Според закона, който влезе в сила през май м.г., дознателите без нужното образование, назначени по старите изисквания, можеха да останат на работа в системата до май 2007 г.
Ръководството на МВР обаче има проблеми с попълването на дознателския апарат, който пое почти изцяло функциите на следствието. Сред причините за това са ниското възнаграждение и голямата натовареност на дознателите. МВР отказа да увеличи заплатите на своите служители въпреки предложенията на парламента и не успя да привлече достатъчно бивши следователи на работа в системата.
В сряда парламентът обсъди законовата поправка, внесена от трима депутати от БСП, НДСВ и ДПС. Гласуването ще е на следващия ден.
Ако промяната не мине, на 1 май трябва да бъдат освободени над 350 от общо 1500 дознатели, което според МВР ще създаде проблеми на разследването при съществуващия и в момента недостиг на квалифицирани дознатели.
Според Георги Юруков (БСП), който е един от вносителите на законопроекта, за една година са напуснали около 150 преназначени дознатели.
Дясната опозиция обвини МВР, че се е провалило при прилагането на промените в новия НПК, който влезе в сила два месеца преди Закона за МВР, заради което разследването е забуксувало.
Според НПК всички действия по разследването, включително първоначалните и неотложните, се извършват от дознател, в противен случай доказателствата няма да бъдат установени при условията и по реда, предвидени в НПК. В повечето случаи тези действия са неповторими и незабавното им извършване е единствената възможност за разкриване, непосредствено изследване и запазване на следи от престъплението, събиране и проверка на доказателства, посочват вносителите. Според тях това изцяло ангажира щатните дознатели в МВР предимно с участие в дежурни групи за извършване на неотложни действия по разследване - огледи на местопроизшествия и свързаните с тях претърсване, изземване и разпит на очевидци.
Това води до прекомерна натовареност и невъзможност наличният дознателски състав, вече оправомощен да разследва почти всички престъпления по Наказателния кодекс, включително и такива с правна и фактическа сложност и значим обществен интерес, да извърши качествено тези действия, обясниха вносителите.
Депутатът от ДСБ Атанас Атанасов обърна внимание, че това е втори законопроект за промени след този за изменения в НПК, който обслужва МВР, но те не се внасят от Министерския съвет, а от депутати, което е допустимо, но необяснимо. МВР се крие зад народни представители от мнозинството, защото се провали, заяви Атанасов. Зад тази наглед невинна поправка прозира големият провал на МВР, но министерството забуксува в разследването, защото няма подготвени юристи, които да бъдат назначени за дознатели, заяви Атанасов и допълни, че няма да подкрепи промените.
Елиана Масева от ДСБ също изтъкна, че вътрешният министър Румен Петков не е дошъл в парламента да защити исканата ревизия на един от най-важните, според нея, текстове в Закона за МВР. Министърът трябваше да обясни защо най-важната задача в борбата с престъпността не само не потръгна, но и претърпя провал, каза Масева.
МВР не си свърши работата, заяви и независимият депутат Елеонора Николова. Въпреки това тя е “за” поправката, но предлага срокът да бъде удължен с 6 месеца вместо с една година.

Полезна ли ви беше тази статия?
Ще се радваме, ако подкрепите електронното издание Mediapool.bg, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
Подкрепете ниАбонирайте се за най-важните новини, анализи и коментари на събития от деня. Бюлетинът се изпраща до електронния Ви адрес всеки ден в 18:00 часа.
Абонамент