Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Добрата новина на 2002-ра - държавата не попречи на частния сектор

0 коментара

Ако нещо хубаво се случи в българската икономика през изминалата 2002 г., то бе най-вече заради липсата на активна намеса на държавата в икономиката. Макар че не облекчи съществено условията за правене на бизнес - предизборните обещания за сериозно намаляване на данъчно-осигурителната тежест останаха само на хартия, а тези за намаляване на лицензионно-разрешителните режими се провеждаха с много плахи стъпки - държавата запази познатото за бизнеса статукво. Затова и основните притеснения за започналата 2003 г. са свързани именно с намерението на правителството да активизира действията си в икономическата сфера извън останалите все още държавни сектори.

През миналата година частният сектор не бе изненадан от сериозни промени в данъчното облагане, запази се макроикономическата стабилност. Инфлацията остана ниска, безработицата намаля, макар и малко, а банките увеличиха кредитирането - както към фирмите, така и към гражданите за потребление.

При положение, че никой не пречеше, средата остана предвидима и България е на път да постигне ръст на БВП от над 4%, което е едно от най-високите постижения в обхванатите от стагнация европейски икономики, където ръст над 3% е рядкост.

Именно този външен за страната ни фактор е една от основните причини за рекордно ниските инвестиции, отчетени за първите десет месеца на годината - те са едва 389.7 млн. долара, при 493.9 млн. долара за съответния период на 2001 г. Друга основна причина е забавянето на сделките за Булгартабак и БТК, които щяха да увеличат инвестициите с около 350 млн.щ.долара.

Иначе ръстът в износа дойде най-вече от туризма и от увеличените цени на някои метали. Според данните на статистиката, салдото от туризъм е достигнало 690.7 млн. долара за първите десет месеца на годината, при 618.1 млн. долара през 2001 г.

През януари - октомври 2002 г. отрицателното търговско салдо е 1,087 милиард долара (7 на сто от БВП), но е по-добро със 156.1 млн. долара спрямо същия период на 2001 г., когато е било -1,243 милиарда долара (9.2 на сто от БВП).

Данните на БНБ показват ръст на износа за първите десет месеца от 5,2% и на вносът с 1,2 процента. Резервите на централната банка са се увеличили с 463.5 млн.щ. долара, което също е знак за увеличаване на финансовата стабилност.

За разлика от частния сектор, правителството няма с какво особено да се похвали

Един от малкото безспорно добри факти бе приватизацията на Биохим.

Ситуацията около продажбите на Булгартабак и БТК е трудно предвидима. Всичко зависи от намеренията на съда, парламента и Агенцията за приватизация. Едно е сигурно - скандалите вече произведоха негативен сигнал към международната инвестиционна общност. Резултатът вероятно ще се усети при предстоящата приватизация в енергетиката под формата на слабо участие и по-ниски от очакваните цени.

Министерството на финансите изпълни бюджет 2002 г., но това стана благодарение на икономии в разходите и спестени лихви от операциите с дълга и по-ниските лихви на международните пазари, а не от обещаваното рязко увеличаване на събираемостта от мита, данъци и осигурителни вноски.

Самата обмяна на Брейди облигации засега се оказва губеща за държавата заради поевтиняването на долара - лихвите, плащани сега, са с близо 6 % по-високи от предишните.

Екипът на Милен Велчев досега не е изпълнил предизборните обещания за облекчаване на данъчното бреме над бизнеса и най-вече чаканото отдавна намаляване на социално-осигурителните вноски.

Вместо това бяха въведени минимални осигурителни прагове, чиято ефективност предстои да бъде изпитана през 2003 година.

Към "добрите" новини в областта на финансите трябва да се причисли и отказа на Велчев от всякакви данъчни облекчения за индустриалните зони, предложени от министърът на икономиката Николай Василев. Така иначе не лошата идея практически се обезсмисля - безплатната земя и по-доброто административно обслужване едва ли ще привлекат чуждестранните инвеститори.

Дебатите около бюджетът за 2003 година показаха резерви към политиката на правителството от почти всички страни. Достатъчен за неговата оценка е фактът, че мисията на МВФ постави условието да получава данни за приходите всеки месец, а за дефицита на тримесечие - за да е сигурна, че е постижима целта за дефицит от 0.7%.

В правителствените сметки обаче има нещо по-страшно от дефицита (при предишното правителство МВФ одобряваше бюджети с дефицит и от 2 процента) и то е

липсата на ясна политика за реформи в основните сектори, които са под опеката на държавата

Беше дадено начало на процеса на фискална децентрализация. Финансирането на част от дейностите бе прехвърлено изцяло на общините, но това не е гаранция, че и през 2003 г. няма да бъдат натрупани нови неразплатени разходи.

Министърът на здравеопазването Божидар Финков официално обяви намерението си да не пристъпва към съкращаване на болници през тази година.

В социалната област, освен минималните осигурителни прагове се въведе и регистрация на трудовите договори и програмата от безработица към заетост. Като резултат засега разходите се увеличават и не се върви към реформи, които да направят социалните помощи по-ефективни, като се насочат към най-нуждаещите се.

Въпреки направените съкращения, в образованието не се направи нищо за повишаване на неговото качество. Системата съществува в засилващ се хаос поради неуредиците с учебниците и матурите.

Държавната част от икономиката също е източник на несигурност. Ситуацията около БДЖ е почти непроменена през последните няколко години - съкращенията на линии постоянно се отлагат, а забавянето на плащания към работниците станаха традиция. Стигна се дотам правителството да отпусне 12 млн.лв. за покриване на подобни разходи.

С неясен ефект е и решението за ликвидация на авиокомпания "Балкан" и създаването на "Балкан ер тур". През 2003 г. ще се разбере дали дружеството може да бъде продадено за повече от 30-те млн.лв., които излязоха от фискалния резерв за неговото учредяване.

Въпреки забавената приватизация, Булгартабак и БТК са в добро финансово състояние. Основният проблем пред тях е забавянето на инвестиционните процеси и преструктурирането, което е сериозен средносрочен риск.

През следващите месеци отново ще излезе на челно място темата за

волята на управляващите да приватизират

Няколко депутати вече прокараха през икономическа комисия желанието си БМФ и БРП да влязат в забранителния списък за продажба. Предстои да се види доколко бърза ще бъде и планираната приватизация на електроразпределителните дружества.

Вероятно през първите месеци на тази година ще започне проекта на "Ентърджи" за рехабилитация на ТЕЦ "Марица Изток 3". Все още е неясна съдбата на проекта на "Ей И Ес" за нова мощност в ТЕЦ "Марица Изток 1"- компанията настоява пред правителството за нова редакция на писмото за политическа подкрепа.

Тази година ще бъде решаваща и за проекта на американската "Хорайзън" за изграждане на два блока в "Топлофикация- София". Тя се надява да приключи преговорите през есента.

По отношение на големите инфраструктурни проекти през 2002 г. имаше раздвижване основно по два - изграждането на втори мост на Дунав и летище "София". Борбите между Милен Велчев и Костадин Паскалев за контрола върху европейските средства също допринесоха за изключително ниския процент на усвоените пари по предприсъдинителния инфраструктурен фонд ИСПА.

Пред новият министър на регионалното развитие и благоустройството Валентин Церовски ще стои задачата да извади от мъртвата точка проектите "Горна Арда" и отсечката от магистрала "Марица"- Оризово- Капитан Адреево.

Поради ниската точка, от която тръгна страната ни след 1997 г., тя има перспектива за по-висок ръст на БВП от този на еврозоната, която е основен търговски партньор на страната. Ако правителството доведе до успешен край голямата приватизация, инвестициите в икономиката могат да доведат до устойчив ръст и през следващите няколко години.

Политическата несигурност обаче остава висока заради постоянните сблъсъци вътре в парламентарното мнозинство, а войната между правителството и съдебната власт няма ясен край. А както е известно от учебниците, първият риск, който инвеститорът трябва да прецени, е именно политическият. Засега от българския канал излизат едновременно новини за бъдещото членство в НАТО и ЕС, а от друга - поредният гейт или трус в НДСВ, гарнирани с някое и друго убийство и търкалящи се ръчни гранати.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.