Доброто име на Хамбург, наглите лъжи на Русия

Доброто име на Хамбург, наглите лъжи на Русия

В продължение на няколко месеца мним информационен портал в Хамбург разпространява лъжлива информация. Разследване на германското издание Die Welt и портала netzpolitik.org за първи път показва, че в Европа съществува цяла верига от такива разсадници на лъжата, а зад нея се крие мрежа, свързана с руска специална служба.

На германските новинарски сайтове рядко им се удава да публикуват разследване, което да предизвика в Русия ефекта на взривила се бомба. Но неотдавна това успя да направи изданието Abendlich Hamburg, публикувало уж разобличителна статия за Алексей Навални, разказват журналистите Алексей Хок и Даниэл Лауфер.

Авторът на Abendlich Hamburg Матиас Фриц бил изяснил, че вместо на Алексей Навални Западът вече залагал на неговата съпруга Юлия. След завръщането си в Русия тя щяла да се кандидатира на изборите за руската Държавна Дума. Това твърди статията.

Десетки именити руски сайтове, включително онлайн изданието gazeta.ru и булевардното издание "Комсомолская правда", подхванаха публикуваната през ноември история. Човек би си помислил, че Abendlich Hamburg е постигнал журналистически успех. Вместо това обаче сайтът изчезна от мрежата, пише Die Welt.

Днес вече е очевидно, че нещо с този портал, уж регистриран в Хамбург, нещо не е наред: езикът на статиите прилича на лош превод от руски, а мнозинството публикации представляват копия от руски пропагандни канали. Както установяват Die Welt и netzpolitik.org, съществува цяла мрежа от привидно сериозни новинарски сайтове, чиито журналисти в действителност не съществуват.

На тези сайтове задкулисни лица от роскиговорещото пространство публикуват дезинформация. Фиктивни чеждустранни медии са призвани да повишат правдоподобността на тези съобщения, когато биват цитирани в самата Русия. Кукловодите използват за користни цели дори сериозни европейски медии, за да разпространяват своите конспиративни митове.

Администраторите на сайтовете с години ги запълват със статии от други новинарски портали. Те често по същия начин копират статии на сериозни медии като, например, британския Guardian или телевизия Euronews. Но от време на време там се появяват публикации, които явно се различават от останалите. Така един от сайтовете писа на испански език за ненавистта, която уж разпространявали американски медии след като Русия анексира полуостров Крим. Текстът завършваша със заплаха: "Провокациите, насочени срещу Русия, ще доведат до твърда военна реакция от страна на Москва, която за Украйна ще означава истинска катастрофа". Някакъв мним държавен преврат на украинските националисти пък щял да "вдигне света във въздуха".

След това преводите на тази статия се появиха в различни "европейски" новинарски потрали от същата мрежа.

Задкулисните създатели не влагат особени усилия – повечето от тези сайтове с списват небрежно. Не са посочени данни за контакт, а оформлението изглежда непрофесионално. Небрежният вид дава основание да се предположи, че сайтовете не се създават за истинските читатели в съответните страни, отбелязяват авторите на Die Welt.

В тази мрежа на постоянни атаки е подложен опозиционерът Алексей Навални. Като например в интервюто, публикувано от изданието The Capital News през октомври тази година. В него американецът Грег Батерфилд изказва съмнения във версията, че зад отравянето на Навални стои Кремъл. Събеседникът на изданието гради в интервюто някакви хипотези за възможна връзка на Навални с ЦРУ, която е един от популярните наративи на руските държавни медии, използвани за дискредитиране на опозиционния деец.

Политик с името Грег Батерфилд съществува, но той съвсем не е "известен член на американската опозиция", както го представя The Capital News. Батерфилд, който не отговорил на запитване на авторите на разследването, е активен в една нишова марксистко-ленинска партия и е посещавал окупирания от Русия Донбас. За пропагандната мрежа от сайтове американецът очевидно представлява така наречения полезен идиот, който на принципа на суфльора да създаде основа за онова, което стана по-късно.

Интервюто, дадено от Батерфилд на The Capital News, предизвика отзвук. То беше подхванато и преведено на руски език от сайта "ИноСМИ", принадлежащ на руския държавен новинарски холдинг "Россия сегодня". За него писа и руската служба на финансираната от Кремъл агенция Sputnik.

Изданието Abendlich Hamburg очевидно е опитала да повтори този трик при това успешно. Първи разпространител става отново преводният сайт "ИноСМИ". Сега при проверка в руската търсачка Yandex могат да се намерят 40 статии на различни рускоезични сайтове, които се позовават на историята за Навални от Abendlich Hamburg. Запитан защо се е обърнал точно към този неизвестен хамбургски сайт "ИноСМИ" не е отговорил.

Технически детайли също подкрепят подозрението, че Abendlich Hamburg и други портали от тази мрежа се управляват съвместно от рускоезичното пространство, пише по-нататък Die Welt. В регистрационните данни на техните домейни, например, може да се намери името на реален човек – Максим Г.. Става дума за 22-годишен млад човек от източноукраинския град Луганск, контролиран в момента от проруските сепаратисти. В телефонен разговор с авторите на разследването Максим Г. признал, че има отношение към Abendlich Hamburg и други издания. По думите му, с него се сързали в Telegram, но кой именно – той не знае. Помолили го да направи сайтове, които да изглеждат като новинарски портали. Той изпълнил задачата бързо и доста небрежно "за няколко копейки" – получил по около 11 евро на сайт. Отначало ставало дума за 10 сайта, но накрая останали 7.

По думите му, той разбрал за шумотевицата около Abendlich Hamburg, уплашил се и премахнал сайта. "Аз съм просто фрилансер. Не нося никаква отговорност", казал той. Но както показва разследването, очевидно не всичко е толкова просто, посочва Die Welt.

В своя профил в сайта на разработчици Github Максим е качил изходен код, съдейки по който той е работил върху програми, които трябва автоматично да събират и разпространяват информация. Според описанието той е разработвал и "инструменти за работа с News-Front", по-специално разширение News-Front за браузера Chrome.

News-Front далеч не е обикновен новинарски сайт, пишат авторите на статията. Началото на портала съвпада с момента на свалянето на проруския президент на Украйна Виктор Янукович и анексирането на Крим през пролетта на 2014 година. Отначало на сайта преобладавали статии за войната в Донбас. Днес News-Front и израснал до формата на многоезична медийна компания, базирана в Крим и разпространяваща руските възгледи на други езици, включително на немски. Както съобщи през 2017 година вестник Die Zeit, по свидетелства на бивш сътрудник голяма част от бюджета на сайта идва от русука спецслужба.

По думите на Максим Г. това, че той е разработвал разширение за този сайт е случайност. Но скоро след телефонни разговор програмата е изчезнала от неговата отворена анкета.

Става дума не за отделни гласове, а за хор, подчертава Die Welt, като споменава молдовския сайт pravdorub, "Эхо Молдовы", Britisherald, La tarde republicana, 24-7news.eu – всичките копиращи един от друг и представляващи "дългата ръка на News-Front".

Самият сайт News-Front определил обвиненията като "фантазии", а от посолството на Русия в Берлин отказали да коментират "неофициални публикации".

При това, пише по-нататък Die Welt, порталът News-Front използва в свой интерес и сайтовете на авторитетни западни медии. През 2017 година, например, френският сайт Mediapart, специализиран в журналистически разследвания, е публикувана статия, в която се твърди, че в сирийския град Хан Шейхун може и въобще да не е имало атака с химическо оръжие. Информацията била публикувана под имета на някой си Кейт Матберг, която според разследването на Die Welt, не е нищо повече от измислица на News-Front. Почти всяка пета нейна статия съдържала еднозначни препратки към News-Front или свързани с него сайтове, а използваните изображения били привързани към сървъри в Москва. Същите текстове са се повявили и от името на Анастасии Франк в кипърския сайт The Duran и в издания, свързани с Abendlich Hamburg.

По думите на Константин Куле, говорител на фракцията на германската Свободна демократическа партия по вътрешнополитическите въпроси, от една страна с помощта на такива дезинформационни кампании се оказва целенасочено влияние върху процесите на вземане на решения в демократичните държави. От друга страна, уличените се опитват да използват местния отворен медиен ландшафт, за да компрометират опозицията в своите страни.

Евродепутатът от Германската социал-демократическа партия Тимо Велкен казва по повод разследването, че такива целенасочени дезинформационни кампании често са част от хибридни операции на трети страни. Например, много лъжливи съобщения за Covid-19 са резултат от кампании на Русия и Китай. Това прилича на историята за вълшебника от Оз, където става ясно, че могъщият, внушаващ уважение вълшебник е просто само старец, който, криейки се зад кулисите, управлява машина.

Сайтът Abendlich Hamburg, пише Die Welt в заключение, вече не работи. Но дезинформацията продолжава да живее.

Споделяне

Още от Свят

Как да бъде увековечен художествено Бойко Борисов?