Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Другите българки" и страхът, че българското ще се разплете безвъзвратно

14 коментара
Снимка: БГНЕС

Когато някой пипне светините на българщината

Изложбата на Михаил Вучков "Другите българки" покрива и двете изисквания - и затова заслужено се превърна в хит в социалните мрежи. Върху познатите ни картини на Майстора са монтирани лица на транссексуални. Посланието на този силен политически жест на солидарност не е трудно да се разгадае: тези хора са между нас, наши близки, приятели, колеги - те са красиви, те са БЪЛГАРИ.

Но! Избликнаха разнообразни съображения от типа "това сега изкуство ли е?" и "ами и аз мога да го направя с фотошопа". И както винаги възмущението има количествен измерител: Министерството на културата дало за проекта цели 10 000 лева, с които един пенсионер може да живее две години.

Наред с това националистическото опълчение видя в проекта поругаване на художествена светиня, което, разбира се, е по-тежък състав на престъпление. Та не е ли Владимир Димитров върховно въплъщение на българщината? Как смее някой да го "дописва"? Ами той никога не би нарисувал тези небинарни хора, които патриотите системно изтласкват вън от здравото национално тяло.

И така възмутени потребители подеха масово качване на оригиналните картини от художника - от една страна почит по повод 140-ата година от рождението му, от друга протест срещу безродниците и отцеругателите. Само че тази палачинка с картинките лесно се обръща. Появиха се майтапчии, които контраатакуваха с образи на ВМРО-дейци, залепени в колажите като "други българки". Сега очакваме крайнодесни нападения на залата при откриването, жив щит от посланици, поканени за подкрепа, дълбокомислени сутрешни блокове и всичко останало, което съпътства изкуството у нас. Ако резюмирам - акцията всъщност съживи спомена за Майстора, който иначе събира прах из галериите.

Сакрализирането на различни културни феномени у нас е достигнало плашещи размери. Помните как през 2007 патриотичното войнство се вдигна на бой срещу проекта на Мартина Балева, която искаше да изследва начина, по който една картина е спомогнала за митологизирането на кланетата от 1876. Яростта стигна до физически заплахи и предлагане на награда за адреса на Балева, а "Атака" внесе закон за наказателна отговорност на онзи, който отрича "геноцида" на българите в Османската империя. Подобни табута тегнат върху произхода на древните българи, фашизоидния характер на режима преди 1944, македонската национална идентичност, автохтонната древност на траките и какво ли не още.

Ако изпуснем дори само един конец

Но най-абсурдни са забраните в сферата на изкуството. Разбира се, у нас е невъзможно да се представят във филмова версия национални герои като Левски и Ботев - всякакъв образ на сакралните персонажи ни обижда, както обижда изобразяването на божеството в еврейската и в мюсюлманската религия. Или вземете възмущението от публикуването на "Под игото" през 2019 в осъвременена версия, където по думите на преводачката Нели Стефанова били сменени 6000 остарели и турски думи, неразбираеми за съвременния млад човек. Изглежда логично - аз например не разбирам изрази като "Вай, ханзър ериф!" и "Гечмиш ола, бай Марко!", камо ли горките ученици. Е да, ама нали е забранено да се редактира свещеното писание?

Романът на Вазов обикновено се озовава на върха на всички класации: дали хората са го чели, или просто знаят, че трябва да са го чели - това е друг въпрос. Но при изобразителното изкуство май не е съвсем ясно докъде може да стигне сакрализацията. По същия начин ли ще бъде отбраняван Златьо Бояджиев? Гюдженов със сигурност. Но Светлин Русев? Мърквичка? Проведена докрай, подобна сакрализация на културното наследство води до пълна бюрократична парализа: забраняваме всичко, което излиза от канона - и шапка на тояга. Марсел Дюшан, нарисувал преди век мустаци и брадичка на Мона Лиза, у нас ще има да почака.

Дали подобна сакрализация говори за вяра и преклонение пред собствената нация? Всички знаем, че е точно обратното. Причина за нея е несигурността, страхът, че ако изпуснем дори само един конец, българското за миг ще се разплете безвъзвратно.

 

 

 

 

 

 

 

View this post on Instagram

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A post shared by Mísho (@misho.vuchkov)

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Stefan
    #14

    Това е просто cringe. Не си заслужава да му се обръща внимание. Освен на факта, че е финансирано с държавни пари. Но пък какви ли не глупости у нас са финансирани с държавни пари, тъй чеее.... все тая.

  2. анита хегерланд
    #13

    Канонът е важна граница в културата. Всичко, което твърди че е културна иновация трябва да минава над него, но не в чужди творения, а в оригинали. Спомнете си "течните часовници" на Салвадор Дали или плуващите в небето "грехове" на светията. Та излизането от канона не става на гърба на класиката. Тя е ориентир за всяко едно поколение къде е родено, къде са неговите корени, през какво сме минали като нация... Споменатата изложба е агресивно намомняне на "нормалните", че ненормалните са в живота им, в изкуството, в службите, в браковете им...А някои изключения от нормата получават милиони за своето различие. Това най-много ги дразни, не могат да изкарат пари от това тук.

  3. Мазен Кумунис
    #12

    Няма да се изненадам, ако се разбере, че Ивайло Дичев вече се е обрязал в някоя джамия. В неговия стил е! ;)

  4. случайно минаващ
    #11

    Любопитен съм, дали Ивайло Дичев ще закупи и окачи в дома си такава картина?

  5. dinko
    #10
    Отговор на коментар #9

    ще го преживееш, ама може ли поне мнението си да изразиш, без да те обвинят, че си анти-нещо-си? трябва ли да мигаш на парцали и овчедушно да приемаш новите европейски/?/ ценности, налагани от фрустрирани, комплексирани, непълноценни личности, които са обрременени с ментални, морални и сексуални проблеми?

  6. бат Ники
    #9

    Това е артистична провокация и всеки има право на подобни действия. Време е простаците и чалгаджиите в България да го разберат. Отделен е въпросът, колко от т.н. защитници на българското изкуство са влизали в картинна галерия извън задължителните посещения от училище. Лично на мен, въобще не ми допадат подобни "колажи" и определено не споделям посланията, които отправят, но не оспорвам правото на художника да представи своята гледна точка, с избраните от него изразни средства. Това, което не приемам

  7. Коментарът е изтрит в 17:36 на 24 януари 2024 от автора.
    #8
  8. Kiril Kovatchev
    #7

    Светът е шарен и красив, което плаши някои сивушковци. За всички ни ще е по-добре да опитаме да се обичаме повече и да се мразим по-малко. Хубав ден!

  9. fantom
    #6

    Ивайлооо, защо не пасеш прасета, а си се захванал да пишеш статии за изкуство? Що не си сложиш снимка във ФБ с лице на кално прасенце. Знаеш ли какъв успех и колко лайка ще получиш.

  10. Коментарът е изтрит в 17:36 на 24 януари 2024 от автора.
    #5

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.