Договорът с Eurocopter е финализиран, Свинаров не казва цената

Министърът на отбраната Николай Свинаров подписа в петък договор с европейския консорциум Eurocopter за доставка на 18 военни хеликоптера.

12 от тях ще бъдат транспортни AS 532 "Кугър", четири от които са оборудвани за бойно търсене и спасяване. Останалите 6 са вертолети AS 323 "Пантер" за нуждите на операции на военноморските сили. Машините ще бъдат с натовска авионика и българско въоръжение.

Стойността на договора се пази в тайна, макар че има очакване финансирането на проекта да стане чрез държавна гаранция, гласувана от парламента.

Според неофициална информация, цитирана от Дарик радио, цената на сделката е 358 млн. евро. 230 млн. от тях са за 12-те транспортни хеликоптера, останалите пари са за 6-те вертолета за ВМС.

Според други източници обаче стойността на сделката стига 1 млрд.лв. или над 500 млн.евро.

Договорът се съпътства с офсет, част от който ще бъде директно за ВВС и ВМС, а по-голямата част от офсетната програма ще се реализира чрез проекти на министерството на икономиката.

Това е вторият от 11-те стратегически проекта, които правителството одобри в средата на 2004 г. За спечелването му Eurocopter се състезава с американската компания Sikorsky и италианската Аgusta, а изборът на Министерството на отбраната на изпълнителя на проекта стана през ноември 2004 г.

Преди няколко дни представителят на Eurocopter Оливие Мишалон потвърди в интервю пред в."Дневник", че български представител на компанията по този проект е фирмата Делта-Г, собственост на бизнесмена Николай Гигов.

За пореден път за Делта-Г се заговори преди няколко месеца, при оповестяването на доклада на ЦРУ за нарушаване на оръжейното ембарго върху Ирак. Сред фирмите нарушители се споменаваха българските Елмет инженеринг и Джеф. Публикации в българската преса разкриха, че фирмата на Гигов Делта-Г чрез верига свързани компании участва в офшорната Джеф.

Преди време бившият шеф на НСС ген. Атанас Атанасов обяви, че Делта-Г е била свързана с контрабандния внос на два реактивни двигателя за военни самолети през 1999 г., за които е разследвана другата фирма, спомената в доклада на ЦРУ - Елмет. Информацията на българските служби била, че двигателите щели да бъдат изнесени за тогавашна Югославия, върху която имаше наложено ембарго.

Според подписания днес договор, Eurocopter ще обучи 16 екипажа български пилоти и ще поеме изцяло обслужването на машините и техния ремонт.

Транспортните хеликоптери могат да стоварват десант, да се използват за хвърляне на парашутисти и за медицинска евакуация, за превоз на товари, както и да изпълняват ВИП задачи.

Първите хеликоптери ще бъдат доставени съответно 16, 18 и 24 месеца след подписването на договора, съобщи командващият ВВС ген.-лейтенант Димитър Георгиев, който не изключва тези срокове да бъдат съкратени.

По думите му, цената на сделката е изцяло по българските възможности, а вертолетите отговарят на изискванията на армията.

Обяснението на Свинаров, за да не каже цифрата, бе, че става въпрос за търговски договор, чиито параметри могат да бъдат обявени при съгласие от двете страни, а от Eurocopter засега няма такова.

Ген. Георгиев посочи, че от трите компании, участвали в преговорите, Eurocopter са предложили най-приемлива цена.

Няколко са възможностите за финансиране на проекта, една от тях е и чрез държавна гаранция, която да бъде реализирана чрез МС и парламента, каза Свинаров. По думите му подписаният договор освен между министерството на отбраната и Eurocopter, в значима част е и между България и Франция. По него френското правителство гарантира голяма част от изпълнението му, добави министърът.

Ген. Георгиев изтъкна, че проектът с Eurocopter е най-приемлив не само като цена. Изборът е станал въз основа на 49 критерия и 30 изисквания към фирмите кандидати, като цената е била един от водещите критерии.

Преди няколко дни представителят на Eurocopter Оливие Мишалон опроверга пред в. "Дневник" тезата, че предлаганите машини на компанията са много скъпи.

От трите направени предложения нашето е било най-привлекателно, каза той. Днес хеликоптерите са много високотехнологични. Животът на един "Кугър" е много дълъг - минимум 35 години. А когато говорим за нещо, което ще лети 35 години, тогава цената му спира да е толкова висока, каза още Мишалон.

Хеликоптерите ще бъдат експлоатирани не по-малко от 30 години, подкрепи тезата на французите за дългия живот на машините ген. Георгиев. По думите му те били изключително икономични и лесни за поддръжка.

Споделяне
Още от България