Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Домакинства от прашни градове ще получат 2500-3000 лв. за газификация

Субсидирането може да тръгне наесен, но ще стигне само за осем хиляди жилища

14 коментара
Домакинства от прашни градове ще получат 2500-3000 лв. за газификация

Със субсидия от 2500-3000 лв., която да покрие около половината от разходите за газификация на едно жилище, държавата смята да стимулира газоснабдяването у нас и същевременно да намали праховото замърсяване в редица български градове. Това съобщи министърът на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев по време на Четвъртия международен екологичен конгрес, състоял се в понеделник в София.

Новата схема за безвъзмездно финансиране е замислена по предложение на екоминистъра Нона Караджова и ще се финансира с 10 млн. евро от Международен фонд "Козлодуй", с който Европейският съюз компенсира България за затварянето на четирите малки реактора в АЕЦ "Козлодуй".

От парите ще могат да се възползват около 8 хил. домакинства, които ще трябва да направят сами или с банкови кредити първоначалната инвестиция от 5-6 хил. лв. за инсталацията за газификация, а след това при представяне на три платени сметки за газ, държавата ще им възстановява 2500 или 3000 лв., обясни Добрев.

Според Караджова субсидирането на домакинствата за газификация може да започне още наесен, все още се уточняват условията за предоставяне на парите, но приоритетно финансиране ще се дава на живеещите в градовете с наднормено запрашаване и с достъп до газоснабдителни мрежи.

От "Овергаз" обясниха, че въпросната субсидия ще окаже благотворен ефект не само за тях чрез увеличаване на доставките и продажбите на природен газ, но и за стотиците фирми, продаващи газови инсталации у нас, и за самите клиенти, чиито цени на газа би трябвало да намалеят. В момента газовата инвестиция и самата суровина са на толкова високи цени заради малкото потребители, които трябва да изплащат вложенията.

Цели се двоен ефект – ръст на газификацията и намаление на праховото замърсяване в около 30 български града, сред които София, Варна, Стара Загора, Перник, Пловдив и др., обясни Караджова. Добрев коментира, че освен увеличаване на енергийната ефективност ще се постигне и по-голяма екологичност.

В България около 50 процента от хората се топлят с дърва и въглища, които са основния източник за праховото замърсяване през зимата, каза екоминистърът. Другият основен замърсител на въздуха целогодишно е транспортът, като в някои градове приносът му в запрашаването достига 60-80 на сто, допълни тя. Затова приоритет в градовете трябва да бъдат подмяната на транспорта с електрически и въвеждането на системи за управление на трафика. Около 20 на сто от вредните емисии са от задръстванията и работата на двигателите на място, даде за пример Караджова.

Добрев пък посочи, че в България е най-голям процентът на хората, които се отопляват с най-скъпата енергия - електрическата, в сравнение с останалите страни от ЕС. По думите му това е защото у нас токът е прекалено евтин спрямо други държави, но тази тенденция не може да продължава още дълго и се очаква поскъпване на електроенергията у нас с бързи темпове.

Министърът на икономиката, енергетиката и туризма посочи, че очаква през тази и следващата година в страната ни да бъдат реализирани енергоефективни проекти за 1.6 млрд. лв., от които 700 млн. лв. са о еврофондовете, а останалите са осигурени банкови кредити и частни инвестиции на предприятията за подмяна на оборудване, соларни източници на енергия за собствените нужди на бизнеса и саниране на производствени и жилищни сгради.

Според изчисленията на Добрев тази инвестиция от 1.6 млрд. лв. в енергийна ефективност ще доведе до 300 млн. лв. годишна печалба за фирмите и бита.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #14

    Замяната на транспорта с електрически няма да очисти улиците от прахоляк. Разбити тротоари, изоставени строежи, отъпкани градинки, остатъци от пръстта, която се хвърля през зимата. Не се мие изобщо. Не може транспортът да произвежда 80% от праха. Всичко мирише на лобиска инициатива.

  2. Анонимен
    #13

    Пловдив е един прашен град. Според класацията - най-прашният в Европа. Това обаче е, защото не се чисти. А ако се чисти, някакви циганки размахват метли, вдигат прахоляка и после той си пада обратно. С изключение на това, което вече сме вдишали.

  3. Анонимен
    #12

    Подготвят ни за драстично увеличение цената на тока, това просто производство,което не изисква нито складове, нито скъп пренос ?Когато има увеличение цената на тока, тогава разбирайте ,че има едно безхаберие и импотентна некадърност при управление на отрасъла и за всеки средно статистически гражданин това е очевадно

  4. Анонимен
    #11

    Абе що не питате тези, които вече са се гЪзифицирали какво мислят за газа, Сашо Дончев и руснаците. И няма ли кой да му обясни на тоя идиот министърчето защо масово хората се отопляват на дърва и въглища? Герберите трошат тъпомера с тъпотията си всеки ден. То бива гьонсуратлък, ама тяхното на нищо не прилича. Ужас!

  5. Анонимен
    #10

    Ние пък ще искаме държавна застраховка срещу газифицираните жилищни сгради, които са потенциални бомби, сриващи всичко до основи при задействане.

  6. Анонимен
    #9

    Браво, бе!!! Ами да вземат да дадат по една субсидия и на собствениците на стари коли, че да стане по -чист въздуха, или пък на собствениците на зелени велосипеди, че те още по- малко замърсяват

  7. Борето от София
    #8

    И тъй-като управляващите са от некомпетентен по-некомпетентен и от тъп по-тъп, ще им предложа теоретическо решение на проблема ;)

    Видимо говорим за отопление основно. Поне по техните думи е така. Е, дайте по-малко пари на хората за климатици и използвайте досегашните мрежи за енергопренос. От руските ви шефове до ТЕЦ-овете, както досега и от ТЕЦ-овете по кабелите до клиентите, както досега. Така енергоразходът пада в пъти - КПД-то на климатика е доста над единица! В някои случаи 4 до 6. Минимумът

  8. Борето от София
    #7
  9. Борето от София
    #6
  10. Анонимен
    #5

    ...в България е най-голям процентът на хората, които се отопляват с най-скъпата енергия - електрическата, в сравнение с останалите страни от ЕС. По думите му това е защото у нас токът е прекалено евтин спрямо други държави.... - Да не би да иска да каже, че парното и газта са прекалено скъпи, а доходите отчайващо ниски спрямо другите държави?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.