Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Договорът с Полша за ремонта на изтребителите е финализиран

Премиерът и Реформаторският блок подкрепиха военния министър

33 коментара
МиГ 29

Договорът с Полша за ремонт на изтребителите МиГ 29 на въоръжение в българските военновъздушни сили вече е финализиран и ще бъде подписан до дни, съобщи военният министър Николай Ненчев в петък.

Той съобщи, че още до края на годината България ще получи под наем от полската страна два двигателя за МиГ 29, а до края на април очаква да бъдат ремонтирани шест самолета (всеки с по два двигателя).

Полша е уверила, че е в състояние да извърши ремонта и дала гаранции за качество въпреки твърдението на Русия, че не притежава лиценз за поддържането на изтребители на трети страни.

"Вероятно има известен тип напрежение между полските заводи и РСК МиГ, но това пряко не ни касае", каза Ненчев.

Военният министър Николай Ненчев получи в петък твърда подкрепа за водената от него политика от премиера Бойко Борисов и Реформаторския блок, които отхвърлиха исканията на БСП за оставката му заради колапса на военната авиация.

Премиерът обвини левицата за тежкото положение и даде заявка, че "ще напрегне държавния бюджет до дупка" и ще реши проблема с военната авиация.

До договора с Полша се стигна след като военното министерство не успя да се разбере с руснаците да продължат да поддържат изтребителите. Ако бъде изпълнен, той ще осигури достатъчно изправни изтребители, за да не са налага България да разчита на други страни за охраната на небето си. Левицата обаче очаква проблеми и "тежка съдебна сага" около него.

Договорът с Полша спестява 24 млн. лева

Военният министър съобщи след среща с депутатите от Реформаторския блок, че при ремонт на десет изтребителя, смяната на руската РСК "МиГ" с компания от полския военнопромишлен комплекс ще спести на България 24 млн. лева.

Цената е с 600 000 евро по-ниска на двигател или 1.2 млн. евро на самолет. Освен това няма да трябва да се плаща 20% ДДС, тъй като е вътрешнообщностна доставка.

"За нас е важно, че получаваме същото качество на много по-добра цена и по-кратки срокове. България да се чувства сигурна в охраната на своето въздушно пространство", заяви Ненчев.

"Аз наследих това състояние, българската авиация беше доведена до това състояние и трябваше да се вземат бързи и спешни решения", заяви министърът на отбраната.

Той обясни, че не се отказва от законовата подготовка на възможността за съвместна охрана на българското въздушно пространство с други членки на НАТО, но отново посочи, че тя няма задължителен характер.

Депутатът от Реформаторския блок Гроздан Караджов обясни, че договорът за ремонт на българските изтребители "МиГ-29" в Полша е бил парафиран преди ден.

Предстои Министерският съвет /МС/ на следващото си заседание в сряда да упълномощи министъра на отбраната да си положи подписа, каза Караджов.

Според Атанас Мерджанов от БСП обаче ако има подписан някакъв предварителен договор за ремонт на изтребителите МиГ-29 в Полша, той има единствено и само някакво политическо значение.

"Такъв договор няма нито правна, нито търговска стойност, защото, ако търговското дружество в Полша има някакви договорни отношения с производителя на МиГ-29 в Руската федерация, то този договор е за ограничен лиценз - за ремонт само на полските изтребители МиГ-29. Така че полската страна няма никаква възможност и лиценз да отремонтира самолети МиГ-29 от друга страна", каза Атанас Мерджанов.

Борисов и РБ твърдо зад Ненчев

Преди срещата с Реформаторския блок Ненчев разговаря и с премиера Бойко Борисов, след като в четвъртък командирът на Военновъздушните сили (ВВС) ген. Румен Радев в рамките на няколко часа подаде и оттегли оставката си след обещание от страна на премиера следващата година да бъдат отделени за ВВС 80 млн. лева повече.

В петък Борисов подкрепи Ненчев и отхвърли искането на БСП и "Атака" да бъде отстранен от правителството. Премиерът контраатакува левицата, че именно тя е виновна за срива на авиацията.

"Лесно се искат оставки – защо 20 години политическите ни опоненти не са си мръднали пръста за военната авиация. Помните ли при тройната коалиция се отчитаха по 5 – 6 млрд. излишък на края на годината. Защо тогава от БСП не смениха авиацията, не строиха магистрали и пречиствателни станции, болници? Изведнъж в нашето управление за пореден път се пада да изправяме нещо, което се е сринало", коментира Борисов.

Той обясни, че е готов да "се напрегне бюджетът до дупка" и да се намерят пари за решаването на най-спешните проблеми на авиацията.

"Няма да допуснем да се срине авиацията", каза Борисов.

Съпредседателят на парламентарната група на Реформаторския блок Радан Кънев каза от своя старана, че политическите атаки срещу министъра на отбраната идват от политически партии, които, докато са били на власт, са разпределяли излишък от 5-6 млрд лв. без да се погрижат нито на йота за сигурността, за отбранителната способност на БА.

Все пак на въпрос десният лидер не скри, че имат и критики към Николай Ненчев, но не уточни какви.

Горанов скептичен за нови изтребители

Финансовият министър Владислав Горанов съобщи, че военният бюджет следващата година ще бъде вдигнат, но не значително.

"Не съм сигурен, че ще решим казуса с изтребителите по начина, в който се представя като стратегия за осигуряване на над милиард, необходим за чисто нови изтребители. Едва ли ще можем следващата година да осигурим такъв голям ресурс, знаете състоянието на фиска", коментира Горанов в отговор на въпрос.

Проблемът с тежкото състояние на авиацията е от години, като няколко поредни правителства не приемат за приоритет закупуването на нов тип боен самолет и решаването на проблема.

От друга страна, няма да се наложи средствата за евентуалното закупуване на нови машини да се плащат наведнъж, а ще се разсрочат през годините, като така има възможност да бъдат покрити от бюджетите за отбрана.

"Един милиард не бихме могли да отделим за нов самолет, но никой не казва, че важното е да се направи първата стъпка - да се сключи рамков договор, с която и да е страна, и да започне разсроченото плащане и разсроченото доставяне", коментира в петък председателят на парламентарната военна комисия Михо Михов (АБВ).

По думите му "ако в следващите 1-2 години няма да имаме поне 12 машини с изправни двигатели, ние ще загубим подготовката на всички летци".

Шефът на ВВС ген. Румен Радев от своя страна коментира, че критичният срок, в който българските ВВС могат сами да охраняват въздушното ни пространство е средата на следващата година.

Ген. Румен Радев обясни, че за еър полисинг (Air Policing) трябва да има минимум 16 изправни самолета, а "ние в момента оперираме с много, много по-малко".

"Ако се стигне до решението за чужда охрана на въздушното ни пространство, аз няма да бъде командир на ВВС", каза Радев.

По думите му няма друга държава, която да носи дежурство с 15-минутна готовност с толкова малко самолети, което според него води до "ужасно натоварване на едни и също малко на брой хора, които и летят опасно малко".

В петък Михов и Радев наблюдаваха в авиобаза Граф Игнатиево полети от първата българо-полска летателна подготовка.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

33 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Bлaдo
    #33

    а руснаците да си ... гледат работата! - никъде по-света няма никакъв индикатор, че руснациет "добре" реновират мигове! (а полските фъркат ли фъркат...) Същото като... примерно с "великата" лада - ако дам на италианци (не че ще поискат) да ми ремонтират жигулата, дали няма да се справят по-добре от пиЭндЭтата? (да не говорим че и жигулата си е фиат124)

  2. Васил Антонов
    #32

    Бравос г-н Ненчев. Такъв шут в з..н.ка на рубладжиите отдавна не съм виждал. От времето на Костов. Червените п р о д а ж н и ц и са полудяли.

  3. Филка Русофилка
    #31

    Имаме исторически прецедент по темата: През 1916 руска армия ни нападна в Добруджа на помощ на румънските окупатори. Русофилската агентура деморализирала армията със слухове, че български войник няма да се бие срещу „братушките”. Решили с руснаците да се бие турския корпус, дошъл ни на помощ. Няколко пъти турският аскер захвърлял пушките и бягал. Български роти с щикове го връщали обратно на фронта. Българският и турският ген.-щабове разбрали, че първо бягали турските офицери и решили български офицери да командват турските роти. Руснаците били спряни, а после българската войска ги довършила.

  4. Филка Русофилка
    #30

    Днес у нас има историческа обремененост от Русия, а не от Турция. От последната и помен не е останало след войните. Тя обаче се насажда изкуствено от руско-турската пропаганда, техните руски и руско-турски партии БСП, ДПС, Атака, АБВ, ВМРО и купища барбаронски „партии”, „НПО”-та и не на последно място - от „националните” и жълтите медии за масова манипулация. Така че ген. Михов щеше да бъде по-добре разбран, ако беше казал, че „поради русофилска историческа обремененост, не е приемливо руски изтребители да охраняват нашето въздушно пространство". Ама даже и не го е сънувал да го каже.

  5. Филка Русофилка
    #29

    Днес ген. Михов се изложи пред Фокус: „От гледна точка на историческата ни обремененост не е приемливо турски изтребители да охраняват нашето въздушно пространство". Че кой нормален българин има историческа обремененост от Турция, след като сме я били през Балканската война, 1 св. война ни беше съюзник, също и сега. След Балканските войни България смени геополитическата си доктрина от „Drang nach Босфора” на „Drang nach Беломорието”. България престана да бъде заплаха за Турция. Напротив, пазеше гърба й от руска инвазия. Турция престана да бъде заплаха за България, вкл. и през 2 св. война.

  6. Александър Борисов
    #28

    Коментарът на Vassil Vassilev би трябвало да бъде поместен като уводна статия на Медиапул. Съдържанието изчерпва всичко по въпроса за самолетната криза в България. Благодаря ви г-н Василев!

  7. mary
    #27

    Да видим кой смелчага ще седне да лети след ремонта, като знае, че ремонтаджиите са нелигитимни.

  8. Филка Русофилка
    #26

    Изборът на нов многоцелеви самолет започна при Царя. Обмисляше се дори от най-добрите и досега - F/A-18E/F Super Hornet. Въобще, тогава започна мащабно превъоръжаване на армията. Закупиха се учебни самолети Пилатус, товарни Спартан, хеликоптери Кугър, сключи се договор с Даймлер-Крайслер за доставка на 12900 машини за армията, закупиха се фрегати, готвеше се закупуването и бъдещо производство у нас на модерни корвети Армарис и т.н. до кризата. Като при всяка военна доставка, сигурно е имало далавери и недомислици. Някои проекти бяха съкратени, други отменени под предлог, че уж нямало пари.

  9. Филка Русофилка
    #25

    Горанов е сложен министър, не за да е „скептичен” и да мрънка, а да предлага решения за намиране на средства за приоритетите. Добре, че поне се е сетил, че никой не му иска на куп 1 млрд. за нови изтребители, а че ще ги изплаща поне 10 години. С 1 млрд. не можем да купим 1 ескадрила свястни и мощни (двумоторни) многоцелеви изтребители, а ще трябват поне 2 млрд. лв. Значи, военният бюджет трябва веднага да стане 1,45-1,5% от БВП. Но понеже и другите родове войски се нуждаят от бърза модернизация, бюджетът тряба да стане 2% от БВП и то до 2020, а не някога си. И без да бара данъците!

  10. Gluon_deactivated_1487096673
    #24

    №23 Що за глупост? Първо 16-те милиарда не са "взети". Те са така да се каже "договорени". Част от тях покриват стари задължения, друга част покрива дефицити. Това че някой има някакви пари от някъде, не значи че непременно трябва да ги похарчи за бира, жени, коли или самолети.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.