Довършването на газовата връзка с Румъния може да тръгне през януари

Сред кандидатите са фирми, избрани навремето за "Южен поток", и участници в предишната поръчка за сондажа

Снимка: БГНЕС

През януари ще стане ясно дали най-сетне ще има избран изпълнител на подводното трасе от българо-румънската газова връзка между Русе и Гюргево, научи Мediapool . Възложител на поръчката е държавната "Булгартрансгаз", а сред кандидатите са френска, румънска и българска фирма, както и българо-италиано-румънско дружество, в което участва свързваната с депутата от ДПС Делян Пеевски "Водстрой 98".

Сухопътните участъци на интерконектора са построени преди повече от година, но коритото на Дунав се оказа тежко препятствие за свързването на трасетата. Първият строител – румънски консорциум, се отказа от сондирането, след което "Булгартрансгаз" избра нов изпълнител – българската фирма "Станилов", но тя дори не стигна до подписан договор заради неразбирателство с привлечения от нея подизпълнител. Сега се прави трети опит да бъде намерена фирма, която да прокара успешно тръбите по дъното на реката през геоложки сложния терен.

Поръчката на газовия оператор изисква за 169 дни да се построи подводното трасе от 2.1 км по дъното на река Дунав срещу прогнозна цена от 4 599 699.75 евро без ДДС.

Документите и на четиримата кандидати в новата поръчка обаче са нередовни и "Булгартрансгаз" е поискала от тях да ги оправят. Поради тази причина конкурсът ще бъде удължен, макар и само със седмица. В "Булгартрансгаз" засега са оптимисти за изхода от конкурса.

Дали договорът ще има договор с избран изпълнител през януари ще зависи от евентуалните обжалвания от останалите кандидати, но ако се подпише контракт, все още има шанс връзката да се довърши до лятото на 2016 г., каквито очаквания изрази неотдавна енергийният министър Теменужка Петкова.

Кандидатите са френската компания "Ейфаж гражданско строителство" АД, румънската "Хабау ППС Пайплайн Системс" ООД, Плоещ, както и дружествата, създадени специално за целта – българското "Дунав Дрилинг" ДЗЗД и "Газопровод Дунав" ДЗЗД, в което наред с българските две фирми, участват две италиански и една румънска.

Всички те имат различни пропуски и неточности в подадените документации, които обаче най-късно до средата на тази седмица трябва да са отстранили и да са представили коректните данни, ако искат да продължат в надпреварата.

При "Ейфаж", която участва и в предишната процедура, но в друга конфигурация и бе отстранена отново заради нередности, са установени редица пропуски в документите, както и липсващи документи и нередовни декларации. Фирмата не е доказала, че разполага с редовна банкова гаранция и има собствени или осигурени от заем 1.5 млн. евро без ДДС за реализацията на проекта, каквото е едно от изискванията.

Много сходни са и проблемите на румънската компания "Хабау" – липсващи копия на документи, проблеми с преводите на разрешителни и лицензи и доказването на изисквания опит, също нередовна банкова гаранция. "Хабау" също бе сред предишните кандидати, но бе отстранена, защото не отговаря на изискванията на процедурата.

Пропуските в документацията на българските кандидати на пръв поглед изглеждат по-маловажни – налице са разминавания с разделянето на дейности между фирмите участнички в дружеството за ползвани багери, специалисти, както и други нередности.

Акционери в "Дунав Дрилинг" ДЗЗД са едни от големите строителни компании у нас - "Понсстройинженеринг" ЕАД и "Пътстройинженеринг" АД. За подизпълнител те представят германската фирма "ЛМР Дрилинг" ГчбХ, която трябваше да работи със "Станилов" при предишната процедура за сондирането на подводния участък, но заради създалите се проблеми "Станилов" се отказа от подписване на договора.

Следващият участник е "Газопровод Дунав" ДЗЗД. В него влизат италианските фирми "САЛП - Компания за обществени поръчки в строителството" и "Анезе", българските "Водстрой 98" и "Болкан Кънстракшън", както и румънската "Инстасървис". Предвидено е "Водстрой 98" (за която банкерът Цветан Василев твърди, че е се контролира от Пеевски, но фирмата отрича) да изпълнява дейности по проучване и сондиране, заваряване, изпитване, контрол, въвеждане в експлоатация и строителни дейности.

"Водстрой 98" и "Понсстройинженеринг"бяха сред фирмите, избрани през 2014 г. да участват в строителството на газопровода "Южен поток" на българска територия, преди Русия да прекрати проекта.

"Анезе", която също участва в предишната поръчка, но заедно с други фирми, се планира да извърши хоризонтално насоченото сондиране. Румънската "Инстасървис" е предвидена за механичния монтаж и заваряване на тръбите. САЛП също е планирана за полагането на тръбите чрез дружеството, в което участва - "ППС Тръбопроводни системи ГМБХ", но има проблеми с неговите документи.

"Газпровод Дунав" засега също не отговаря напълно на поставените от "Булгартрансгаз" изисквания.

След като четиримата претенденти представят коригирани документи, ще се прецени дали финално покриват поставените критерии и кои да се допуснат до отварянето на офертите. Писмата за допълнителната информация са изпратени на 7 декември и кандидатите имат пет работни дни да реагират, считано от деня, в който получат протокола с констатираните нередности в документацията от "Булгартрангаз".

Ако и третата процедура за довършването на газовата връзка се провали, веднага ще се обяви нова със занижени критерии, заявиха от "Булгартрансгаз". Ако обаче това се случи, забавянето на строежа на интерконектора, който трябваше да е готов по план още през лятото на 2013 г., става все по-голямо.

Общата дължина на реверсивната междусистемна връзка е 25 км., от които сухопътни са 15.4 км на българска територия и 7.5 км. на румънска. Максималният капацитет на газопровода се предвижда да е 1.5 млрд. куб. м годишно като капацитетът на доставките от България към Румъния и от северната ни съседка към нас е различен.

Прогнозната стойност на проекта бе около 24 млн. евро. За реализацията на проекта на двете компании е отпусната безвъзмездна финансова помощ от близо 9 млн. евро от европейската енергийна програма за възстановяване. За българския участък помощта е 4 375 294 евро. Останалото финансиране е за сметка на двата оператора.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес