Доверието в институциите и бизнеса е критично ниско

Според хората иновациите се случват твърде бързо и са породени предимно от алчност, сочи проучване на "Еделман"

Доверието в институциите и бизнеса е критично ниско

Доверието в правителството, бизнеса, медиите и неправителствените организации е достигнало най-ниското си ниво от началото на финансовата криза през 2009 г. Това показват резултатите от проучване на компанията "Еделман Берланд"  , направено сред 27 страни по света.

В две трети от страните доверието в институциите и под 50%, като сред тях са САЩ, Великобритания, Германия и Япония. България не е включена в проучването.

"Налице е обезпокоителен спад в доверието към всички институции, подхранван от непредсказуемите и невъобразими събития през 2014 г.", казва Ричард Еделман, президент и главен изпълнителен директор на компанията.

"Разпространението на вируса ебола в Западна Африка, изчезването на полет 370 на малайзийските авиолинии и двете последователни самолетни катастрофи, арестите на висши китайски правителствени служители, манипулирането на валутните курсове от шест световни банки и многобройните хакерски атаки, последната от които бе от страна на суверенна държава срещу "Сони Пикчърс", разклатиха доверието", коментира Ричард Еделман.

Липсата на доверие пречи на иновациите

Липсата на доверие в институциите затруднява приемането на технологичния напредък, показва проучването.

По-голямата част от анкетираните смятат, че нововъведенията се случват твърде бързо (51%), предизвикани са от алчност (54%) и стремеж към растеж на бизнеса (66%). По-малко от една четвърт  (24%) са на мнение, че иновациите се правят, за да стане светът по-добро място за живеене.

Над половината (55%) от анкетираните са на мнение, че бизнесът не прави достатъчно предварителни тестове на новите разработки.

"Темпът на развитие никога не е бил по-бърз, а технологиите са се превърнали в още по-значим фактор за успеха на бизнеса", казва Ричард Еделман. Според него иновациите би трябвало да увеличават доверието, но това не се случва.

"Да създаваш вече не е достатъчно. Необходим е нов договор между компанията и отделната личност, с който компаниите да гарантират, че иновациите са безопасни и се основават на независими изследвания, че носят ползи както за обществото, така и за индивида, и се ангажират със защитата на данните на клиента", посочва Еделман.

Проучването разкрива силна връзка между нивото на доверие в дадена страна и готовността ѝ за приемане на нововъведенията. Обединените арабски емирства, Индия и Индонезия - трите водещи страни в индекса на доверие, са най-отворени към иновациите.

От друга страна, няколко европейски държави, включително Германия, Франция и Испания, както и Япония и Корея, които са в дъното на индекса на доверие, са далеч по-малко отворени към технологичното развитие. Като цяло развиващите се пазари (65%) са по-отворени към иновациите, отколкото развитите (44%).
Доверието в нововъведенията зависи в коя област са

Нивата на доверие в иновациите се различават в зависимост от вида на нововъведенията. Доверието е по-високо, когато става дума за развитие на технологиите, финансовите услуги и здравеопазването, включително електронните и мобилни разплащания (69%) и устройствата за следене на личното здраве (59%).

На иновации, внедрени в секторите на енергетиката и храните, като хидравлично разбиване (47%) и генната модификация (32%), се гледа с много по-скептично око.

Доверието в определен сектор на промишлеността не гарантира такова при нововъведенията в него. Индустрията на храните и напитките е една от най-надеждните (67%), но едва 35% от анкетираните са убедени, че в нея може да се развие и приложи генното инженерство.

Доверието на гражданите при въвеждането на иновации би се повишило, ако резултатите от тестовете за изпитване на новите продукти са публично достъпни (80%), както и партньорствата с надеждни трети страни, включително академични институции (75%) и провеждането на текущи клинични/бета тестове (71%).

Доверието в бизнеса също надолу

Тази година бележи края на възстановяване на доверието в бизнеса, след като в над две трети от пазарите (14 страни) е под 50%. Това е най-ниският резултат от 2008 г.

Най-големите спадове са отбелязани в Канада (с 15 пункта до 47%), Германия (с 12 пункта до 45%), Австралия (с 11 пункта до 48%) и Сингапур (с 10 пункта до 61%).

Това е силно подчертано с намаляване на доверието в смятаната за непробиваема технологична индустрия. Въпреки че все още се ползва с най-високо доверие спрямо останалите индустрии, тя бележи спад в повечето страни за първи път.

Ниското доверие в изпълнителния директор като надежден говорител продължава за трета поредна година, с нива от 31% в развитите държави. В световен мащаб, изпълнителните директори (43%) и държавните служители (38%) продължават да бъдат най-малко достоверни източници на информация, изоставайки далеч зад академични или бизнес експерти (70%) или "човекът като мен" (63%). В развиващия се свят, достоверността на изпълнителния директор е с 30 пункта по-висок и достига 61%.

Онлайн търсачките предпочитани пред традиционните медии

Медиите като институция не се ползват с доверие в 60% от 27-те страни. За първи път онлайн търсачките са по-надежден източник на информация за новини с общ характер и информация (64%), отколкото традиционните медии (62%).

Доверието в неправителствените организации регистрира спад за втора поредна година, но остава на най-високо ниво спрямо бизнеса и правителството. В 19 от 27 страни, доверието в неправителствения сектор пада или остава на същото ниво от предходната година с драматични спадове във Великобритания (16 пункта) и Китай (12 пункта).

Близо две трети (63%) от анкетираните отказват да купуват продукти или услуги от компании, на които не вярват, а 58% ги критикуват пред приятел или колега. От друга страна, 80% избират да купуват продукти от компании, на които се доверяват, а 68% ги препоръчват на приятел.

По-голямата част от анкетираните (81%) вярват, че всяка компания може да предприеме конкретни действия, които да повишат печалбите ѝ, но и едновременно с това да подобрят икономическите и социални условия в общността, в която оперира. Три четвърти (75%) смятат, че една компания може да бъде по-печеливша, като намира начини за решаване на социални и обществени проблеми. 

Проучването

Еделман Тръст Барометър 2015 е петнадесетото поред годишно проучване на доверието. То е проведено онлайн в периода 13 октомври - 24 ноември 2014 г. под формата на 20-минутни онлайн интервюта с 27 000 случайно избрани хора между 25 и 64 години в 27 държави.

Всички представители на информираната публика имат завършено висше образование, доходът на домакинството им е в първата четвърт за тяхната възрастова група в страната им, четат или гледат бизнес и други новини минимум няколко пъти седмично, следят новините, свързани с обществените и политическите въпроси минимум няколко пъти в седмицата.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес