Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Довършването на ремонта на Аспаруховия мост остава за близкото бъдеще

Вторият мост над Варненското езеро е обвързан с магистралата "Черно море"

0 коментара
Довършването на ремонта на Аспаруховия мост остава за близкото бъдеще

Довършването на ремонта на Аспаруховия мост, който започна през 2016 г., остава за близкото бъдеще и няма яснота кога ще приключи. Това стана ясно от отговора на вицепремиера и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов (ИТН) в отговор на депутата Кирил Симеонов (ИТН).

Причината е в смяната на модела за ремонта на моста - вместо на парче от пътно-поддържащата фирма за област Варна, както правеха ГЕРБ, сега мостът ще се ремонтира след като бъде направено проектиране за неремонтираната част през 2022 - 2023 г., а през 2024 г. ще се обяви обществена поръчка за избор на изпълнител. Чак след това ще започне ремонта на съоръжението, обясни Гроздан Караджов.

Безопасен ли е Аспаруховия мост?

Ремонтът на Аспаруховия мост е жизнено важен за варненци, защото това е единственото съоръжение, което свързва жителите на кварталите Аспарухово, Галата Боровец и село Звездица с града, посочи Кирил Симеонов. Той допълни, че в последно време има сериозно обществено напрежение сред жителите относно състоянието на моста, тъй като на съоръжението построено през 1976 г. не е правен основен ремонт от 1999 г.

Депутатът цитира обследване на моста направено през 2021 г. от СНЦ "Клъстер Черноморска Икономическа зона", според което са установени 32-а критични дефекта, видими в носещите колони на моста, които изискват задължителни мерки по инженерно ограничаване.

Наличната мантинела, по мнение на пътни ексепрти, не отговаря на нормативните изисквания и води до рискове за преминаващите автомобили, каза депутатът от ИТН. Той припомни и пътния инцидент от миналата година с камион, при който шофьорът загина.

Регионалният министър Гроздан Караджов обаче увери, че към момента Аспаруховият мост е в безопасно експлоатационно състояние и нормалното преминаване по него на коли и пешеходци не е застрашено.

"Не съм виждал до този момент сериозна институция, която да застане зад конструктивно становище, че мостът е неизряден или че ще се срути", каза Гроздан Караджов.

Направен е инженерно-геоложки оглед в района на моста и към 12 януари, когато е приключил огледът, в района на съоръжението няма регистрирани свлачища, каза Гроздан Караджов.

Той посочи, че оголванията и ръждата са по-скоро естествено обрушване на най-горните слоеве, които при текущи основни ремонти се покриват и това е част от нормалния живот на един мост.

В план-програмата за ремонт пътища е залегнало изготвянето на технически проект за ремонт на моста в периода 2022 и 2023 г. След изработването на този проект ще се обявят обществени поръчки, вероятно 2024 г., за избор на строител и строителен надзор за изпълнение на основния ремонт, каза регионалният министър.

През 2016 г. ГЕРБ започна поетапен ремонт на Аспаруховия мост, като първоначално планът беше да приключи за 2 години. Това обаче не стана заради туристическия сезон. Така в продължение на 5 години се възлагаше ремонта на едно от 11-те съоръжения, от които е изграден мостът. По този начин до края на 2020 г. бяха ремонтирани 6 съоръжения за около 8 млн. лв. ГЕРБ възлагаше ремонта на моста на пътно-поддържащата фирма за област Варна.

През 2021 г. обаче двете служебни правителства на Румен Радев блокираха всички пътни ремонти, заради метода на възлагане на работата, след като решиха, че е непрозрачен и неефективен. Така спря и ремонта на Аспаруховия мост.

Сега от изказването на Гроздан Караджов става ясно, че се спира с тази практика и се връща към нормалния инвестиционен процес - отделно поръчка за проектиране, а след това и такава за строителство. Този метод обаче е по-бавен и по тази причина той не се ангажира със срок кога ще бъде завършен ремонта на съоръжението.

Втори мост над Варненското езеро след 2030 г.

Строителството на втори мост над Варненското езеро е обвързано с изграждането на магистрала "Черно море" между Варна и Бургас, каза вицепремиерът в отговор на депутата.

Към момента е направен единствено идеен проект на бъдещата магистрала, като от 16 юли 2021 г. работата по изпълнението на етапите за магистрала "Черно море" е спряна, каза Гроздан Караджов.

Сега той е възложил да бъде обявена обществена поръчка за изработването на доклад по оценка на въздействието на околната среда на бъдещата автомагистрала. Този процес ще отнеме поне около година и половина, каза Гроздан Караджов.

При добро стечение на обстоятелствата може да се очаква до края на 2027 г. да бъдат преминати всички етапи, необходими за получаване на разрешение за строеж. Самото строителство на 100-километровата магистрала се очаква да отнеме поне 5 години, защото ще има един тунел и отклонения от магистралата за курортите по морето, казаха ексепрти от пътната агенция в началото на януари.

Засега няма осигурено финансиране на магистрала "Черно море", като се разчита на инициативата "Три морета".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.