Доставката на "новите" военни кораби до България ще струва поне колкото тях

ВМС готвят и нова придобивка: инвестират 3 млн. лева в преоборудването на стар кораб в минен заградител

Минният ловец "Цибър", сн. БГНЕС

Транспортирането на двата кораба втора ръка, които България закупува от Нидерландия, може да излезе по-скъпо от самите тях, съобщиха изтoчници на Mediapool.

Правителството реши да закупи двата кораба от типа "минен ловец" за общо 4 млн. лева, но транспортът им до български води ще бъде за наша сметка. Според различни оценки той ще излезе най-малко, колкото струват самите кораби.

Те трябва да бъдат доставени до България със специален кораб, тъй като няма обучен екипаж за тях. Корабите са свалени от въоръжение преди години и българският военен флот ще ги усвоява сам на място.

Корабите са от същия клас като минния ловец “Цибър”, който България придоби от Белгия през 2004 година. Идеята е единият от тях да се ползва за резервни части.

В същото време военният флот има и нов проект, който е на основата на стар кораб. Военноморските сили ще инвестират около 3 млн. лева в преоборудването на стар военен кораб в минен заградител.

Поръчката, която вече е пусната, поражда някои въпроси най-вече заради сериозната възраст на корабът, които ще бъдат модифициран. В рамките на поръчката трябва да бъде възстановен и корпусът му.

Ако проектът се реализира, България ще възстанови способностите за минопоставяне и минозаградни действия.

Това ще стане в момент, в който тенденцията е да се преминава към безпилотни апарати.

Военноморските сили на България обаче продължават да са далеч от стандартите на партньорските държави и да разчитат предимно на съветски кораби и трите стари фрегати, закупени преди повече от десетилетие от Белгия.

Съветските кораби вече са морално остарели и има сериозни проблеми с поддръжката и доставката на резервни части за тях, а белгийските фрегати се нуждаят от сериозна модернизация.

Правителството иска приоритетно да реши техническия проблем във военния флот, като закупи два патрулни кораба за 1 млрд. лева.

Проектът обаче се бави и няма да има сделка до края на годината. Дори когато бъдат доставени обаче, тези два кораба няма да са достатъчни.

МО получи три оферти, като се очаква фирмите да ги подобрят.

Те са българската компания "МТГ – Делфин", германската "Fr. Lurssen Werft GmbH & Co.KG“ и италианската "FINCANTIERI" (Италия). За фаворит се смята българската компания. Тя беше на крачка от договора в предишното издание на конкурса, но тогава в последния момент се отказа.

Към средата на декември се очаква да има повече яснота за офертите. В момента и трите фирми се опитват да подобрят първоначалните си предложения.

Покупката на патрулните кораби измести на заден план модернизацията на старите фрегати "Дръзки", "Верни" и "Горди" , която се очакваше да струва около 100 млн. лева.

Фрегатите ще бъдат само ремонтира, а в съветските кораби няма смисъл да се "наливат" пари.

Освен с корабите, ВМС имат проблеми и с радарите и комуникациите.

На този фон от години ВМС настояват България да придобие отново и подводница, но засега управляващите не взимат на сериозно това искане.

Според експерти липсата на подводница затруднява провеждането на учения и подготовката на моряците. Освен това са намалели рязко и специфичните възможности за разузнаване, които се осигуряват от подводния флот. 

Още по темата
Още от България

Какво може да се очаква от новия председател на антикорупционната комисия?