Дунав е застрашена при увеличаване на корабоплаването

Дунав е застрашена при увеличаване на корабоплаването
Решението на Европейската комисия за увеличаване на корабоплаването по река Дунав, което е част от общата стратегия за развитие на региона, може да има значителен отрицателен ефект върху уникалната природа на реката, без да донесе очаквания положителен икономически ефект. Това се казва в становище на международната природозащитна организация WWF разпространено в четвъртък, когато Европейската комисия представи Дунавската си стратегия.

Въпреки че решението за увеличаване на речния трафик е съпроводено от мерки за защита на околната среда, като програми за опазване на дунавската есетра и подобряване на качеството на водата, WWF критикува планираното премахване на плитчините по Дунав, които пречат на преминаването на корабите, когато нивото на водата е спаднало значително.

"Предвижданите инвестиции в драгирането на Дунав се обосновават с примери за подобни дейности, извършвани по река Рейн. Пропуска се обаче факта, че условията по поречието и района около Рейн са много различни от тези по течението на Дунав. Там има икономика, която не разчита само на ресурса, предоставян от реката и която е била развивана повече от век и половина. В този смисъл да очакваме икономически чудо от инвестициите в дунавското корабоплаване е мит, който може да се превърне в много скъпа грешка ", коментира Андреас Бекман, директор на Дунавско-Карпатската програма на WWF.

Предложената стратегия, която залага на остарели и скъпи методи за стимулиране на трафика може да увеличи рисковете не само за потенциална загуба на средства, но и за разрушаването на ценно биоразнообразие и свързаната с него екологична инфраструктура като системите за защита от наводнения и пречистване на водата.

“Има възможности за увеличаване на ръста на корабоплаването по река Дунав, без да се налага драстична промяна на речното корито. При това те са по-изгодни във финансово изражение и по-щадящи по отношение на запазването на околната среда. Ето защо Европа трябва да инвестираме в кораби, които са подходящи за сегашната дълбочина на реката, в по-добри информационни системи и в инфраструктура, която е благоприятна от гледна точка на запазването на природата“, смятат още от организацията.

Тя призова дунавските страни да се възползват от възможностите, които би дала една алтернативна стратегия за устойчиво използване на природните и културните активи на региона.

Според представените в Дунавската стратегия инициативи доходите на населяващите региона на трансграничната река трябва да се удвоят до 2020 г., карго транспортът ще се увеличи с 20 на сто, като в същото време ще се възстановят екосистемите до равнището от 1960 г.

За изпълнение на стратегията в Брюксел не смятат да водят нови средства, а по-ефективно да се използват наличните 100 млрд. евро, осигурени в периода до 2013 г. по линия на кохезионната политика на Европейския съюз.

Споделяне

Още по темата

Още от Европа

Одобрявате ли решението за частичен локдаун?