Домоуправителите трябва да се регистрират като администратори на лични данни

Всички управители на жилищни кооперации трябва да се регистрират в Комисията за защита на личните данни, ако имат намерение и вече са започнали да водят домова книга. Това съобщи в сряда шефът на комисията Венета Шопова, цитирана от "Дарик". Домоуправителите ще плащат глоба от 1000 до 10 000 лева, ако пропуснат да се регистрират, уточни Шопова.

По думите ѝ се обмисля вариант да се промени правилникът за работа на институцията, с което събирането на информация в домовите книги да се свали от задължителния списък за създаване на регистър в комисия. Дотогава обаче управителите са длъжни да се регистрират.

Това може да стане в сградата на комисията в София, или през интернет. "Могат да попълнят формата на заявление за регистрация, съответно могат или с електронен подпис, което е засега смятам по-малко вероятно, но могат, след като попълнят и потвърдят данните си, да изпратят един потвърдителен лист до комисията. Има и начин да се разпечати нашето заявление от интернет, да се попълни на ръка и да се изпрати отново по пощата. Така че може и на място в комисията, може по електронен път с и без електронен подпис и може също по конвенционалния начин - попълване на формата на хартиен носител и изпращане по пощата", обясни Шопова.

Според Закона за етажната собственост всяка жилищна кооперация или къща с поне двама собственици трябва да проведе общо събрание или сдружение, да избере управител и да започне да води домова книга.

В нея се вписват имената на собственика на имота и на членовете на неговото домакинство, или пък тези на наемателите. Задължително се посочва и кой е обектът, който притежават или обитават и началната дата на обитаване.

Достъпът до домовата книга е ограничен. В нея могат да четат само за себе си живеещите в блока или определени държавни институции като полицията. Според Шопова обаче, злоупотреби с лична информация вече са се случили.

"Някои управители - новоизбрани такива, защото нали удължиха срока за свикване на тези общи събрания, малко преиграват, ако мога така да изразя, и освен формата, която е утвърдена, изискват и ЕГН-та, номера на нотариални актове, съответно много повече информация, отколкото самият закон изисква. Разбира се, един обикновен собственик, на когото не се налага да е юридически чак толкова грамотен, в повечето случаи няма да се замисли и ще подаде всичко, което му се иска", обясни тя.

По думите на Шопова избраният управител на блока на практика ще представлява живеещите там и затова ще бъде и администраторът на лични данни. "Той предоставя своите данни при нас като физическо лице в качеството си на управител. В този случай той има достъп до данните на собствениците, съответно на наематели или всички други данни, които се изискват. Той като администратор трябва да си разпише правилата по нашия закон, така и общоприетите - кой има достъп, при какви законови основания има достъп, и така да си регулира редът, по който да предоставя или да не предоставя данни от тази тетрадка", каза Шопова.

Още от Имоти

Адекватни ли са мерките за кризите с водата и боклука?