Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Договаряме с “Юрокоптър” десетгодишен офсет за 360 млн. евро

39 коментара
Договаряме с “Юрокоптър” десетгодишен офсет за 360 млн. евро

Министерството на икономиката и енергетиката и европейският авиационен консорциум “Юрокоптър” са договорили параметрите на десетгодишна офсетна програма, съпътстващата сделката за доставката на 18 хеликоптера “Кугър” и “Пантер” за българската армия. Това съобщи във вторник министърът на икономиката Румен Овчаров след заключителните разговори с представители на евроконсорциума.

Договорените параметри ще бъдат представени на правителството и след одобрението им от него, споразумението с “Юрокоптер” ще задейства.

Стойността на сделката за хеликоптерите е 700 млн. лева. Договорът беше подписан от предишния министър на отбраната Николай Свинаров, от българска страна представител на френската компания беше фирмата "Делта-Г" на Николай Гигов.

Изпълнението на договора бе поставено на риск от новото правителство, което първоначално отказа да одобри държавните заеми по трите неотложни проекта за модернизация на армията за 2006 година. Дори се заговори, че бройката на хеликоптерите може да бъде намалена на 6 или 8.

Самият министър Румен Овчаров коментира преди месец, че се обсъжда въпросът дали държавната гаранция е единственият механизъм, чрез който могат да бъдат финансирани военни сделки.

Сегашният военен министър Веселин Близнаков, който е от квотата на НДСВ и настояваше сделките са се изпълнят, предупреди, че НАТО може да преразгледа споразумението си с България по изпълнението на целите за оперативна съвместимост.

Впоследствие предложената от “Юрокоптер” офсетна програма е била одобрена от финансовия министър Пламен Орешарски.

Тя е неразделна част от договора за покупката на 12 хеликоптера “Кугър” и 6 хеликоптера “Пантер” за нуждите на армията в изпълнението ѝ на мироопазващи и хуманитарни мисии в рамките на ангажиментите ѝ към НАТО и ООН, както и за вътрешни нужди. Договорът е единият от трите приоритетни проекта за модернизацията на армията, подписани от предишното ръководство на МО. Другите два са сделката с израелската фирма “Елбит системс” за ремонта и осъвременяването на хеликоптерите Ми-17 и Ми-24 и с “Даймлер – Крайслер” за доставката на 1200 тежко и лекотоварни автомобила.

Заем от банков консорциум “Сосиете Женерал” – Дойче банк

Според договора за доставката на хеликоптерите, първите три машини “Кугър” ще бъдат в България между август и декември 2006 г. Те са платени от бюджета на Министерството на отбраната. Останалите машини ще се изплатят чрез държавно-гарантиран заем от банков консорциум “Сосиете Женерал” – Дойче банк, като последните хеликоптери от доставката ще пристигнат през 2011-2012 г.

Според военни експерти първо ще се доставят кугърите, а след тях пантерите. Мнението на някои специалисти по летателна техника е, че кугърите ще са от полза за армията ни, а и са познати за българските пилоти, докато пантерите са абсолютно непознати и ползата от въвеждането им е съмнителна.   

Изборът на банката за заем е бил направен по два критерия – първият – най-изгодни лихвени и финансови условия, вторият – финансирането е стартирано с гаранцията на германската държава като акционер с 20% в Дойче банк, докато бъде сключено гаранционното споразумение с българското правителство.

България става регионален център за логистиката на хеликоптерите

Договореният между българското правителство и евроконсорциума офсет е от две части – пряк за 254 млн. евро и непряк – за 105,6 млн. евро, обясни вицепрезидентът по правителствените продажби на “Юрокоптер” Оливие Мишалон.  Прекият офсет се отнася до поддръжката и експлоатацията на доставените хеликоптери и включва изграждането на авиобаза с хангар най-вероятно в Крумово, обучение на пилоти и поддържащ персонал, въвеждане на програми за тестване на авиониката на машините.

Целта на “Юрокоптър” е България да стане център на Източна Европа за логистиката на хеликоптери на Евроконсорциума за военни и граждански нужди, поясни Оливие Мишалон.

Според същността на офсета обаче, реалните инвестиции на консорциума в България ще са около 52 млн. евро, но офсетните ползи, които включват експлоатацията на базата, квалифицирането на кадрите и предоставянето на ноу-хау, се изчислява на договорените 254 млн. евро.

Непрекият офсет на стойност 105,6 млн. евро включва изграждане на предприятие за алуминиеви изделия, инвестиции в химията, осигуряване на канали за износ на български изделия и обучение на студенти и специалисти в областта на високите технологии и аеронавтиката. Откритите работни места по програмата ще са около 1000.

Реалните привлечени инвестиции ще са около 50 млн. евро, но ползата от тях се изчислява на договорените 105,6 млн. евро, поясниха след представянето военни експерти. От своя страна “Юрокоптер” гарантира привличането на първокачествени инвеститори, каза вицепрезидентът на компанията.

И министър Румен Овчаров, и представителят на Евроконсорциума обаче не пожелаха да конкретизират какви ще са инвестициите и къде ще се строи предприятието за алуминиеви изделия.

Кой е “Юрокоптър”

Европейската компания “Юрокоптър”, производител на хеликоптери “Кугър” и “Пантер”, е 100% дъщерна на Европейският авиационен консорциум EADS, в който участват четири държави – Франция, Великобритания, Германия и Испания. Консорциумът има амбициозна авиационна и аерокосмическа програма. Негови са разработките на самолетите “Ербъс”, аерокосмическата програма “Ариана”, авиовоенното оборудване и вертолетните серии на “Юрокоптър”. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

39 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Петър
    #40

    Много добре!

  2. ss23
    #39

    USA sucks

  3. Добри Божилов
    #38

    Държава, в която пенсионерите едва живеят, а здравеопазването е в перманентен фалит, няма право да харчит такива пари за оръжие. НАТО нищо не може да ни каже. Те така се сърдиха и на Унгария, която след като влезе, спря да се модернизира. Но не могат да я изключат. Но ако целта на държавниците ни е просто да гушат комисиони от сделките, тогава можем да очакваме скоро да купят и самолетоносач.

  4. turk
    #37

    Tova sa Frenski transportni helikopteri,koito prosto ne stavat!Ogranichen broi(80)Cougari sa na viorajenie v Turcia.Tam ima zavod koito gi proizvejda.Chesto se povrejdat i nqmat nadejna konstrukcia.Ne sa izdrijlivi.Turcite iskaha da se otkajat ot tqh,no ne mojaha tyi kato imaha zalojena programa za proizvodstvo.Puma pyk e na vyorajenie v po-vecheto Afrikansky strani bivshi kolonii na FR.Inache nikoi ne gi kupuva.BG gi vzema,zashtoto gi zadyljavat ot EU.Drug izbor dyrjavata nqma.Nai-dobri za sega

  5. bg
    #36

    Европейските хеликоптери и самолети са пълни дървета. На въоръжение са само в бившите колонии, а европейците предпочитат да се въоружават с американска техника, защото е най-добрата в света. На нас ни пробутват боклуците си, за да им пълним гушите. Още не сме им влезли в скапания съюз и вече ни цакат.

  6. orm
    #35

    Експлоатирахме дълги години Мил, защо сега да не пробваме Еврокоптери.Ще видим дали са по-добри от руските и американските като ги поожулим няколко години.В сравнение със съветските като летателни характеристики са доста сходни, но имат поне две предимства:1.по-малък разход на гориво2.по-добра авионика Американските не са най-добрите.В официалната класация за 2003-2004 на първо място беше "Линкс III" на "Уестланд", Англия.А пък аз ще съм фен на "Пантер" - първият серйино произвеждан вертолет който прави лупинг.Надявам се че по крен ще може да прави виражи под ъгъл 90 градуса като Ми-24, все пак. :)

  7. хммм
    #34

    Аз съм против "Кугър"-а - аналог на Ми-8, който е свален заради това, че не отговарял на новите изисквания на армията, а реално купуват почти пълния му аналог.То дори преди няколко месеца няколко от ВВС се изкаха, че големи транспортни хеликоптери не ни трябват, ама на.А къде ли ще ползват "Пантерата" - по-скоро е спасателен хеликоптер. Проблемът е, че е "преработен" за военни цели граждански, а не е мислен направо за боен хеликоптер, а и Ми-24 за сега го замества.От европейските добре би дошък "Тигъра", че аналог на такъв нямаме.

  8. касапина
    #33

    Хора, не разбирате ли,че няма значение какво ще е въоръжението и от коя страна ще бъде то,важното е да струва,колкото е възможно повече

  9. хммм
    #32

    да не си прав:)

  10. Georgi
    #31

    "реалните инвестиции на консорциума в България ще са около 52 млн. евро,... но се изчислява на договорените 254 млн. евро".Ako niakoi moze da mi obiasni kak ot 52 mln. Evro stavat 254 mln... To imashe edna partia navremeto deto praveshe takiva magii, no dali i upravliavastata partia niama magicheska prachka.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.