Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Добрата новина" за "Балкан"" отлетя

0 коментара

Оттук нататък събитията са истински, въпреки че звучат като виц. Главният изпълнителен директор на "Балкан" Цви Франк отказа да слезе от самолета на "Алиталиа" на летище София. Франк пристигна от Милано и на журналистите бе обещано, че на пресконференция в 18,30 часа той ще донесе добрите новини. Вместо него пред медиите излязоха пресаташето на компанията Виктор Меламед и началникът на летателната дейност Красимир Минков. И разказаха как малко преди кацането в София в пилотската кабина се обадил Гад Зееви, собственикът на "Балкан", за да нареди на Франк да не слиза от самолета, защото е много вероятно да бъде арестуван. И така добрите новини кацнаха в София и обратно отлетяха, без да успеем да разберем какви са те.

Съветът Франк да се предпази бил както на адвокатите в София, така и на тези в Тел Авив. Меламед и Минчев се опитали да придумат Франк да влезе и за целта поискали гаранции от Агенцията за приватизация и министерството на транспорта, че няма да бъде задържан. Франк не повярвал и в бързината да не изпусне обратния полет към Милано забравил да каже какви са добрите вести.

Какво направи правителството в София

След тричасово закрито заседание правителството възложи на Агенцията за приватизация да сезира Върховната касационна прокуратура за нарушения по приватизационния договор на авиокомпания "Балкан"от страна на "Зееви холдингс".

Данъчните започнаха пълна ревизия на авиокомпанията.

Агенцията за държавни вземания изпрати предупредителен лист, че до седем дни "Зееви" трябва да изплати задълженията си към Гражданската въздухоплавателна агенция от 29 млн.лв. В противен случай действията по закон са запор на сметките и принудително събиране на вземанията.

Защо "Зееви" е нарушил договора? Според министър Антони Славински с необоснованото спиране на полетите мажоритарният собственик Гад Зееви е отказал да изпълнява функциите на авиокомпанията като национален превозвач.

Правителството смята, че някои от действията на собственика са имали за цел умишлен фалит. На заседанието бяха приети и други мерки, но от правителството отказа да ги оповести публично, за да предотврати спекулативното им използване от "Зееви холдингс". Заместник-транспортният министър Апик Гарабедян посочи, че не е изключено "Балкан" да раздели националния флаг с още един превозвач.

Целта на пълната ревизия на превозвача е да установи дали са платени всички задължения и да се осигури обезпечение за вземанията на държавата. Последната ревизия на "Балкан" е правена преди приватизационната сделка, която бе сключена на 30 юни 1999 година.

Агенцията за държавни вземания си търси 29-те млн. лв. неплатени летищни и въздухоплавателни такси. В началото на декември миналата година, заедно с министерството на транспорта бе постигнато съгласие по погасителния план за тази сума за срок от 10 години. Същевременно Балкан се ангажира да плаща редовно таксите оттук нататък, но натрупа ново задължение от над 1 млн. лв. В 10-годишната разсрочка държавата постави условие - при две последователни неплатени вноски от старите дългове цялата сума става изискуема, и то веднага. Това се случи и агенцията потърси парите на държавата.

Политиците на крилете на "Балкан"

Състоянието на авиокомпанията се превърна в хит и в парламента. И веднага бе употребено.

Със специална декларация Евролевицата поиска да се създаде анкетна парламентарна комисия по сделката. Евролевицата поиска още изпълнителната власт да започне незабавна проверка на договора за продажба на националния превозвач и неговото изпълнение.

Последното искане на евролевите депутати беше да се провери и лоялността на водилите преговорите по сделката - бившият вицепремиер Александър Божков, бившият министър на транспорта Вилхелм Краус и бившият изпълнителен директор на Агенцията за приватизация Захари Желязков.

Депутатът от Евролевицата Драгомир Драганов дори съобщи, че има информация, че в английския и българския вариант на приватизационния договор има различия. За този пръв информира Mediapool още на 12 януари. Евролевицата настоя в парламента да бъдат представени двата текста на договора и анексите към тях.
Мнението на групата е, че трябва да се върви към разваляне на сделката.

БСП също не изпусна случая. И превърна една авиокомпания в проблемът на СДС с престъпността. Георги Пирински заяви, че парламентарната група на Демократичната левица ще излезе утре, 16 февруари, с официална декларация за сделката за Балкан. Проблемите в авиокомпанията бил един от поводите БСП да иска вот на недоверие към правителството по темата за престъпността, прозвуча от устата на Пирински.

В Балкан останаха само българи

Дейността на авиокомпанията в момента се ръководи от Красимир Минков, началник по летателната част. Пари няма и няма изгледи полетите да се подновят в скоро време.

Писмото - признание, че авиокомпанията няма средства за застраховки, за заплати за януари и за гориво е изпратено от Цви Франк до шефът на агенцията за гражданска авиация на 13 февруари:

"С уважение Ви информирам, че поради финансовите условия, в които се намира "Балкан", стана невъзможно компанията да продължи операциите си. На нея ѝ липсват необходимите средства, за да направи плащания към застрахователната компания, за заплатите за месец януари и да се разплати за горивото с български и чужди доставчици...

затова Ви информираме, че при тези обстоятелства компанията няма друга алтернатива, освен временно да спре да работи. Имайки предвид горното, дейността на компанията се прекратява от 14 февруари 2001 г."

Днес "Булстрад" е изпратил писмо до "Балкан" с, което информира, че прекратява действието на застрахователните полици на самолетите поради дълг от 511 хил.щ.долара. Получен бил и факс от лизингодателя на четирите самолети "Боинг", американската "Дженерал Илектрик", която се притеснява, че може да не получи дължимите вноски. Според Красимир Минков това било все още само проява на интерес от кризисната ситуация в "Балкан". Ако кризата обаче не се разреши американците могат да поискат да получат обратно самолетите си.

Въпреки затрудненото положение от превозвача гарантираха, че са готови да пренасочат пътниците към други авиолинии или ако това не е възможно, да обезщетят клиентите си. Само от отменените днес полети "Балкан" е понесъл загуби за 110 хил.щ.долара. Въпреки че не лети, авиокомпанията плаща за издръжката на самолетите и екипажите. Пилотите продължават да ходят на работа, въпреки че не знаят дали ще летят или не.

Изходът

Оттук нататък най-логичният ход изглежда процедурата по несъстоятелност за авиокомпанията. Докато трае тя, има начини компанията да се преструктурира, да съкрати рязко губещи линии и излишен персонал и да намери своя купувач. Защото "Зееви" показа ясно, че не иска или не може да преструктурира "Балкан" и от губеща години наред да я превърне в малка, но печеливша авиокомпания.

Държавата няма място обратно в "Балкан". Това бе казано и от изпълнителният директор на Агенцията за приватизация Левон Хампарцумян - държавата няма намерение да поема управлението на "Балкан". Тя в случая е в ролята на кредиторът, който само може да ускори неизбежните болезнени мерки.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.