Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Допълнителните пари по САПАРД ще спрат затварянето на 800 предприятия

2 коментара
Допълнителните пари по САПАРД ще спрат затварянето на 800 предприятия

Г-н Друмев, какви са шансовете на България утре да договори допълнителни 100 млн. евро по Програма САПАРД за българските земеделски производители?

Преценката на шансовете за договоряне на тези средства трябва да се основава на два критерия. Единият е нуждата на България от тези средства, защото програмата доби изключителна популярност сред занимаващите се с производство на земеделска продукция и преработка, както и селските общини. Това, което ще повлияе основно на преценката на Европейската комисия, е какви са резултатите от досегашното прилагане на САПАРД. Така че имаме основания да се надяваме, че ще получим тези 100 млн. евро допълнително от Европейската комисия. Към тях България ще прибави 33 млн. евро съфинансиране, което прави сериозна сума в сравнение със средния размер на годишните финансови споразумения за целия седемгодишен период на САПАРД от 2000 до 2007 г.

Как преценихте, че точно толкова пари са нужни, за да стигнат на селските стопани?

Всъщност ние имаме нужда от повече средства, но сме длъжни да се съобразяваме с времето, за което се прилага седемгодишното споразумение с ЕК и усвояването на тези средства.

Кога може да се очаква реалното оползотворяване на тези допълнителни средства?

Надяваме се след дискусията между министъра на земеделието и горите Нихат Кабил и еврокомисаря по селското стопанство Мариан Фишер Бойл да договорим  тези пари за 2006 г.

За финансирането на какви мерки ще бъдат предназначени тези средства?

Ние обосноваваме нуждата от тоза финансиране с изчерпването на ресурсите по първа и втора мярка на програмата за подпомагане на производителите и преработвателите на земеделска продукция. Но общо взето средствата ще бъдат насочени към онези чувствителни сектори, по които се счита, че България все още не е готова да отговаря на високите стандарти на европейския пазар. В този смисъл, най-важният сектор, към който ще бъдат насочени средствата по настояване на Европейската комисия, за преработката на мляко и месо.

Това значи ли, че там сме най-назад с прилагането на евростандартите?

Трябва да сме откровени – да, така е. Независимо от доста големия брой предприятия, които получиха финансова подкрепа по САПАРД, в сравнение с постигнатото реалната нужда е доста голяма. Не е тайна, че 800 предприятия са заплашени от затваряне още в края на тази година, ако не им се осигури финансиране за изпълнение на инвестиционните им програми.

Ако се договорят допълнителните средства, ще е възможно ли веднага да започне набирането на проекти и одобряването на финансиране, така че голяма част от тези предприятия да бъдат спасени?

Ако имаме сигурност, че ще се предоставят тези 100 млн. евро, ние ще можем да започнем да приемаме проекти и да одобряване бенефициенти за договори по ресурсите за следващите две годишни финансови споразумения според първоначалния бюджет на програма САПАРД. Досега сме изпълнили четири такива споразумения, в процедура на ратифициране е петото – за 2004 г. След одобряването му от Народното събрание можем да започнем да усвояваме ресурси от него за сметка на бюджетите за 2005 и 2006 г. Така че всички готови проекти ще могат да участват веднага в процедурите за одобрение.

В края на миналата година бе извършено преразпределяне на средствата от мерки, за които нямаше толкова голям интерес,  към други, които бяха на изчерпване. Възможни ли са подобни вътрешни кореции на бюджета и за в бъдеще?

След ратификацията на споразумение 2004 г. ние ще можем да се възползваме от това преразпределяне на бюджетите на отделните мерки.

Кога очаквате да стане ратификацията?

Това трябва да направи още този парламент, в противен случай няма да можем да продължим прилагането на програмата.

Новите условия за кандидатстване по САПАРД ограничават едрия бизнес и дават път на малките и средни фирми за достъп до субсидиите. Това изискване на Европейския съюз ли беше и как смятате, че ще се отрази то върху интереса на кандидатите?

Има доста изменения по прилагането на отделните мерки. Доколкото разбирам имате предвид мярка 2 – за преработвателите, и 3 – за алтернативните доходи.

В известен смисъл наистина може да се каже, че се дава превес на средния и дребен бизнес, като се има предвид намаляването на таваните за максималните размери на инвестициите. Определено измененията се дължат на позиции на Европейската комисия, които се основаван на междинната оценка на прилагането на програма САПАРД, която бе направена през втората половина на 2003 г. Такава оценка се прави във всички държави, участващи в праграмата, за да се установят реалните резултати на програмата и доколко те отговарят на предварително заложените критерии и конкретни количествени параметри и резултати за секторите, в които е предвидена помощта.

Опасявате ли се, че при този голям интерес към САПАРД е възможно земеделските призводители у нас да изпаднат във времеви луфт, в който са се изчерпали средствата по предприсъединителната програма, а има още много до получаването на евросубсидиите през декември 2007 г.?

На практика ние в момента сме в такава ситуация. Ще ви дам няколко цифри за илюстрация. През 2001 г., когато започна прилагането на програмата, само за шест месеца бяха одобрени 50 проекта, от които девет са изпълнени. През 2002 г. одобрените проекти вече са 248. Това е пет пъти повече от предишния период. От тях 97 са изпълнени. 681 е бройката на одобрените проекти година по-късно, 300 са реализирани. През 2004 г. са одобрени 930 проекта, 450  са изпълнени. Практически инерцията се набира през втората половина на 2003 г.  Именно интересът и ограничение на предварително оопределените бюджети по отделните мерки доведоха още миналата пролет до спирането на приемане на проекти  по две от основните мерки – за преработватели и за алтернативни доходи и дейности. През юли вече не приемахме и общински проекти за вътрешно селска и междуселска инфраструктура. А в началото на зимата бе изчерпан ресурсът по първа мярка. Затова сега с ратификацията на споразумение 2004 г., ние ще можем да преразпределим остатъците, които имаме по другите мерки, към проекти в дейности, за които е изчерпано финансирането, но има голям интерес, заради съществуващите проблеми. Надяваме се точно с допълнителните средства по САПАРД да предотвратим застрашаващото ни прекъсване на инвестиционния процес.        

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Пешо
    #3

    Г-н Друмев много ясно го казва субсидийте приоритетно ще се дават на месопрерабатващите и млекопреработващите предприятия,които са в ръцете на червената паплач.Тя сучеше от държавата през комунистическо време и за да е здрава и жизненоспособна държавата я дотираше със заеми от запада ,които сега българина плаща с лихвите.В същото това време селският производител има пари за дочен костюм и руснашка ватенка за зимата и няма стаж за пенсия.

  2. ВУТЕ
    #2

    БЪЛГАРИ, КАЖЕТЕ "НЕ" НА ЗЛОТО!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.