Доверието във властта е най-ниско за последните 17 години

Хората по света масово не вярват на правителства, бизнес и медии

Доверието във властта е най-ниско за последните 17 години

Най-големият спад на доверието в правителствата, бизнеса, медиите и неправителствените организации за последните 17 години отчита тазгодишното проучване Edelman Trust Barometer. Изследването е традиционно за глобалната компания за проучвания Edelman Intelligence, прави се всяка година от 2000 г. насам и обхваща 28 страни.

Доверието в медиите пада рязко за последната година и достига 43%, което е на най-ниското ниво досега в 17 страни.

Понижение отбелязва и нивото на доверие в правителствата, което достига 41 на сто. Това е институцията, която се ползва с най-малко доверие в половината от изследваните страни. В челото на класацията по ниво на недоверие са Франция (72%) и Италия (72%), Мексико (67%), Южна Африка (67%) и Испания (67%).

Общественото доверието в лидерите също е разклатено. Правителствените ръководители запазват последната позиция в проучването с 29%. Доверието в изпълнителните директори на компании спада с 12 пункта в глобален мащаб до най-ниското си ниво досега от 37 на сто.

Според резултатите от проучването повече от половината от анкетираните (53%) смятат, че сегашната система ги е провалила и я окачествяват като несправедлива и даваща малко надежда за бъдещето. Само 15 на сто вярват, че тя работи добре, а приблизително една трета не са сигурни.

Дори т.нар. "елити" вече не вярват в системата. Близо половината от анкетираните с най-високи доходи (48%), тези с висше образование (49%) и по-голямата част от информираната публика (51%), заявяват, че според тях системата се е провалила.

"Последиците от кризата в глобалното доверие са дълбоки и обхватни. Тя започна с рецесията от 2008 г., но подобно на вторичните вълни цунами, глобализацията и технологичните промени допълнително отслабиха доверието на хората в институциите. В резултат виждаме възход на популизма и национализма вследствие на преминаването на власт от елитите към масовото население", коментира Ричард Еделман, президент и главен изпълнителен директор на Edelman.

Сегашните популистки движения се подхранват от липсата на доверие в системата и от икономически и обществени страхове, сред които корупцията (40%), имиграцията (28%), глобализацията (27%), ерозиращите социални ценности (25%) и темпа на иновациите (22%).

Държави като САЩ, Великобритания и Италия, в които се комбинират липса на доверие в системата и дълбоки страхове, станаха свидетели на избора на Доналд Тръмп, гласуването за "Брекзит" и провала на италианския референдум.

Доверието в традиционните медии пада с 5 пункта до 57%, най-дълбокият спад от 2012 г., следвано от това в социалните медии (41%), което пада с 3 пункта. Само онлайн медиите (51%) бележат ръст в доверието от 5 пункта.

Цикълът на недоверие се увеличава от появата на "медийна ехо камера", която засилва личните убеждения, докато изолира хората от противоположните гледни точки.

Анкетираните в проучването са по-склонни да вярват на търсачки (59%) отколкото на реални редактори в медиите (41%) и са почти четири пъти по-склонни да пренебрегват информация, която подкрепя позиция, в която самите те не вярват.

"Хората сега гледат на медиите като на част от елита. Резултатът е склонност към самореферентни медии и разчитане на информация от други хора като тях. Липсата на доверие в медиите също води до явления като фалшивите новини и политици, които говорят директно на масите. Медиите трябва да възприемат по-локален и социален подход", допълва още Ричард Еделман.

Проучването показва още сериозно разместване на влиянието. "Човекът като мен" (60%) сега е също толкова надежден източник на информация за дадена компания, колкото е и техническият специалист (60%) или наученият експерт (60%) и е много по-влиятелен от изпълнителния директор (37%) или държавния служител (29%).

От четирите институции, бизнесът се приема като единствения, който може да промени нещо. Трима от всеки четирима анкетирани са съгласни, че една компания може да предприема действия, които едновременно да увеличат печалбите ѝ и да подобрят икономическата и социална среда в общността, където оперира. Освен това, тези, които не са сигурни за това дали системата работи за тях, се доверяват в най-голяма степен на бизнеса (58%).

По-голямата част от анкетираните се притесняват да не изгубят работата си поради глобализацията (60%), липсата на обучения или умения (60%), имигранти, които работят за по-малки възнаграждения (58%), пренасочването на работни места към по-евтини пазари (55%) и автоматизацията (54%).

Edelman Trust Barometer 2017 е седемнадесетото поред годишно проучване на доверието. То е проведено в периода 13 октомври - 16 ноември 2016 г. под формата на 25-минутни онлайн интервюта с 33 000 респондента, избрани на случаен принцип. В техния състав влизат по 1150 представители на масовата публика от всяка страна над 18 години, 500 представители на информираната публика в САЩ и Китай и 200 представители на информираната публика във всички 28 държави. Всички представители на информираната публика са на възраст от 25 – 64 години, с висше образование, доходът на домакинството им е в топ 25% за тяхната възрастова група в страната им, четат или гледат бизнес и други новини минимум няколко пъти седмично и следят новините, свързани с обществените и политическите въпроси.

Edelman е водеща глобална компания за комуникационен маркетинг с повече от 65 офиса, над 5000 служители и с партньори в 35 града по света.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Смятате ли, че президентът е "сготвил" премиера със снимките от спалнята?