До месец ще е ясен концесионерът на летище София

Желязков (вдясно) по време на Пловдивския икономически форум, сн. Министерството на транспорта

До края на юли може да бъде избран изпълнител на концесията на летище София, заяви транспортният министър Росен Желязков в отговор на въпроси от страна на участници в Пловдивския икономически форум, продължаващ в четвъртък.

Желязков се включи в сесия, посветена на  транспортната свързаност на Балканите  и коментира различните изпълнявани проекти за сухопътни и железопътни връзки със съседните държави.

Запитан за летищната концесия той каза, че след 15 юли – до края на юли, може да има избран частен оператор на аеропорта в столицата.

"Трябва да се има предвид, че се избира партньор в публично-частно партньорство, така че е много важна оценката на бизнес модела и неговата изпълнимост, устойчивост и безспорност за бъдещ период от време“,  коментира министърът.

Той уточни, че не участва в конкурсната комисия, разглеждаща офертите на кандидатите, но подчерта, че критериите за оценка на кандидатите са обективни.

Министърът определи предложенията на петте консорциума като "силни и сериозни".

"Важното е комисията, с експертизата, която има, и с помощта на нашите консултанти от Световната банка и т.н. да съумеем да изберем най-подходящия от всички добри пет групи от кандидати, които са подали своите предложения, като под най-добрия не се разбира само този, който е предложил най-доброто, а този, който успее да убеди, че неговият бизнес-модел и начинът, по който ще партнира с държавата в това публично-частно партньорство, ще гарантира устойчивост на взаимоотношенията през следващите немалко години", заяви Желязков.

Офертите се оценяват по-различни критерии и затова не може да се прецени по обявените публично параметри на офертите кой е най-близо до победата.

Предложението на консорциума между британския летищен оператор "Манчестър Еърпорт Груп" и британското дружество на китайската "Бейджин Кънстракшън" за фиксирано годишно концесионно плащане от 19.94 млн. евро е най-ниско, но обещаваната инвестиция е най-висока - над 1 млрд. евро през следващите 35 години.

Офертата на консорциум "Соф Кънект" с водещ партньор "Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс САС" в партньорство с оператора на летището в Мюнхен "Флугхафен Мюнхен" е за годишно концесионно възнаграждение от 24.54 млн. евро и инвестиции за 608 млн. евро.

Обединението "ССБ София Еърпорт ДжейВи" с водещ партньор швейцарската инфраструктурна компания "ССБ Зауервайн & Шефер Бау АГ" и датският летищен оператор "Копенхаген Еърпорс" предложи второто по-големина концесионно годишно възнаграждение от 26.5 млн. евро и инвестиция от над 600 млн. евро.

Българската "Фрапорт България" обеща 21 млн. евро годишно концесионно възнаграждение и инвестиции е 616 млн. евро.

Консорциумът между френския летищен оператор "Еърпортс Де Пари" и турската "ТАВ" дадоха най-високото годишно концесионно плащане от 32.82 млн. евро и и вложения от 903 млн. евро, което за момента ги превръща във водещи надпреварата.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес