ДПС са харчили най-щедро в предизборната кампания

Реклами в медиите са основният разход на партиите за изборите

Сн. БГНЕС

ДПС е финансирало най-щедро кампанията си за парламентарните избори, чийто бюджет доближава определения от закона максимум от 4 млн. лева. Следват я Коалиция за България, коалицията между ДСБ и БДФ и ГЕРБ, като основното перо в бюджетите на всички партии за кампанията са разходите за реклами и медийни услуги.

Това показват данните от публикуваните в сайта на Сметната палата във вторник отчети на политическите партии и коалиции.

От Сметната палата съобщиха, че 25 политически партии, 7 коалиции и един инициативен комитет са представили отчетите си в срок. Не са се отчели две партии (Национално патриотично обединение и Национално движение Единство) и един инициативен комитет, регистриран от РИК Плевен. Партия Християн-социален съюз се е отчела в предвидения от изборния закон едномесечен срок, но не в изисквания електронен формат и отчетът ѝ не е публикуван.

Предстои Сметната палата да извърши одит за съответствие декларираните приходи и реално извършените разходи от партиите.

При нарушаване на изискванията за финансиране на предизборната кампания – например неподаване на банкова сметка, неподаване на отчет, неспазване на забраните за финансиране на кампанията, партиите и коалициите са заплашени от глоба от 5000 до 10 000 лева.

ДПС е похарлича 3.9 млн. лева за кампанията си

ДПС са събрали и изразходвали 3.9 млн. лева за предизборната си кампания, получени от членски внос и държавна субсидия. Над 369 000 лева са разходите за гориво, а 1.4 млн. лева са описани като разход за “други материали“. Разходът на партията за медийни услуги е 854 000 лева, като за печатни издания са дадени 198 000 лева, за БНТ – 124 000 лева, за частни радиа и телевизии - 332 611 лева, за БНР – 30 444 лева и за интернет издания - 107 142 лева.

Над 200 000 лева е разходът на партията за дипляни и брошури и още толкова – за масови прояви – събирания и концерти.

Близо 750 000 лева са описани от партията като “други разходи за външни услуги“.

ГЕРБ с най-разностранни разходи за 1.9 млн. лева

ГЕРБ е похарчила за кампанията си 1 956 867 лева, изцяло от държавната субсидия, като над 1.8 млн. лева са платени за реклами и медийни услуги.

Близо 250 000 лева са дадени за реклами и услуги в печатни издания, а 626 000 лева – в електронни медии, от които 71 462 лева за БНТ; 27 514 лева за БНР, а в частните радиа и телевизии - близо 400 000 лева. Над 77 000 лева са отчетените реклами и медийни услуги в интернет издания. 230 000 лева са похарчени за плакати, дипляни и брошури. За наеми на билбордове и превозни средства - 192 000 лева.

За социологически проучвания ГЕРБ е похарчила 60 000 лева.

За публични събрания и концерти бившата управляваща партия е дала над 360 000 лева.

Близо 40 000 лева са отишли за възнаграждения на хора, заети в кампанията, а над 50 000 лева – за командировки.

Коалиция за България e похарчила малко над 3 млн. лева

Кампанията на Коалиция за България струва 3 019 475 лв, от които 2 865 613 лева са лични средства. 77 000 лв. пък са даренията, които коалицията е използвала, за да покрие разходите си за предсрочния вот на 12 май.

БСП, която е централната партия в коалицията, е предоставила основната част от парите, а сателитите ѝ участват символично.

БСП е осигурила 2 939 888 лева; 5094 лева са внесени от Български социалдемократи; 12 112 лева от Движение за социален хуманизъм; 13 000 лева от партия “Нова зора“; Европейска сигурност и интеграция е финансирала кампанията - близо 7000 лева,; Евророма - 1237 лева; Комунистическата партия - 26 000 лева; Земеделски народен съюз “Александър Стамболийски“ - близо 13 000 лева.

Коалиция за България е инвестирала в медийна реклама над 1.7 млн лева. Частта за печатните медии е 284 000 лв, а за електронни медии 1.4 млн лева. От тях БНТ е получиха 144 хил. лв, а БНР 49 хиляди.

Коалиция за България е декларирала 186 дарители. В повечето случаи даренията са били на стойност около 300 лева. 34 души пък са им предоставили различни услуги безвъзмездно. В повечето случаи става въпрос за транспорт или за участие в митингите.

Богдан Томов и Венци Мартинов са се включили безвъзмездно в концерти.

Три автомобила са били дарени на БСП за кампанията. Две са от депутатите Георги Анастасов и Деница Златева, дарили съответно "Пежо" и "Мицубиши".

“Атака“ с разходи за 584 430 лева

“Атака“ е похарчила за кампанията си 584 430 лева, изцяло от държавната субсидия. Основното перо – над 500 000 лева е за медийни услуги и реклами. 289 666 лева са дадени за плакати, брошури и дипляни. За реклама в БНТ са похарчени 61 614 лева, в БНР – 1032 лева, 2500 лева за реклама в интернет медии, а 105 338 лева за частни радиа и телевизии. Близо 54 000 лева са разходите за командировки, а 26 357 лева – за гориво.

ДСБ и БДФ са финансирали кампанията си с 2 млн. лева

Над 2 млн. лв е похарчила за изборите коалицията между ДСБ - БДФ, която не успя да прескочи 4-процентовата бариера и да влезе в парламента. Основното перо от разходите са от собствени средства - 1 915 676 лева, а 187 100 лева са от дарения. Кампанията на практика е платена от ДСБ - 1.9 млн.лв., а коалиционният партньор БДФ е участвал със 7016 лв.

Малко над 1.6 млн лв. са похарчени за медийни услуги. Рекламата в печатните медии е струвала 108 хил.лв. Най-голямо е перото за телевизии и радиа - 1.3 млн. лв, от тях 121 000 лв са за БНТ, а 34 000 лв. за БНР. Останалите малко над 1 млн. лв са отишли в частни телевизии и радиа.

Кампанията на Кунева с пари от заеми и дарения

Партията на Меглена Кунева ДБГ е похарчила за кампанията си 1 120 781 лв., като 876 000 лв. са банкови заеми, 169 676 лв. са дарения от физически лица, а останалите – 74 104 лв. са средства на издигнатите от партията кандидати.

Разходите за медийни услуги на партията са малко над милион лева. За реклама и услуги в печатни медии са платени 108 962 лева, на частни радиа и телевизии - над 357 000 лева, на БНТ – 48 000 лева, на БНР – 33 777 лева и за реклама в интернет издания – 215 013 лева.

За наеми на помещения, транспортни средства и рекламни съоръжения партията е похарчила над 74 000 лева. За плакати и дипляни са дадени над 50 000 лева.

От Националния фронт за спасение на България, на които малко не им достигна да влязат в парламента, са похарчили 257 410 лева, събрани от членски внос и дарения от граждани, но са похарчени по-малко – 187 743, като основният дял е за медийни услуги -135 000 лева.

Коалиция СДС са дали за предизборната си кампания 761 485 лева, събрани от собствени средства на партиите и дарения. Над 500 000 лева са дадени за медийни услуги.

За предизборната си кампания партията на Яне Янев РЗС е похарчила 505 462 лева, изцяло от държавна субсидия, като 416 000 лева са дадени за медийни услуги.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?