Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Достоверност на социологическите агенции преди и след изборите за 47 ОНС

3 коментара
Достоверност на социологическите агенции преди и след изборите за 47 ОНС

1. Оценка на сондажите за политическите формации на изборите за 47 ОНС

Оценката на сондажните резултати на всички Социологически Агенции (СА) за Политическите Формации (ПФ) е направена съобразно методологията, приложена след изборите за народно събрание (НС) в 2017i, като процентните резултати са отчетени само от гласуването в България.

На Фигура 1 са показани средните за всички СА надценявания/подценявания на всяка формация с шанс за преодоляване на избирателната бариера. Оценките на отклоненията са представени в проценти.

Най-точни са процентните сондажи на ГЕРБ-СДС и ДПС. Традиционно, сред най-неточните и надценените резултати са тези на ВМРО и БСП ЗБ. За разлика от предишните два избора през тази година, когато протестните формации (ДБ, ИТН, ИБГНИ) бяха в групата на най-подценяваните от СА, за изборите на 14 ноември прогнозите за тях са силно надценени, като ДБ заема второто място след ВМРО. От друга страна, най-неточни и подценени са сондажите за "Продължаваме промяната". Възможно обяснение за тези отклонения отчасти е вероятността от отлив на гласове от трите партии към ПП в последните дни на кампанията, което беше изтъкнато и от част от социолозите. Другата силно подценена формация е "Възраждане".

Оценката на прогнозите "успех-неуспех" е направена в зависимост от обявените от всяка СА шансове за влизане в 47 ОНС на всяка от посочените във фиг. 1 политически сили:

  1. 1, когато агенцията е твърдяла, че формацията със сигурност ще премине и

  2. 0, когато е твърдяла, че няма да премине бариерата;

  3. 0.75, когато е обявила, че формацията има шансове за НС и ѝ е дала резултат над 4.5% и

  4. 0.5, когато е обявила същото, но ѝ е дала резултат около 4%;

  5. 0,25, когато е твърдяла, че има шансове да премине бариерата, но ѝ е дала резултат под 3.5%.

Прогнозите за ГЕРБ-СДС, "Продължаваме промяната", БСП, ДБ, Има такъв народ (ИТН) и ДПС по този критерий са тривиални. Влизането на тези формации не е поставено под съмнение в нито един сондаж. По тази причина те не оказват въздействие върху крайната оценка за достоверност на СА. Най-недостоверни са прогнозите за "Изправи се БГ! Ние идваме!" (ИБГНИ) и "Възраждане". Това се дължи на твърдението на 3 от 8 СА, че ИБГНИ ще успее да преодолее избирателната бариера и на други 4 - че ще отчетат резултат, близък до 4-те процента. "Възраждане" се явява най-подценената формация, доколкото нито една агенция не прогнозира влизането ѝ в НС.

2. Оценка на достоверността на СА на изборите за НС през ноември 2021 г.

Оценката на достоверността на СА за изборите за НС през ноември 2021 г. е реализирана на база на четири критерия:

  1. точността на прогнозните проценти за всяка ПФ;

  2. прогнозите за "успех-неуспех";

  3. проявена политическа пристрастност

  4. оценка на професионалната коректност.

На база на точността на прогнозните проценти лидер е Маркет линкс, следвана от Алфа рисърч и Тренд. Най-неточни са прогнозните данни на Бароматър България.

Тренд е с най-точни прогнози по критерия "успех-неуспех". На втора и трета позиция са Алфа рисърч и Екзакта. Най-големи отклонения отново отчитат Барометър България и Сова Харис.

В прогнозите за изборите на 14-ти ноември не може да бъде идентифицирана проява на политическа пристрастност от СА към политическите сили на основата на разделението - "партии на статуквото" и "партии на протестите/промяната". На практика седем от агенциите (Тренд, Алфа рисърч, Екзакта, Галъп интернешънъл, Маркет линкс, Медиана, Сова Харис) са надценявали и подценявали почти по равно и двете групи формации. Единствената агенция, надценила в прогнозите партиите на статуквото и подценила част от тези на промяна, е Барометър България.

На база на оценката за професионална коректност всички социологически агенции получават по 1 точка, с изключение на Сова Харис и Барометър България, които получават оценка 0 по този критерий, защото продължават да не отговарят на условията, включващи: агенцията да реализира собствени сондажи и да обявява задължителните им характеристики; да обявява сондажите си през собствен сайт; да поддържа архив от данни за своите предишни проучвания; да осъществява проучвания, различни от политически сондажи; да публикува периодични политически сондажи, а не само преди избори.

На база на посочените четири критерия по-горе е изведена обща оценка за относителна достоверност на прогнозите на реализираните сондажи. На фиг. 3 са показани Социологическите агенции, които са правили сондажи и давали прогнози за изборите за НС ноември 2021, подредени съобразно този показател.

Алфа рисърч този път е най-точна агенция след като на изборите на 4-ти април и 11-ти юли отстъпи тази позиция на Галъп интернешънъл и Маркет линкс. Втората позиция този път е за Тренд, а Маркет линкс се нарежда на третата позиция. Четвърта и пета позиция е за Екзакта и Галъп интернешънъл, които показват близка достоверност. След тях на шеста позиция остава Медиана. В дъното на класацията трайно се нареждат Барометър България и Сова харис, които дори влошават достоверността си в сравнение с предходните избори. Афис не участва в оценката на достоверността на тези избори, защото не е публикувала прогнози за тях.

3. Оценка на достоверността на СА в периода 2009-ноември 2021

На Фигура 4 са класирани по достоверност наблюдаваните СА, на база на публикувалите сондажи за всички избори в периода 2009 – ноември 2021. Пет от СА - Алфа рисърч, Екзакта, Галъп интернешънъл, Медиана, Сова Харис – участват с реализирани сондажи за най-много избори – общо 11. Афис и Маркет линкс са реализирани сондажи съответно за 9 и 7 избори. Барометър България и Тренд имат по 6 участия, което ги прави СА със сондажи за най-малко избори.

И след последните избори Алфа рисърч запазва статута си на най-достоверна агенция за целия разглеждан период. В групата на агенциите, чийто прогнози запазват сравнително висока достоверност се нареждат още: Тренд, Маркет линкс и Екзакта.

Категорично най-недостоверни агенции остават Сова Харис, Барометър България и Афис. От тях, само при Афис се наблюдава известно подобрение на достоверността на прогнозите, докато при останалите две СА крайната оценка продължава да се влошава.

В средата на класацията, със значителна разлика от най-достоверните агенции, остават Галъп интернешънъл и Медиана.

i https://offnews.bg/analizi/dostovernost-na-sotciologicheskite-agentcii-2009-2017-664167.html

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Ощавен маркиз
    #3

    Безапелационно обективен анализ на достоверността на нашенските СА! Отдавна се кефя на професионализма и почтеното отстояване на социологическата "клетва" от страна на Боряна Димитрова и Димитър Ганев /по тиви-тата/... Изпитвам успокоено /и насмешливо/гражданско удовлетворение от новия провал на райчо-кънчо-червен кольо-юрковците! За тоталните /ва банк/ ПУТрастващи путкупници сред цоциолоците "ни", направо немам думи?! Мда. Ние от млогу годин говориме за срамната ни путзицьонно класиране по свобода на медиите /и гражданското слово/, НО, май, първом требе да РЕШИМе "ПУТробностите" около проДУКта на ПОСТКОМУНДЕЛ-ЛУБЯНКОВСКИТЕ цоциоложьки КЛЕТКИ в ЕС-атлантската ни Татковина?! Айди.

  2. Филка Русофилка
    #2

    Нaдцeнявaни ca „пapтиитe нa cтaтуквoтo“ нa Юмpукa - „чacт oт кoaлициятa Мaгнитcки“ - БCП, ДБ, ИТН и ИБНИ, пoдкpeпяни oт „лицeтo нa тeзи, кoитo paзгpaбиxa Бългapия“ - чepeпa „Бoжкoв“, видeн члeн нa Г-13 (1993), a пoнacтoящeм нa виднo мяcтo в cпиcъкa нa пpecлeдвaнитe пo aмepикaнcкия зaкoн „Мaгнитcки“. Aкo coц.-aгeнциитe знaexa, чe чepeпa „Бoжкoв“ щe изпpaти тъpжecтвeн пpивeтcтвeн aдpec дo нoвaтa „чacт oт кoaлициятa Мaгнитcки“ ПППП, щяxa и нeя дa я нaдцeнят. ГEPБ и ДПC oчeвиднo нe ca oт „Гpупaтa нa Шapo“ и нe ca били нaдцeнeни. Cepиoзeн aнaлиз. Пpocтo e гpexoтa дa имa кpeтeнcки кoмeнтapи! :)

  3. s251572
    #1

    Тренд достоверни? Вие шегувате ли се? ГЕРБ тръбяха наляво и надясно с прогнозите им и дори с екзитполовете им в деня на изборите как печелят с 5-10% преднина Забелязвате ли колко гузно социологическите агенции започнаха да се оправдават и силно подсилиха медийния ПР след поредните избори, които тенденциозно не познаха? Не може хора с отявлени връзки с БКП, със съмнителни взаимоотношения и бизнеси със съвременни партии на статуквото да оглавяват социологическите агенции и да очакваме от тях да са независими. Знаем какво се случва с лъжливото овчарче.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.