Доган е регистрирал фирма за варненското си пристанище

Доган е регистрирал фирма за варненското си пристанище

Дружеството "ТЕЦ Варна", което е собственост на почетния председател ан ДПС Ахмед Доган, е учредило дъщерна компания "Пристанище ТЕЦ Езерово". Тя трябва да управлява бъдещото търговско пристанище, което ще се изгражда на мястото на въглещния терминал на ТЕЦ-а, пише "Капитал".

Според информацията в търговския регистър очаквано за директор на новата компания е назначен Данаил Папазов. През периода 2001 - 2013 г. Той ръководи държавното "Пристанище Варна", беше министър на транспорта в кабинета „Орешарски“. В края на 2017 г. Папазов купи чрез фирмата си "Сигда" ТЕЦ "Варна" и няколко месеца по-късно прехвърли на Доган мажоритарния дял.

В ръководството на "Пристанище ТЕЦ Езерово" е и Адриан Атанасов, който е дългогодишен финансов директор на "Пристанище Варна".

Плановете са пристанището да бъде разширено и да изземе бизнеса за 60-70 млн. лв. на година с износа на зърно и контейнерите от "Пристанище Варна".

Капиталът на новорегистрираното "Пристанище ТЕЦ Езерово" е почти 63.8 млн. лева. Той е под формата на непарична вноска от страна на едноличния собственик ТЕЦ "Варна" - апорт на недвижими имоти и съоръжения. Сред имотите са терените, сградите и техниката на въглищния терминал, но и има и новопридобити имоти, чрез които ще бъде извършено разширение на пристанището.

За разширяването на пристанището Доган е купил и един частен терен от "Минстрой холдинг" на Николай Вълканов. Става дума за земя с площ 10.5 хил. кв.м в непосредствена близост до ТЕЦ "Варна", която има и излаз към Варненското езеро.

Сделката е станала още на 17 април 2018 г., като платената от дружеството на Доган цена е само 9900 лева. Или по 94 ст. на квадрат. В същото време наетите от самата ТЕЦ "Варна" вещи лица са оценили впоследствие придобития имот 64 пъти по-високо - за 635 930 лева.

Инвестиционно предложение за новото пристанище на Доган включва удължаване на кея, обособяване на нови корабни места и увеличаване на дълбочината до 12.50 м, което е повече от възможностите на държавното "Пристанище Варна".

На сушата ще бъдат изградени нови съоръжения за специализирането на отделните корабни места в обработването на определен тип товари. Идеята е пристанището да обработва генерални товари, контейнери, течни товари и насипни (зърнени) товари. Прогнозният товаропоток се очаква да достигне до 8 млн. тона на година. За сравнение, сега "Пристанище Варна" обработва по около 10 млн. тона товари, от което приходите му са над 70 млн. лева.

Партньор на Доган в експлоатацията на новия порт ще бъде държавата в лицето на Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура", което е собственик на кейовата стена, но добоволно е разрешило на ТЕЦ "Варна" да я ползва.

Още по темата
Още от Бизнес