Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Дрънкаш някакви неща, а те си пипат телефоните и се щипят

14 коментара
Дрънкаш някакви неща, а те си пипат телефоните и се щипят

Има недостиг от 4000 учители. С пенсионирането на големите поколения от 50-те и 60-те се очертава още по-голяма дупка, чийто пик, според министър Вълчев, ще е след десетина години. Освен ако дотогава не намалеят в съответната пропорция и децата, така че да спадне и нуждата от училища (казал оптимистът). Да не говорим, че средната възраст на все още работещите учители е вече твърде висока.

Едва ли този факт ще учуди някого: вече няма сфера, в която да не липсват хора. Няма заварчици, няма медицински сестри, няма студенти. Сериозното увеличение на заплатите вероятно ще привлече хора, но бум май никой не очаква. Впрочем най-интересната констатация в целия този дебат беше, че средното образование е станало далеч по-конкурентно от висшето. За добри средни училища тече яростна битка, докато университетите приемат куцо и сакато. Заслужава внимателно да се обследва тази тема - аз бих почнал от родителските амбиции, но не ще да са само те. Факт е, че престижните средни училища нямат проблем; липсват учители само там, където няма ресурс да се предложи нещо – в ромските гета и в неплатежоспособни общини.

Ако се вгледаме в структурата на липсващите бройки, ще видим, че основно няма учители по информатика, английски, физика, математика – т.е. все "сериозни" сфери, където младият човек може да намери по-интересна реализация. Литератори, историци, философи – които по-трудно се пласират на трудовия пазар, се хващат със съответно по-голяма охота да даскалуват. Дали това може да се поправи като се накарат ВУЗ-овете да подготвят повече от дефицитните специалности аз не знам. Защото проблемът не е, че ги няма, а че другаде им е по-интересно да работят. Значи трябва професията да стане по-интересна.

Какво отблъсква младите?

Най-тежка е работата в малки населени места, където един 25-годишен човек просто няма какво да прави. Политически трудно е решението за "окрупняване" на училищата, т.е. концентрирането им в по-големи места, защото популистите почват да пищят, че се обезлюдявала страната. Макар че и на учениците вероятно ще им е по-интересно да учат в по-голям град. Скоро писаха за с. Врачеш, където нямало деца, защото родителите предпочитали да запишат децата си в Ботевград, който се намира на смешните 3 километра от селото. Що се отнася до учителите, те спокойно могат да пътуват, ако не искат да се заселват в места без дискотеки и театри. Споменатото Врачеш е на 41 км от София, разстояние, което в Германия или САЩ милиони работещи изминават всеки ден без проблем. Важното е младият учител да не се чувства уловен завинаги в капана на селото, където са го изпратили.

От започнали работа тук-там чувам и за нередни неща. Понеже бюджетът не стигал, един бил уволняван преди ваканцията и преназначаван в началото на учебната година; друга пък трябвало да поеме без пари часовете на директора. Но да оставим отделните случки. Представете си един млад човек, който попада в далечно място с феодални порядки, местни котерии, форми на омерта. Прословутото уважение към учителя, загубата на което окайваме непрестанно, е функция именно на местничеството – дошлият отвън тръгва от най-ниското стъпало и това, разбира се, няма защо да му се харесва. Местните също са подозрителни към самоуверения нов колега.

Годишен план, срочен план, план за часа...

Бюрокрацията в училището е феноменална. За всеки урок трябва да се попълни план предварително и да се получи одобрение. Описваш основните понятия, основните ресурси, които използваш, основните компетентности, които обаче са различни от основните компетенции. Годишен план, срочен план, седмичен план, план за часа... Кариерното развитие, което би трябвало да мотивира учителите, се движи по стълбица, която е по-подходяща за казарма, отколкото за творческа професия. Добавете към това загубата на всякакви средства за налагане на ред и авторитет. Не можеш да изключиш ученика, защото училището е на ръба с бройката; ако му пишеш лоша бележка, най-много да ти зашлеви шамар, той или родителите му. Наистина отношението на медиите към учителите в последните години е доста по-добро - обществото взе да взима тяхната страна в конфликтите. Но усещането за безпомощност не си отива. Дрънкаш някакви неща, те си пипат телефоните и се щипят.

Най-сложната тема тук е промяната в самия начин на учене, към който не иска и не иска да се адаптира нашата образователна система. Огромно е количеството на задължителните неща, които трябва да се покрият, зазубрят и възпроизведат в тестова форма. Наместо да научи децата с удоволствие да четат и анализират, учителят трябва да мине по задължителни произведения, теми, ключови думи. Наместо да развие интерес към устройството на света и законите, които го движат – задачки за алдехиди и кетони. За да Ви скандализирам, ще кажа и че правописът, който у нас все още се води върховен критерий на образованост, днес вече не разграничава грамотни и неграмотни, защото и едните, и другите имат спелчек на компютрите си.

Един млад човек би се чувствал много по-добре, ако го освободят от всичките тези програми и задължителности и му дадат свободата да работи с децата така, както ще им е интересно - пък нека после да проверяват уменията им да се справят с проблеми. Днес всички ние сами търсим информация, когато се хванем да правим нещо. Кога за последен път прочетохте учебник по работа с "Пейнт" или "Опън офис"? Наместо да влезе в този дух на времето, нашата система се държи за 20 век и не се пуска – учебници, уроци, домашни. Дете скоро попитало учителката защо трябва да знаят как се прави 10-процентов разтвор от нещо си. Отговорът хвърлил мост към практиката: ами представете си, че слагате кисело зеле. Е, питам, как би направил кисело зеле уважаемият читател - като свали от тавана тетрадката си по химия? Или просто ще погледне в интернет?

Проблемно-ориентирано обучение, а не запълане на часове

Ако трябва да ида по-нататък, струва ми се, че дори специализацията на учителите днес вече започва да изглежда прекомерна. Какво пречи историк да преподава география, географ да говори за биологическото разнообразие, учител по рисуване да ги обучава как се правят видеоклипове? Компетентността в тази професия все повече е в способността да увличаш, да организираш изследователска работа заедно с децата – а не в това да подготвиш едни уроци, които да повтаряш години наред. Добре е да вървим в посоката, която се обсъжда напоследък в Германия – проблемно-ориентирано обучение (а не, за да си попълват часовете онези, които нямат достатъчно, както се случва у нас!). Например дават на дадена група задача да разработят план за сметище на града. Размишляват откъм географията, екологията, химията, може да се появи етически проблем, който да разглеждат от философска гледна точка. В подобни проекти, разбира се, трябва да участват и външни експерти, което е допълнителен плюс.

Обаче? Подобна голяма свобода на учителя рискува да застраши държавно-бюрократичните устои на образованието.  Ще повлече други форми на оценяване, ще подкопае сакралните представи за тестове. Затова и няма да я дочакаме скоро.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #14

    Какви са проблемите, според мен: 1. Техниката ни свързва с информацията, а ние вървим на обратно?! На децата им разказват приказки "Как се прави ОНОВА". 2. На интервю за работа се явяват огромен брой учители, което показва, че съществува огромно недоволство от съществуващата система и че им е невъзможно да се впишат в нея?! 3. Обикновен учител не може да стане добър директор, "като научи закона" и се яви на тест. Това показва, че образованието е в състояние на хаос. Всяко официално обяснение звучи наивно...

  2. Знайко
    #13

    Не всичко е така зле - вижте това 26-годишно момче: https://www.bnt.bg/bg/a/10m-nay-dobriyat-uchitel-kogoto-poznavam (или по-лесно - в чичо Гугъл: Александър Милушев БНТ)

  3. Старият куфар
    #12

    Вали, аз съм съгласен с теб (не е често явление ;-)), че дори и у нас трябва да се помисли за проблемно-ориентирано обучение, и че не трябва обучението да се отъждествява със зубренето на цифри, факти и кбасически произведения. Интернетът обърна доста неща наопаки, и то от доста време насам, но все още закостенялата инерция не му обръща внимание. Доста страни са много напред в това отношение (напр. Финландия), така че не е нужно да изобретяваме колелото отново. И все пак, ако аз съм голям спец по география, а ти - по генетика, и съдбата ни захвърли на една маса, за какво ще си говорим - за магма, или за аденин и гуанин? Хемингуей ли? Кой ли е пък тоя...

  4. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #11
  5. безпартийна
    #10
  6. [email protected]
    #9
  7. boriana
    #8
  8. bgp
    #7

    Днес ББ ще говори от трибуната на ООН на английски ... не не на френски..не не .. на испански на немски ли беше...е хайде само ще говори да кажем ! А Вие сте се разтревожили за образованието ! Какво му е на образованието ... днешното образование е като днешните българи , родители и управници ! Тоес , образованието ни е българско , както и цялата управия !

  9. [email protected]
    #6

    г-н Дичев,защо никой не си задава въпроса.Къде отиват всички учителски кадри,които завършват всяка година? И защо,пенсионирани учители постоянно се вземат на работа,а младите учители,не ги вземат? Обаче излиза някой,и лъже най безогледно,че нямало учители,за това попълвали бройките с пенсионери.Не не ги попълват,по тази причина,ами всички са на принципа,НАШ ЧОВЕК,и уреждат пенсионерите,да работят,и така не дават на младите учители работа. А после,що възрастта на учителите растяла.Ами те ако могат,ще работят до нас.и.р.ане!

  10. Коментарът е изтрит в 14:38 на 24 септември 2018 от автора.
    #5

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.