Домусчиеви на съд за над 52 млн. лв. заради неспазена сделка за БМФ

Санкцията е заради намален още тонаж на корабите, съкратени работни места и невдигнати заплати

Домусчиеви на съд за над 52 млн. лв. заради неспазена сделка за БМФ

На братята Кирил и Георги Домусчиеви все пак вероятно няма да им се размине многомилионната неустойка за неспазване на поетите през 2008 г. ангажименти при приватизацията на Параходство "Български морски флот" (БМФ). Става дума за запазване на тонажа на корабите, за численост на персонала и за повишаване на заплатите им до края на 2018 г., когато изтича десетгодишният контрол върху изпълнението на условията по сделката.

Дружеството "Кей Джи Маритайм Шипинг", притежавано от "Адванс Пропъртис" на Домусчиеви, което държи 70 на сто от БМФ, е било глобено заради тези нарушения с над 52 млн. лв. през септември 2019 г. от Агенцията за публичните предприятия и контрол (АППК), в каквато се преобразува през октомври Агенцията за приватизация. Санкцията за 52 252 446 лв. обаче не е била платена в законово установения срок и поради тази причина ведомството предвижда да заведе до дни иск срещу "Кей Джи Маритайм Шипинг" пред Арбитражния съд на Българската търговско-промишлена палата, съобщиха от АППК пред Mediapool.

Предисторията

Точно тази санкция се опитаха да избегнат през 2016 г. Домусчиеви, когато поискаха от Арбитражния съд на БТПП да се произнесе по спора им с приватизационната агенция за промяна на приватизационния договор. Решението бе в полза на собственика на БМФ, но създаваше предпоставки за неизпълнение и на редица други приватизационни договори, сред които и този за раздържавянането на "Булгартабак", чиито цигарени фабрики на практика вече не работят, макар да не е минал 10-годишния задължителен период на работа.

След скандал в управляващата коалиция и намесата на бившия вицепремиер Валери Симеонов, решението в полза на БМФ, което по тогавашни оценки щеше да им спести над 58 млн. лв. глоба, бе обжалвано пред Върховния касационен съд. Той върна делото в БТПП за ново разглеждане и арбитражът прекрати производството си по казуса защото изведнъж откри, че няма компетентност да го разглежда.

Срокът на 10-годишния период на следприватизационен контрол на договора за приватизация на 70% от капитала на БМФ с "Кей Джи Маритайм Шипинг" изтече в края на 2018 г.  Според контракта, до 30 юни 2019 г. купувачът трябваше да отчете изпълнението на поетите ангажименти. Той обаче не е направил това и му е наложена глоба от 11 хил. евро, която е платена, обясниха от АППК.

Преизпълнение на инвестициите

Накрая са били предоставени отчетните документи, които са били детайлно прегледани от АППК. Констатирано било преизпълнение на инвестиционната програма и частично неизпълнение на задълженията за поддържане на средносписъчна численост на плавателния състав и поддържане на средногодишно общ тонаж на корабите на дружеството не по-малко от 1.3 млн. DWT (дедуейт), включително чрез дъщерни дружества на дружеството, посочиха от агенцията пред Mediapool.

По договор "Кей Джи Маритайм Шипинг" е трябвало да инвестира 779.880 млн. лв. в морски флот, за който през 2008 г. плати 440.100 млн. лв. Според данните на държавната агенция за публичните предприятия и контрол, вложенията са с 14 804 825 лв. повече, заявиха от ведомството. Не казват обаче с колко по-малък от изискваното е тонажът на БМФ. Според финансовия отчет на параходството за 2018 г. той е бил 978 хил. DWT.

Корабите на БМФ намаляват все повече

Това означава, че през миналата година БМФ е свил още тонажа на корабите си, който в края на 2017 г., според данните от финансовия отчет за онзи период, е бил 1.05 млн. DWT.

Данните на компанията за 2017 г. сочат, че тогава БМФ е разполагал с 33 кораба, плаващи под малтийски флаг, на средна възраст от 8.9 години. Година по-късно те са намалели до 29 плавателни съда за превоз на сухи насипни товари, чиято средна възраст е паднала до 8.3 години.

Групата на БМФ, в която влизат 40 дъщерни дружества, регистрирани на Маршаловите острови, 12 – в Малта, и по едно във Великобритания и Обединените арабски емирства, както и клон в Хамбург, притежава също така два ферибота. Те осъществяват превоз на ж.п. вагони, товарни и леки автомобили, контейнери, палубен товар и пътници по линиите Варна - Черноморск – Варна, Варна - Поти / Батуми – Варна и Черноморск - Поти / Батуми - Черноморск. БМФ има и седем влекача за маневриране на корабите във всички райони на пристанища Варна и Бургас, но могат да се използват и за противопожарни действия и спасителни дейности, както и за буксировки в Черно и Средиземно море.

През януари 2019 г. дружеството е придобило и въвело в експлоатация и един портови влекач, както и още един кораб за насипни товари. Продължават да се строят поръчаните в Китай кораби, които се очаква да са готови най-късно през 2020 г. Те обаче вече нямат отношение към следприватизационните ангажименти и именно заради неспазения тонаж е санкцията за 52.252 млн. лв., по която сега ще се води арбитражният спор.

Отделно за поредна десета година е било установено, че не се поддържа записаната в приватизационния договор средносписъчна численост на плавателния състав. Макар флотът, който до преди приватизацията е имал над 2800 служители, да е бил длъжен да поддържа персонал от 2360 заети между 2012 и 2019 г., през 2017 г. те са били само 907 души, според финансовия отчет за същата година на "Кей Джи Маритайм Шипинг". До края на 2018 г. списъчният брой на персонала в БМФ е бил 931 човека, от които плавателен
състав – 724 човека и брегови състав - 207 човека, според отчета на параходството.

Поради тази причина за 2018 г. е наложена  глоба от 1 120 240.50 лв., която е била платена от купувача в срока за доброволно плащане, определен в договора (до 60 дни след уведомяване на купувача за размера на дължимата неустойка).

Приватизаторът бе глобен в началото на 2019 г. с други 1.014 млн. лв., за неспазена численост на персонала за 2017 г.. Тази санкция също е погасена, както и предишната (за по-малко служители през първите осем години на приватизацията) в размер на 3 618 222 лв. Платена е и глоба от 45 хил. лв. за неспазени инвестиции в периода от 2014 до 2017 г.

Така към момента "Кей Джи Маритам Шипинг" е платила над 5.8 млн. лв. наустойки по приватизационния договор. Към които сега предстои да се види ще се прибавят въпросните 52.252 млн. лв. заради тонажа, по които решението ще е на арбитражния съд.

По неофициална информация на Mediapool обаче компанията на братя Домусчиеви вече е завела иск срещу АППК пред Българската търговско-промишлена палата по казуса с БМФ. Какво е естеството му и за каква сума, към момента не е ясно. Опитите на Mediapool да се свърже с "Кей Джи Маритайм Шипинг" и Кирил Домусчиев за потвърждение и допълнителна информация бяха неуспешни. 

Световният пазар се подобрява, но БМФ - не

Интересното е, че макар да отчита за втора поредна година подобряване на пазарната конюнктура при морските превози, БМФ продължава да снижава тонажа на корабите си. Именно влошените товари през 2016 г. бяха причина да поискат от агенцията, а после и от Арбитражния съд на БТТП да им се намали дедуйтът на 880 хиляди, а персоналът до 803-ма души.

"Kей Джи Маритайм Шипинг" контролира 70% от капитала или 76 314 600 лв. в БМФ Останалият 30-процентен дял от 32 706 260 лв. е на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

Флотът отчита през 2018 г. печалба EBITDA без ефект от валутни курсови разлики и обезценка на имоти, машини и съоръжения в размер на 63.969 млн. лв, докато през 2017 г. е била 30.045 млн. лв. На финала обаче групата на БМФ отчита за миналата година всеобхватна загуба от 128 млн. лв от продължаване на дейността. Дружеството има задължения към персонала си за 4.758 млн. лв., за осигуровки дължи 352 хил. лв., а неплатените данъчни борчове са за 3.421 млн. лв. Като други задължения са записани 7.575 млн. лв. към 31 декември 2018 г. Лека нарастват и пасивите на БМФ до 364.111 млн. лв.

Още от Бизнес