Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

До момента бюджетът се развива добре, но идват избори*

0 коментара
До момента бюджетът се развива добре, но идват избори*

Преди няколко дни Министерството на финансите публикува данни за изпълнението на бюджета за първите 6 месеца на тази година. Като цяло на фона на миналата година се наблюдава сериозно консолидиране, т.е. подобряване на бюджетната позиция.

Дефицитът за първите 6 месеца на 2011 г. по консолидираната програма намалява от 2.2% за същия период на миналата година до 0.9% от БВП. Все пак трябва да се има предвид, че консолидирането на бюджета идва до голяма степен от инфлационния стимул върху приходите. Докато правителството беше прогнозирало средногодишна инфлация от 3.7% за цялата 2011 г., средната 12-месечна инфлация за първите шест месеца е 4.9%. Съответно приходите и помощите по консолидирания бюджет за първите 6 месеца нарастват със 7.6% номинално, което е около 2.6% реален ръст.

Реалният ръст на приходите, от своя страна, може да се обясни най-вече с възстановяване на потреблението и на вноса (и съответно с данъците върху вноса). Все пак и преките данъци имат своя принос, макар и да нарастват по-бавно от косвените.

Разходите от своя страна остават номинално почти същите спрямо година по-рано (т.е. бележат символичен спад с 0.2%), макар реалното им свиване да е по-забележително – с 4.8%.

Все пак, ако не се гледат европейските средства, които варират в големи граници в зависимост от потоците по различните европейски фондове и земеделските субсидии, разходите на националния бюджет реално намаляват по-бавно - с 3.3%.

По отношение на елементите на разходите се вижда, че две пера бележат реално нарастване спрямо година по-рано – лихвените разходи (заради обслужването на вътрешни заеми) и социалните плащания и субсидиите.

Докато за лихвените плащания обяснението може да се търси в инфлацията и условията на вътрешно финансиране на дефицита, не е много ясно защо се увеличават социалните разходи и стипендиите.

Въпреки тези влошени разходни пера до момента бюджетът като цяло се развива добре и в унисон с поставената цел за дефицит от 2.5% от БВП за цялата година.

Основният риск, който стои за второто полугодие, са предстоящите избори, които най-вероятно ще окажат натиск върху разходите. Поне практиката досега показва, че това се случва без изключение, независимо кой е на власт.

Освен това за първите 6 месеца се вижда сериозно свиване на капиталовите разходи, което може да се обясни с отлагането им във времето. Най-вероятно ще има увеличение на тези разходи във втората половина на годината – от една страна заради традиционното разплащане по проекти към края на годината и от друга заради предстоящите избори есента.

Вдигането на минималната заплата и вдовишките пенсии от 1-ви септември също ще натовари бюджетните разходи за последните 4 месеца на годината. Противно на декларациите на правителството и на ангажиментите ни за замразяване на пенсии и заплати по Конвергентната ни програма, която бе представена през пролетта в Брюксел, минималната работна заплата се вдига с около 17% (с 30 лева до 270), а вдовишките пенсии – със 6.5 процентни пункта (от 20% от пенсията на починалия съпруг/съпруга до 26.5%).

Според сметките на правителството тези две стъпки ще струват на бюджета 60-66 млн. лева за тази година. Наистина, това не е кой знае колко много, но най-вероятно този допълнителен харч е само началото.

Преди дни КНСБ повдигна въпроса за поне 10% вдигане на заплатите в бюджетния сектор, от една страна заради поскъпването на живота и от друга – заради нарастване на производителността в икономиката. Проблемът в тази аргументация е, че нарастването на производителността в цялата икономика няма нищо общо с бюджетните заплати, които синдикатът иска да вдига. Освен това индексирането на заплатите с минала инфлация е изключително вредно за икономиката, защото създава натиск върху цените от страна на търсенето (заради по-високите заплати), което от своя страна помага за запазването на висока инфлация и за в бъдеще.

Наистина, производителността на труда, с изключение на най-кризисната 2009 година, расте с по няколко процента на годишна база през 2010 г. и първото тримесечие на 2011 г., но данни за производителността в бюджетния сектор няма.

Няма съмнение, че натискът за по-високи разходи (за останалите месеци от 2011, но и за 2012 г.) ще се засили от есента нататък покрай предстоящите избори и обсъждането на бюджетната рамка за 2012 година.

Изключително важно е правителството (най-вече в лицето на Министерството на финансите) да не се поддава на този натиск, а да направи необходимото за прекратяване процедурата за свръхдефицит срещу България и за разграничаването ни от бюджетно безотговорните членове на Съюза.

*Заглавието е на Mediapool

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.