Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Downstream

"Ситуацията, когато някои страни попаднат под силно руско влияние, може да внесе разкол между страните членки на ЕС и трябва да бъде избегната" (Доминик дьо Вилпен до Сергей Станишев, доклад от 30 май 2009 г.)

15 коментара
Downstream

Покрай обявеното от президента на Руската Федерация пренасочване на "Южен поток" у нас изплуваха много съмнителни тълкувания на случилото се. Но се забрави или не се каза най-важното: този проект тече надолу не само на картата, но крайно безсмислен от стопанска и дори геополитическа гледна точка.

Той е такъв по замисъл. А замисълът му се гради на грешни предположения и международно вредни цели.

Основната идея бе да се постигнат две политически предимства: да бъде неутрализирана Украйна като транзит към Европа (като с това "кранчето" в ръцете на ГАЗПРОМ се превърне в единствен и лесно управляем лост за манипулиране на страната) и, второ, да се постави Европа в по-голяма зависимост от внос на природен газ от Русия.

На тези, които не знаят, ще кажа, че между 2002 и 2012 г. тази зависимост спада почти с 1/3 - от 45,2% на 32%. Само за България и още четири страни (Балтийските плюс Словакия) тя е над 94% за същия период.

За да се осъществи този замисъл има едно просто условие: газопроводът да бъде собственост на ГАЗПРОМ и други възможни доставчици да нямат достъп до него. На пръв поглед това е разумна стратегия, защото:

- при такъв достъп се намаляват разходите за добив и пренос на природен газ от местни и алтернативни източници - независимо дали конвенционален или от шисти (между другото Румъния при 35% зависимост усилено разработва такива алтернативи и осигурява достъп до съществуващата инфраструктура);

- ако няма монопол на ГАЗПРОМ, независими доставчици ще могат да препродават природен газ обратно на уж заобиколената Украйна (в Словакия изграждането на нова тръба, която позволява такива доставки, е вече на привършване);

- за да се увеличи зависимостта на Европа, ГАЗПРОМ трябва да контролира количествата природен газ, тарифите за транзит и цените на едро, а без изключителна собственост (т.е. изключване на други доставчици) върху тръбата това няма как да се получи.

Общата предпоставка за осъществяване на тези три привидни рационалности е, че в ЕС някои страни (т.е. отделни политици и фирми) ще бъдат толкоз мотивирани, че ще променят принципите на общата юрисдикция и нейната териториална цялост. (Какъвто опит бе направен в България от двама народни представители от БСП.)

Трябва да си доста наивен или глупав, за да вярваш, че такава перспектива на нарушение на управлението на закона е възможна, пък камо ли вероятна. Или че тя може да бъде осигурена чрез съответните стимули.

Ресурсът за стимулите можеше да бъде осигурен само по-високи от пазарните цени на строителството на газопровода. Затова "Южен поток", по оценки на Христо Казанджиев и други експерти, се оказва между 2,5 и 3 пъти по-скъп от тръбата на "Северен поток", която е изградена на германска територия (т.е. при по-високи цени на земя, сервитутни права и труд). Иначе казано, за финансира въпросните стимули, ГАЗПРОМ нямаше друг изход освен да наруши законодателството и принципите на конкурентност при държавните поръчки в ЕС. Предположението, че по този начин наистина ще се финансират и стимулите, и евентуалните глоби, наложени за неизпълнение на законодателството на ЕС, също граничи с пълната неграмотност, наивност и глупост.

Срещу България вече започна такава процедура. Случаят с "Южен поток" обаче няма прецедент и е трудно да се предвиди точния размер на глобата. Ако се приложи метода на изчисление на санкциите за по-незначителни нарушения (например такива за доставки на определени стоки и услуги на неконкурентна основа - от домати и захар, през софтуер и строителство на по-прости и евтини съоръжения като мостове и пр.), минималният мислим размер би бил малко над 306 хиляди евро на година (844 евро на ден), според последната тарифа. Но санкциите се налагат "до отстраняване на нарушението" и при отчитане на неговата сериозност. А досегашната практика показва, че за сериозни нарушения те могат да се движат между 2 и 15% от паричната стойност на даден проект. Дори нагли и арогантни политици, като тези шест-седем, които бутаха "Южен поток" (а преди това и други проекти на руски държавни компании) в България, биха имали репутационен проблем в лицето на своите партии и избиратели.

Но дори и да допуснем, че няма такива проблеми, осигуряването на стимулите чрез неконкурентни държавни поръчки оскъпява проекта и го прави нерентабилен, не подлежащ на банкиране (дори когато според първоначалния замисъл санкциите се покриват по първоначална презумпция). В резултат се получава следното:

- опит за кръстосано субсидиране на ГАЗПРОМ (например чрез освобождаване от такси за износ и финансиране, около 1 милиард щатски долара от Резервния фонд - наричан за "национално благосъстояние" - на Руската федерация), който бе извършен неотдавна;

- завист у други руски държавни компании, конфликт сред политическите приятели на президента на Русия и репутационен проблем и за него;

- отказ от проекта от страна на съществени потенциални потребители като Италия и донякъде Австрия - за това неотдавна писа за българската публика Юлиян Попов; италианският концерн ЕНИ (с 20% в "Южен поток") вече обяви, че оскъпяването обезсмисля неговото участие; същото ще кажат и двата други западноевропейски участника – "Е Де Еф Груп" и "Винтерсхал";

- отпадане на по-незначителни поддръжници като Унгария, както обяви още преди седмица нейният премиер;

- загуба за ГАЗПРОМ от около 5 милиарда щатски долара, които вече са инвестирани в проекта.

Но ирационалността на замисъла не спира дотук. Нека допуснем, че със смяната на трасето и изобщо на пазара наистина се цели постигане на едната политическа цел - поставянето на ЕС в по-силна зависимост от руски доставки на природен газ.

Реалните съотношения на пазара отново показват с голяма вероятност загуби за ГАЗПРОМ и Русия.

Според Михаил Крутихин от "РусЕнерджи" европейският пазар на ГАЗПРОМ е 140 милиарда кубически метра при най-високите цени в света. 38-те милиарда кубически метра доставки за Китай не могат да бъдат заместител на ЕС. И са на 40% по-ниска цена, и ще се осъществят след 2028 г., ако дотогава се намерят средства за финансирането на замисъла.

14 милиарда кубически метра за Турция (при 6% отстъпка от цената), първо очевидно не са никакъв заместител на Европа и, второ, те най-вероятно ще стигнат пак до тук на първоначалната цена и при спазване на условията за достъп и конкуренция.

Друго измерение на безсмислицата на проекта описа на 2 декември и бившия министър на енергетиката на Руската Федерация, Борис Немцов. Според него страната вече има излишна инфраструктура за износ на количество природен газ равно на 100 милиарда кубически метра, с "Южен поток" излишната инфраструктура ще бъде около или над 50% от онова, което Русия може да използва, а цената на изграждането ще е безпрецедентна.

Нека видим и смисъла "България".

Единствената информация за приходите от транзитни такси засега е дадена от министър Щонов. Става дума за 54 милиона евро на година. Ако няма никакви разходи, нови санкции и по вече отворената процедура глобата е минимална, заемът на БЕХ от ГАЗПРОМ би се изплатил за тринадесет години. Но и такава споразумение не е подписано. В този смисъл "Южен поток" е по-неизгоден и от проекта Бургас-Александруполис..

Авторът е доцент в СУ, председател на Управителния съвет на Института за пазарна икономика. Публикацията е съвместна с ИПИ.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Dan
    #15

    Много точен анализ! Красен е високо ниво. Само пропусна да каже, че точно заради далаверата с южен поток и очакваните от проекта рушвети от наточилите зъби фирми се изпокараха Пеевски/Доган и Василев и първите бутнаха КТБ. Та сега плащаме всички. Всичко което предлага днешна Путинова Русия трябва да се гледа под лупа, защото тя живее в 19 век и тази изостаналост е във всичко което излиза от нея. На първо място с корупцията. Не се знае до кога елитът около Путин, който си влага парите на Запад, купува жилища на Запад и изнася децата и семействата си на Запад ще го изтърпи.Ще гледаме. важното е ние да се отървем от нейната насилствена опека над нас толкова години.

  2. Ина
    #14
  3. Ина
    #13

    Кое точно беше опозиционното радио преди "89-та? Нещо май не е наред в информаторите на Евроатланта!! Ха-ха Радио София имаше "Хоризонт" и "Христо Ботев" и толкова. Дойче веле, Свободна Европа, ВВС не са български опозиционни радиостанции, ако не знаете.

  4. lili
    #12
  5. Alex
    #11

    Браво господин Станчев!!! Както винаги точен и аргументиран! Браво и на "Медиапул"!Путиноидните медии у нас бягат от такива анализи, като дявол от тамян...

  6. Знайко
    #10

    Още една версия от руски експерт: "...нарушить планы Азербайджана по поставкам этого сырья через территорию Турции на европейские рынки, и тем самым умерить пыл Алиева-младшего, не на шутку становящимся экономически независимым. ...Если Москва раньше открыто не называла TANAP конкурентом "Южного потока", то теперь своими планами по прокладке последнего через территорию Турции и "костью", которую бросил в Анкаре Путин Эрдогану, становится ясно, что Кремль уже не скрывает своих устремлений похоронить, по сути, азербайджанский проект века."

  7. Българофил
    #9
  8. daskal
    #8
  9. перо
    #7
  10. перо
    #6

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.