Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Дори ГЕРБ подкрепи недоволството в Пловдив срещу спорно кръстовище

0 коментара
Сн. Фейсбук група срещу проекта за пробив при Водната палата

Две седмици след официалната първа копка на разширението на едно от кръстовищата в центъра на Пловдив, недоволството срещу проекта расте все повече. За спирането на пробива на Водната палата поне временно се обявиха и общинските съветници от управляващата града партия ГЕРБ, които на практика застанаха срещу съпартиеца си и кмет Здравко Димитров. Срещу проекта са и съветниците от "Демократична България". Той предизвика недоволството и на гражданите, които протестираха и писаха отворени писма до кмета Димитров да спре строителството.

В момента кръстовището при Водната палата, където се пресичат централният бул. "Цар Борис III Обединител" и бул. "Марица-юг", е кръгово. То се намира точно преди подстъпа към един от мостовете над Марица в рамките на града. Преди години кръстовището стана известно заради фонтана, който беше поставен в средата му по времето на кмета Иван Тотев. В последствие водоскокът беше премахнат.

Настоящото ръководство на общината реши, че трябва на мястото да се направи кръстовище на две нива, за да не се образували тапи. Финансирането е със заем. Проектът за пробива беше показан едва преди две седмици, тъй като строителството е на инженеринг, което означава, че избраната за изпълнител фирма "Иса 2000" трябва да проектира и построи съоръжението за 9.2 млн. лева с ДДС.


Проектът за пробива беше представен при започването на строителството. Той не предвижда възможност на кръстовището да се завива наляво.

Още в деня на първата копка граждани организираха протест срещу проекта. Доводите им срещу него са, че разширяването на кръстовището ще докара още по-голям трафик в центъра на Пловдив, в който въздухът и без това е сред най-мръсните в страната. Освен това кръстовището на две нива се прави до коритото на Марица, без да има нужните геоложки проучвания. Проектът за пробива ще доведе до изсичането на много дървета в района. За разширяването на бул. "Марица-юг" трябва също така да се разруши инфраструктура – вело и пешеходни алеи, правени с евросредства.

Недоволство и от свои

Във вторник зад недоволството на гражданите застанаха и от местната структура на ГЕРБ. От партията поискаха спиране на проекта и обсъждането му на извънредна сесия на общинския съвет. Искането е подкрепено и от съветниците от "Демократична България".


От две седмици движението през кръговото кръстовище при Водната палата е ограничено. Ремонтът там трябва да продължи 17 месеца. Поне според първоначалния план. Сн. Община Пловдив

От ГЕРБ ще поискат и информация от управляващия орган на програма "Региони в растеж", по която беше финансиран ремонтът по бул. "Марица-юг", дали сегашното му разрушаване може да доведе до санкции за общината. Настоява се също и за информация и контрол на разходваните средства по заема от Фонд устойчиви градове, от който се реализира спорния проект.

Пред БНР председателят на групата на ГЕРБ в общинския съвет Йордан Илиев заяви, че партията не е против проекта.

"Ние искаме временно да бъде преустановено изпълнението на проекта до изясняване на всички факти и обстоятелства. Имаме въпроси, които са свързани с пълнотата на строителната документация, на цялостното изпълнение на пробива. Защото се оказа, че сме залети в приемните от силно гражданско безпокойство", обясни Илиев.


Докато недоволството расте, проектът си върви. Снимката е от фейсбук група срещу пробива.

Според него може да се окаже, че неустойките от реализирането на проекта може да са много по-големи от тези за прекратяването на договора за изпълнението му. "Затова искаме доизясняване на някои обстоятелства, които са свързани с проекта. Да не се окаже, че в един момент община Пловдив трябва да връща пари по други програми. Но сега само гадаем", каза Илиев.

Добави, че искането за временното спиране на проекта не е бламиране на работата на пловдивския кмет от ГЕРБ Здравко Димитров.

"Целта е чрез построяването на определен тип инфраструктура да се подобри качеството на живот на хората, Това е крайният резултат, който се цели“, категоричен беше Илиев.

От ГЕРБ призовават другите политически сили също да подкрепят инициативата за свикване на извънредна сесия. По-късно същия ден извънредната сесия беше насрочена за 26 октомври.

И искане за оставка

От "Демократична България" в Пловдив подкрепиха искането на ГЕРБ. "Това е проект, срещу който стоим не от днес или вчера. На общественото обсъждане за заема, който да го финансира, се изказахме против. На сесията, на която се взе решението за взимане на заема, гласувахме против, за разлика от мнозинството от съветници, подкрепящи Здравко Димитров и неговите политики. Не сме спирали да изразяваме позицията си по тази идея на кмета, когато и да е бил повдиган въпросът за нея", заявиха от организацията.


Снимката е от фейсбук група срещу пробива.

Според тях "извънредна и спешна сесия е нужна, предвид факта, че вече текат трескави дейности на терен и се премахва дълготрайна дървесна растителност". "Всяка една минута е важна и наистина сме в ситуация на спешност. Важно е да се разгледа на специална извънредна сесия цялата документация по проекта", допълват от "Демократична България". Отбелязват още, че са поискали от Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) и от Министерството на регионалното развитие и благоустройството да проверят законността на строежа. "Вярваме, че интересът на пловдивчани е на първо място и властите в Пловдив следва да се вслушат в тях, а кметът Димитров следва да си подаде оставката, преди да е унищожил града ни", пише в позицията на "Демократична България".

"Градоустройствено безумие"

Срещу проекта се обявиха и пловдивски общественици, които изпратиха отворено писмо до кмета Димитров. В него те наричат пробива при Водната палата "градоустройствено безумие" и "престъпление срещу сегашните и бъдещите поколения пловдивчани". Те твърдят, че противно на световните тенденции за извеждане на трафика от градските центрове, проектът връща времето назад, като се строи магистрала на мястото, където е имало алея и то на знаковата за пловдивчани река Марица.


Граждани вече няколко пъти протестираха срещу спорния проект. Снимката е от фейсбук група срещу реализирането на пробива.

Те отхвърлят аргумента на местната власт, че пробивът ще облекчи трафика с контрааргумента, че създаването на нови магистрали създава повече трафик. "Единственият начин да облекчим трафика в градските центрове е като затваряме пътни платна, ограничаваме скоростта на движение и създаваме споделени улици", пишат протестиращите.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.