"Добрата промяна" на полските консерватори стигна и до обществените медии

"Добрата промяна" на полските консерватори стигна и до обществените медии

По-борбени, по-евроскептични и по-добре настроени към властта, полските обществени медии видимо се промениха за няколко седмици, след като консервативното правителство пое контрола над тях, констатират експерти.
Правителството на консервативната партия "Право и справедливост" на Ярослав Качински винаги е демонстрирало желание да реформира обществените медии, които считаше - понякога не без основание - за обвързани с центристките либерали, които управляваха преди "Право и справедливост".

Действайки много бързо, партията накара парламента да гласува закон, даващ на министъра на държавното съкровище правото да назначава ръководителите на обществените аудиовизуални медии. Той назначи близки до своите среди ръководители като Яцек Курски - бивш евродепутат на "Право и справедливост", който стана директор на полската обществена телевизия.

В допълнение много популярни водещи, близки до либералите от "Гражданска платформа" или смятани за такива, бяха уволнени - Томаш Лис, Пьотър Крашко и Каролина Левицка.

"От няколко седмици наблюдаваме много критичен тон по отношение на Европейския съюз, особено в контекста на миграционната криза", казва пред АФП пожелал да запази анонимност западен дипломат, който следи медиите. В доказателство той посочва честото излъчване на снимки от насилието в Кьолн, "независимо дали имат отношение към темата или не".

Централните вечерни новини на полската телевизия загубиха част от аудиторията си, според специализирания портал "Виртуалне медиа". Но все още предстои този спад от близо 10 на сто, или около 410 000 телевизионни зрители, отчетен през януари спрямо цифрите от преди една година, да се потвърди в по-дългосрочен период, подчертава един от експертите на изданието - Лукаш Бжежицки.

Гафове

Трудна за количествено измерване, промяната се крие в тона и начина на представяне на събитията, смята медийният социолог Веслав Годжиц.

Вярно, че опозиционните депутати са силно представени в ефира и не се спират пред критики на властта. Но някои репортажи будят съмнения в безпристрастността на обществените медии.

Професор Годжиц посочва пример: оставката на бившия полицейски началник, уволнен от консерваторите, и пристигането на неговия наследник. Новият полицейски началник беше заснет по благоприятен за него начин, самоуверен и доминиращ в униформата си, докато показва скъпия кабинет на предшественика си. Предишният началник е в цивилно облекло, сниман в полусянка, думите му не се чуват добре.
Разбира се, без да може да се твърди категорично, "това навежда на мисълта за манипулация", казва експертът.

Помолен да коментира "добрата промяна", обещавана от консерваторите, и начина, по който тя се проявява в медиите, той резюмира общото послание на обществената телевизия така: "Правителството е ефикасно, опозицията е разделена и несериозна, страната върви в правилна посока и няма за какво да се притеснявате".

"Принципът на диалога е пренебрегнат", е неговото заключение.

Подобни промени, макар и не толкова фрапиращи, може да се забележат и в общественото радио, където се наблюдава засилване на патриотичните акценти и на историческите препратки, важен елемент от културната политика на консерваторите.

Появата на нови лица на малкия екран означаваше за тях началото на период на шлифоване на уменията им. Гафовете им забавляват опозиционните вестници, начело с лявоцентристкия всекидневник "Газета виборча".
Най-коментираният случай е репортаж на обществената телевизия, излъчен в неделя, и кръстен "Къде е КОД?" - Комитета за защита на демокрацията, опозиционно движение, създадено в подкрепа на Конституционния съд, който е в деликатни отношения с властта.

Показвайки празна улица, журналистът започва репортажа си, като говори за "първия уикенд без големи протести на КОД от създаването му насам" и си задава въпроса: "Дали ентусиазмът на активистите се е изчерпал, или стратегията им се променя".

Продължението, макар че включва декларации на опозиционни депутати, беше очевидно враждебно към Комитета.

"Комитетът за защита на демокрацията" обаче нито организира протестите всяка седмица, нито е предвиждал такива за този уикенд. Без да обръща внимание на развеселените си критици, полската телевизия остави репортажа на уебсайта няколко дни.

По БТА.

Споделяне
Още от Свят

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?