Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Договор за тол системата без яснота за обхват и тарифи

Очакванията са цените за камионите да поскъпнат 6-7 пъти, а приходите да се утроят

7 коментара
Подписи под документа положиха председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Дончо Атанасов и Михаел Вебер, представляващ изпълнителя, в присъствието на министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Снимка: БГНЕС

След две години обжалване на процедурата за изпълнител на тол системата, договорът с австрийската "Капш" беше подписан, без да е ясно за кои пътищата ще важат таксите и какви ще са тарифите за преминаване. Експертното и политическото решение за това предстои да бъде взето, каза министърът на регионалното развитие Николай Нанков в понеделник.

Оптимистично платеното преминаване по републиканските пътища на база изминато разстояние за тежкотоварните автомобили може да бъде внедрено още от 2019 г., а реалистично от 2020 г. То ще важи за 8000 км републикански пътища или за 15 000 км, което е по-малко вероятно да се случи, по думите на Нанков.

Очакванията са приходите от тежкотоварния трафик от винетки да скочи 6-7 пъти, каза Нанков. Така още през първата година на действие на тол системата се очакват приходи от около 1 млрд. лева при 350 млн. лв. сега.

Основната част от приходите от винетки сега се пада на леките автомобили – 70% срещу 30% за тежкотоварния трафик. За леките коли тол система не се въвежда. Промяната е замяната на хартиените винетки с електронни на същите цени както сега, обеща Нанков. За 2018 г. нямаше повишаване на цената и тя остана 97 лв. за годишната винетка. Новото, което се обмисля е въвеждането на еднодневна и уикенд винетка, съобщи регионалният министър.

Договор за 150 млн. лв.

Обединението "Капш Трафик Солюшънс" ще изгради тол системата за тежкотоварни автомобили над 3.5 тона срещу близо 150 млн. лв. без ДДС. Срокът е 19 месеца. За проектиране и изграждане са предвидени 7 месеца, а 12 месеца ще се правят одити, оценка на ефективността и корекции при необходимост, уточни Нанков.

В обединението влизат "Капш Телематик Технолоджис България" ЕАД, "Капш Телематик Сървисиз" Полша, "Капш Трафикком" Италия, "Капш Трафик Транспортейшън", Испания.


"Капш" ще внедри системата за своя сметка, а след това разходите ще му бъдат изплатени от бъдещи постъпления за период от 2-3 години, след като тол системата започне да работи, каза Нанков.

Като част от необходимото за работата на тол системата технологично оборудване ще бъдат изградени 500 терминала за купуване на маршрутни карти (предплатени билети) и за регистриране и издаване на електронни винетки. Ще има и 100 стационарни контролни пункта (тол портали), както и 100 контролни пункта за автоматично претегляне в движение, 50 уреда за лазерно сканиране и определяне на габаритите. Ще се изгради и център за управление и наблюдение, два сървъра и цялостен софтуер за всички компоненти и процеси. Ще бъдат купени и 55 автомобила за мобилен контрол.

Предстои създаването на държавна компания, която ще оперира тол системата след изграждането ѝ и пускането ѝ в експлоатация, каза Нанков.

Като най-голямо предизвикателство в предстоящата работа председателят на управителния съвет на пътната агенция Дончо Атанасов определи обучението на необходимите кадри за работя със системата.

Утрояване на постъпленията

"Нашият основен природен ресурс "златото", с което България разполага е геостратегическото ѝ разположение. Пет от 10 трансевропейски коридора преминават през страната ни", каза Нанков. За това целта е още през първата година след внедряването на тол системата приходите да са около 1 млрд. лв., допълни той.

В момента приходите от винетки са около 350 млн. лв. средногодишно. Изминалата година е рекордна по отношение на постъпленията от тях – продадени са близо 700 000 стикера повече, а приходите са били с 25 млн. лв. повече спрямо 2016 г., каза Нанков.


Таксата за тежкотоварните автомобили ще се повиши значително, но това е справедливият модел, допълни регионалният министър. По думите му се очаква увеличението на приходите от заплащаните от тях такси да е с 6-7 пъти.

В момента еднодневната винетка за тежкотоварни автомобили над 3.5 тона е 23 лв. На тази цена те преминават пътя от ГКПП "Калотина" до ГКПП "Капитан Андреево". За сравнение преминаване по магистралата между Ниш и Пирот с дължина 90 км в Сърбия от януари се плаща около 20 лв., каза Нанков.

Ремонтът на пътищата

Надеждите са с повишаването на приходите от винетките да се реши проблемът с недофинансирането на сектора. "С приходите от тол системата голяма част от нуждите на пътния сектор ще бъдат удовлетворени", каза Нанков. По думите му всички пари от винетките ще отиват само за пътищата и няма да се използват за други сектори.

Председателят на управителния съвет на пътната агенция Дончо Атанасов каза, че се надява след внедряването на тол системата в рамките на 4-5 години да бъде ремонтирана третокласната пътна мрежа – около 7000 км.

С приходите от винетките ще бъде финансирано и изграждането на магистралите и поне един тунел под Стара планина, каза регионалният министър. С пари от тол системата ще се дофинансира строежът на магистрала "Струма", където се използват основно европейски средства, магистрала "Хемус" и скоростните пътища Велико Търново – Русе и Ботевград – Видин, каза Нанков. Ще ie построи и поне един, а след време и няколко тунела под Стара планина, допълни той.

Регионалният министър обясни, че има разлика между проектна скорост и скорост на движение по магистралните участъци. Обикновено на магистралите проектната скорост е с 10 км/ч по-ниска от допустимата за движение. Така скоростта за движение по участъците от магистрала "Хемус", които предстои да бъдат изградени при проектна скорост 120 км/час, реално ще бъде до 130 км/час.

През тази година 75 км от магистрала "Хемус" ще са в изпълнение, а реално строителство ще се изпълнява на поне 25 км от нея, напомни Нанков.

Предсрочно ще бъдат въведени и още 30 км от магистрала "Струма" в участъка между Сандански и Кулата, обеща Нанков.

По отношение на предложения от еколози алтернативен вариант за преминаване на магистралата през Кресненското дефиле той каза, че ще бъде разгледан подробно, макар това веднъж вече да е било направено. За варианта, предвиждащ изграждане на пътна и жп част една над друга е дадено отрицателно становище от Национална компания "Железопътна инфраструктура", каза регионалният министър.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Преслав
    #7
  2. joro
    #6

    Тол системата е въведена на всички аутобани и част от скоростните шосета в Германия от 1. януари 2005г. и се казва LKW Maut.

  3. Pavlova
    #5
  4. Територия на Мики Маус
    #4

    Тарифите се задават от парламента, и се коригират за секунди. Обхват-това вече е важно. Дали ще бъде нколко стотин км магистрали, или някокло хиляди км магистрали и пъти ща-това е от огромно значение!

  5. Димитър Мавров
    #3

    Май и двамата не сте чели какво пише в статията.На времето имаше виц за търга за прокопаването на тунала под Ламанша .Българската оферта била най-ниуска но под условие,че ще бъде направен за 2 или 4 г.На въпроса защо отговорили,че ще започнат да копаят от двете страни и ако не се срещнат ще има два тунела.Разликата сега е,че ще се прави за 150 млн,но не се знае за колко км пътища и евентуално за колко млн оше.

  6. Преслав
    #2

    Ти да не си пресаташе на Илиян Василев ? Посочва се спекулативно единствено немската система, а защо не примерно френската или италианската основани на Тол такси? Уверявам те, че Франция има чудесно подържана пътна мрежа, в Италия също има чудеса на инжинерната мисъл. Трябва да се показват всичките варианти, но какво да очакваме от един стар номенклатурчик и мснипулатор като цитирания "експерт" Василев.

  7. Лизи Гугуткова
    #1

    Мнение на Ilian Vassilev
    Днес бе даден старта на следващата схема - тол система, която се въвежда формално за да реши проблема с финансирането и поддържането на пътната мрежа. Вместо да имаме немската система, в която мрежата се изгражда и поддържа въз основа на данъците и таксите, включително акцизите, минаваме на тол система.
    Това се прави защото правителството отказва да си взема дължимото от сферата на горивата, което на година стига до 1 милиард лева. За това сега изграждат система, която само

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.