Договорът за “Тракия” влиза в сила и след негативна позиция от Евростат

Договорът за “Тракия” влиза в сила и след негативна позиция от Евростат

Правителството се отметна от позицията си, обвързваща окончателното решение за магистрала “Тракия” с произнасянето на Евростат дали има нерегламентирана държавна помощ. В четвъртък министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов (БСП) заяви, че независимо от отговора на европейската статистическа служба, кабинетът отново ще взема решение по договора.

Изявлението бе направено след като Гагаузов подписа с българо-португалския консорциум ”Автомагистрала Тракия” анекс към концесионния договор за магистралната отсечка от Калотина до Бургас. Според министъра новият вариант на концесията бил по-благоприятен и изгоден за българските граждани.

На 29 март, когато правителството прие “подобрения” договор, Гагаузов заяви, че преди да влязат в сила, новите клаузи трябва да бъдат одобрени от Евростат. Позицията на европейския орган се очаква до три месеца.

Така и не стана ясно защо кабинетът подписва нов вариант на концесията,  преди да изчака решението на Евростат.

В последните месеци от Гагаузов се чуха противоречиви твърдения. От една страна той казваше, че по същество произнасянето на Евростат няма отношение към концесионната сделка. Преди известно време обаче беше категоричен, че ако европейската статистическа служба не даде положително становище, договорът ще бъде прекратен.

Запознати с процедурата прогнозираха, че БСП се държат за Евростат като за “последната сламка” за евентуално анулиране на концесията. Така ще са изпълнили и поетите към коалиционните си партньори от НДСВ ангажименти, защото ще прехвърлят отговорността за провала върху Брюксел и към избирателите си, на които обещаха анулиране на договора.

Не е ясно защо, обаче, при приемането на новия анекс към договора преди месец, правителството не отмени условието за влизане на договора в сила само след положително произнасяне от Евростат.

В четвъртък Гагаузов предложи странното обяснение, становището на Евростат било важно, за да се разбере дали българският бюджет няма да се натовари повече, ако европейският орган установи, че държавата покрива големи разноски на концесионера.

Цената за километър строителство остава непроменена – 2.7 млн.евро, но от регионалното ведомство отчитат този факт като голямо постижение. Съответно и таксата за преминаване остава непроменена – 2.5 евроцента за километър.

Държавата ще покрива разходите на дружеството - концесионер, ако трафикът на автомобили падне под 13 хиляди единици на денонощие, уточни министър Гагаузов. Държавното финансиране ще е под формата на кредит - като такова то беше заложено в подписания от предишното правителство концесионен договор, който до идването си на власт БСП определяше като “престъпно ограбване”.

Намалява се броят на годините, през които държавата може да отпуска тези средства – от осем те стават шест. Намалява и общата сума, с която държавата се ангажира да кредитира трафика - 30 млн.евро, или не повече от 5 млн.евро на година. В стария вариант на концесионния договор тази сума беше не повече от 30 млн.евро за година.

Запознати с преговорите около “Тракия” коментираха пред Mediapool, че трафикът на автомобилите се определя от банките – кредитори, а не от двете договарящи се страни. 

В стария концесионен договор беше заложен праг от 25 650 автомобилни единици за денонощие, под който правителството трябваше да подкрепя финансово дружеството – концесионер. Количеството автомобили било одобрено от португалските банки “Креди Суис” и “Банко Ешпирито Санто”, които трябваше да осигурят финансирането на пътя при първата концесия. 

При първите преговори банките са избирали между две изследвания. Едното е на българската лаборатория “Пътища и мостове” към агенция “Пътища” (сега Фонд “Републиканска пътна инфраструктура”), която е заложила границата на 13 хиляди автомобила за денонощие. Английската консултантска фирма “Фабер Маусер”, предложила граница от 25 хил.автомобила, е била предпочетена от банките кредитори като източник на независима оценка за  състоянието на автомобилния поток у нас, твърдят близки до сделката.

Експерти коментираха, че ако кредитиращите институции не са приели условието да отпуснат пари при тези условия на договора, то има реални шансове практически той да се провали.

Според министър Асен Гагаузов, последните наблюдения на автомобилното движение по “Тракия” са показали, че през лятото той достига до 26 хил.автомобила дневно.

На въпрос кои банки ще кредитират строителството на отсечките от Калотина до София и Северната дъга на софийския околовръстен път и Стара Загора – Карнобат, регионалният министър Гагаузов нервно отговори, че пари за финансирането на автомагистралата има. “В банките има  толкова много пари, че сигурно биха финансирали десетина такива магистрали. При мен са идвали поне десет финансови институции, които искат да финансират”, каза Гагаузов.

Отсечките на магистралата ще се строят и въвеждат в експлоатация поетапно, като остава и клаузата, че при ликвидация на дружеството – концесионер “Магистрала Тракия”, държавата да поеме плащането към банките. За държавата остава и да изплаща кредита от 100 млн.евро към Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) за двете отсечки – Оризово – Стара Загора и Карнобат – Бургас. 

Още по темата
Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?