Дружествата на БДЖ отново се сливат в една структура

Дружествата на БДЖ отново се сливат в една структура

Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е взело решение всички дружества от системата на Българските държавни железници (БДЖ) да се слеят в една структура. Това съобщи министър Александър Цветков в сряда. Реформите се правят спешно и се налагат заради изключително тежкото финансово състояние на железниците.

През 2007 г. железниците бяха преструктурирани в три дъщерни дружества - "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД, "БДЖ - Товарни превози" ЕООД и "БДЖ - Тягов подвижен състав (локомотиви)" ЕООД, всичките собственост на компанията майка "БДЖ" ЕАД. Сега те отново се сливат в една компания, което ще се случи чрез пререгистрация, обясни Цветков.

След сливането от 16 дирекции ще останат 6, а от 59 звена – 25. Реорганизацията ще доведе до спестяването на 1 млн. лв. годишно, тъй като ръководството ще се намали с 60%. Няма да съкращаваме други служители извън вече обявените 1300 от 1 октомври т.г. и минимум 700 от 1 януари 2010 г., каза министърът. В БДЖ ще бъде създадено ново звено – "Маркетинг дирекция", което ще занимава с пазарната ориентация на компанията и изправянето ѝ на крака.

На този етап не обмисляме пълна или частична приватизация на новото дружество БДЖ, защото вярваме, че с планираните мерки то ще се стабилизира, каза Цветков в отговор на въпрос на Mediapool.

Бъдещето на Национална компания "Железопътна инфраструктура" все още се обсъжда, заяви министърът. На въпрос ще бъде ли сменено ръководството на НКЖИ, транспортният министър отговори "А вие как мислите?". Досега Цветков смени изпълнителните директори на почти всички дружества от системата на транспортното министерство.

В момента се водят преговори с четирите големи международни одиторски компании и една от тях ще извърши пълна проверка в двете железопътни дружества – БДЖ и НКЖИ.

Седем милиона лева допълнителна субсидия е отпуснало правителството за НКЖИ, съобщи още Цветков. Парите ще се използват за изплащане на забавените заплати на служителите на компанията и ще стигнат за покриване на трудовите възнаграждения за близо месец.

Парите ще дойдат от средствата за капиталови разходи, които ще бъдат трансформирани в субсидия.

Запитан от Mediapool откъде ще се намерят средства за следващи заплати, министърът отговори, че разчита на затягане на финансовата дисциплина в дружеството и на ефектите от преструктурирането.

Цветков обвини предишното ръководство на железниците за тежкото положение, в което се намират. По думите му държавната субсидия за двете дружества е разпределена по неравномерен начин, така че да се изхарчи в почти пълен размер в началото на годината, а в края да няма пари дори за заплати. Това няма да се допуска в бъдеще и субсидията ще се разпределя равномерно.

Във вторник от НКЖИ заявиха, че ще спрат достъпа на влаковете на БДЖ до жп мрежата, ако не им се изплатят дължимите 70 млн. лева за инфраструктурни такси в срок от 14 дни. Това няма как да се случи, заяви министър Цветков.

До края на годината железниците ще организират среща с кредиторите си и ще преговарят за разсрочване на всички задължения. БДЖ дължи на доставчици и кредитори 290 млн. лева за тази и следващата година. НКЖИ има дългове към доставчици за около 100 млн. лева за тази година.

Споделяне
Още от Бизнес

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?