.

От концесионера се позоваха и на решение на Конституционния съд № 30 от 1998 г., според което държавните дружества са носители на правата за управление на публичната държавна собственост.

Юристите на Министерството на регионалното развитие и благоустройството лаконично поискаха отхвърляне на протеста на Митьо Марков и връчиха папка с документи на тримата съдии.

Оттук насетне решението на ВАС може да бъде само тълкувателно, коментираха юристи. Както и да се произнесе обаче тричленният съд, решението му може да се обжалва пред по-висшата инстанция на петчленния състав на ВАС, което означава, че драмата с концесията на “Тракия” съвсем няма да приключи в рамките на идния месец.

В момента консултантската компания “ПрайсУотърхаусКупър” извършва независим одит на икономическите параметри на концесионния договор в българо-португалския консорциум. Поръчката бе възложена в края на декември и по първоначални прогнози през март трябва да станат ясни резултатите от финансовата оценка на контракта.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов през последните месеци твърдеше, че окончателното решение на кабинета за съдбата на магистрала “Тракия” ще е според решението на Върховния административен съд за законосъобразността на концесията и според независимия одит на договора.

Споделяне

Още от Бизнес

Одобрявате ли поисканото от здравния министър затваряне на държавата?