ДСБ: България да не подписва за Бургас – Александруполис

ДСБ: България да не подписва за Бургас – Александруполис

Българската страна да не подписва споразумението за изграждането на петролопровода Бургас – Александруполис, призоваха във вторник Демократи за силна България (ДСБ). Парафирането на междуправителствената конвенция между България, Русия и Гърция е насрочено за сряда в Бургас.

ДСБ заявиха, че подготовката на споразумението и условията по него са станали в “конспиративна секретност, въпреки че засягат стратегически национални интереси”.

“Президентът и правителството отстъпиха пред всички претенции на руската страна в дългосрочна вреда на българските държава и българските граждани”.

“България ще се превърне в територия, през която ще преминава руска нефтена канализация, която ще създаде тежки постоянни рискове за природната среда и националната сигурност”, пише още в становището на ДСБ

“Договорката Русия да притежава мажоритарна собственост върху универсалния терминал в Бургас и тръбопровода водят до загуба на част от националния суверенитет в полза на страна, която е извън ЕС и НАТО”, коментира лидерът на партията Иван Костов, който посочи като допълнително утежняващо обстоятелство, че Русия не е ратифицирала Европейската енергийна харта.

От партията поискаха президентът Георги Първанов да свика Консултативния съвет за национална сигурност (КСНС), на който да бъдат разгледани параметрите и условията на споразумението за Бургас-Александруполис.

Като допълнителен аргумент срещу нефтената тръба ДСБ посочва екологичните рискове от петролния терминал в Бургас.

Рисковете от този проект са по-големи от ползите от него, каза Костов. Срещу приходи от 25 млн. долара годишно от транзитни такси се залагат интересите на туристическия сектор, който генерира 2,5 млрд. лв. годишен продукт, и който може да бъде унищожен от разлив на петрол в Бургаския залив за една вечер, обясни той.

Терминалът в Бургас обаче ще захранва освен тръбата до Александруполис, и другия петролопровод до албанското пристанище Вльора, който се реализира от проектната компания АМБО и е с участието на американски капитали.

Опасността от разлив касае и тръбата Бургас-Вльора, но просто добавяме екологичните си съображения към икономически неизгодните условия на Бургас-Александруполис, коментира пред Mediapool Евдокия Манева, бивш министър на околната среда и водите.

Притеснението на ДСБ е, че в проектоспоразумението за Бургас-Александруполис не е посочено кой поема отговорността при евентуални екологочни проблеми, което според партията означава, че те ще са за сметка на България.

Проблем е, че трасето на тази тръба преминава основно през националния парк Странджа и засяга територии, които са защитени от европейската екологична мрежа НАТУРА 2000. При проблем с експлоатацията на съоръжението освен ландшафта, ще бъдат унищожени и редки птици и други защитени видове, каза Манева. Според нея дори при залагането на специални условия, за да бъде одобрен бъдещия доклад за оценка на въздействието върху околната среда на проекта, не може да се гарантира безопасност.

За Бургас-Вльора екологичните съображения са свързани само с терминала, тъй като трасето минава през индустриални зони и не застрашава толкова природата, обясни Манева.

От ДСБ посочиха, че българо-македоно-албанският петролопровод е икономически по-изгоден за страната ни, защото трасето му е по-дълго и в хазната ще влизат повече приходи от транзитни такси.

Според Димитър Бъчваров с осъществяването на Бургас-Алексаандруполис “цената на суровия петрол в Черноморския регион ще се повиши, защото свръхпредлагането, което съществува в момента, ще намалее”. Загубите за българския потребител чрез по-високите цени на петрола, на които “Нефтохим” ще закупува от руската страна, ще надхвърлят многократно максимално възможните ползи от таксите за пренос, отбеляза той.

По думите му всички останали страни в проекта имат интерес. Русия ще излезе на средиземноморските пазари по евтино трасе, а Гърция ще спечели от падането на цените в Средиземноморския регион в резултат на масираната доставка. “Турция също има интерес, за да преодолее изключително огромните рискове на тясното място в Босфора и заплахата за нейната туристическа индустрия. Единствено България няма никакъв икономически интерес”, заяви Бъчваров.

Миналата седмица руският президент Владимир Путин предупреди България и Русия да преодолеят възраженията си срещу Бургас – Александруполис, защото в противен случай Москва ще намери друго трасе.

Още по темата
Още от България