Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Достоверност на социологическите агенции преди и след изборите за 48-мо НС

3 коментара
Достоверност на социологическите агенции преди и след изборите за 48-мо НС

1. Оценка на сондажите за политическите формации за изборите за 48-мо Народно събрание

Оценката на сондажните резултати на всички Социологически Агенции (СА) за Политическите Формации (ПФ) е направена съобразно методологията, приложена след изборите за Народно събрание (НС) в 2017, като процентните резултати са отчетени само от гласуването в България. Средните за всички СА надценявания/подценявания на всяка формация с шанс за преодоляване на избирателната бариера са представени на фигура 1. Представените отклонения са измерени в проценти. За разлика от предходните избори, при тези надценяванията/ подценяванията са в значително по-малка степен като основната неточност е съсредоточена при партиите, които не успяха да преминат изборната бариера. Най-точните процентни сондажи са тези на ГЕРБ-СДС , ДБ и ДПС.

Този път най-надценени са "Изправи се България" (ИБ), ВМРО и ИТН, които останаха извън парламента. От влезлите в парламента формации най-надценени са БСП "За България" и "Възраждане". Отново сондажите на "Продължаваме промяната" (ПП) са най-подценени, следвани от "Български възход" (БВ).

Оценката на прогнозите "успех-неуспех" е направена в зависимост от обявените от всяка СА шансове за влизане в 47 ОНС на всяка от посочените във фиг. 1 политически сили:

a) 1, когато агенцията е твърдяла, че формацията със сигурност ще премине и

b) 0, когато е твърдяла, че няма да премине бариерата;

c) 0.75, когато е обявила, че формацията има шансове за НС и ѝ е дала резултат над 4.5% и

d) 0.5, когато е обявила същото, но ѝ е дала резултат около 4%;

e) 0,25, когато е твърдяла, че има шансове да премине бариерата, но ѝ е дала резултат под 3.5%.

По този критерий прогнозите за ГЕРД-СДС, "Продължаваме промяната", БСП, ДПС, "Възраждане", ДБ са тривиални, защото тяхното влизане не е поставено под съмнение в нито един сондаж (фиг. 2). Прогнозата на ВМРО също е тривиална, защото нито една агенция не е прогнозирала, че тя ще влезе в парламента. Това е причината те да не оказват въздействие върху крайната оценка за достоверност на СА. Най-недостоверна е прогнозата на ИТН в резултат на твърдението на 4 от 7 социологически агенции, че политическата формация ще има резултат около 4-те процента, 2 агенции са оценили постигането на резултат над 4.5%, а една агенция е прогнозирала, че със сигурност ще бъдат част от 48 -то ОНС.

2. Оценка на достоверността на СА на изборите за НС през октомври 2022 г.

Следните четири критерия оценят достоверността на социологическите агенции за изборите за НС пред октомври 2022 г.:

a) точността на прогнозните проценти за всяка формация;

b) прогнозите за "успех-неуспех";

c) оценка на професионалната коректност.

На база на точността на прогнозните проценти лидер е Екзакта, следвана от Маркет линкс и Тренд.

Най-неточни са прогнозните данни на Медиана и Сова Харис. Тук ефект оказва липсата на прогнозни данни за партиите, които останаха под 4- процентната бариера - "Изправи се България" и ВМРО, при които на тези избори се наблюдават най-съществените отклонения спрямо реалните резултати.

"Тренд" и този път е с най-точни прогнози по критерия "успех-неуспех". На втора и трета позиция са "Маркет линкс" и "Алфа рисърч". Най-големи отклонения отчитат "Галъп интернешънъл" и "Медиана".

На база на оценката за професионална коректност всички социологически агенции получават по 1 точка, с изключение на "Сова Харис", която получават оценка 0 по този критерий, защото продължават да не отговарят на условията, включващи: агенцията да реализира собствени сондажи и да обявява задължителните им характеристики; да обявява сондажите си през собствен сайт; да поддържа архив от данни за своите предишни проучвания; да осъществява проучвания, различни от политически сондажи; да публикува периодични политически сондажи, а не само преди избори.

На база на посочените три критерия по-горе е изведена обща оценка за относителна достоверност на прогнозите на реализираните сондажи. На фигура 3 са показани социологическите агенции, които са правили сондажи и давали прогнози за изборите за НС през октомври 2022 г., подредени съобразно този показател.

Този път "Маркет линкс" е най-точната агенция. "Екзакта" и "Тренд" са съответно на втора и трета позиция. "Алфа рисърч" за втори път в последните три избора отстъпва първото място по достоверност, като този път отива чак на четвърто място. Пета и шеста позиция са за "Медиана" и "Галъп интернешънъл".

"Сова Харис" остава на последната позиция, но бележи подобрение спрямо предходните избори. "Барометър България" и "Афис" не участват в оценката на достоверността на тези избори, защото не са публикували прогнози за тях.

3. Оценка на достоверността в периода 2009-октомври 2022 г.

На фигура 4 са класирани по достоверност наблюдаваните социологически агенции, на база на публикувалите сондажи за всички избори в периода 2009 – октомври 2022 г. Пет от агенциите - "Алфа рисърч", Екзакта, Галъп интернешънъл, Медиана, Сова Харис – участват с реализирани сондажи за най-много избори – общо 12. Афис и Маркет линкс са реализирани сондажи съответно за 9 и 8 избори. Тренд имат 7 участия, а Барометър България – 6, което я прави агенцията с най-малко избори.

И след последните избори Алфа рисърч запазва статута си на най-достоверна агенция за целия разглеждан период. В групата на агенциите, чийто прогнози запазват сравнително висока достоверност се нареждат още: Маркет линкс, Тренд и Екзакта. Категорично най-недостоверни агенции остават Сова Харис, Барометър България и Афис. В средата на класацията Галъп интернешънъл и Медиана увеличават 1-2 п. п. значителната си разлика от най-достоверните агенции.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #3

    Браво, с това са се справили 2-3 агенции, което е напълно достатъчно. Останалите социологически агенции трябва да бъдат проверени за "нечестиви връзки с обществеността", лобизъм и други нечестни практики в оповестяването и анализирането на данни.

  2. anton nikolov
    #2

    Съвсем случайно сондажите за Възраждане са надценени, а пък за ПП подценени. Някой да не си помисли , че е нарочно.

  3. The Rock
    #1

    Агенциите не прогнозират, те манипулират в полза на "надценените" и в ущърб на "подценените". Трябва да се забранят прогнозите до изборите.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.